הורים וילדים

כיצד הכנת אוזני המן יכולה לשפר את היכולות הקוגניטיביות של ילדינו?

פורים הוא חג נהדר בשביל להקדיש קצת זמן איכות עם ילדינו, ותוך כדי לחזק את היכולות הקוגניטיביות שלהם באמצעות הכנת אוזני המן

אא

תפקודים ניהוליים הם תהליכי השליטה הקוגניטיביים הגבוהים של בני האדם, שאחראים על היכולת לתכנן, ליזום, להתמיד, לווסת, להבחין ולשנות. הם מתפתחים במהלך הילדות ומאפשרים לאדם לנהל את פעולותיו בהתאם למטרותיו.

אם כן, מה הקשר בין הכנת עוגיות או אוזני המן לתפקודים ניהוליים?

נטע חי עזרא, מנהלת ריפוי בעיסוק במכון להתפתחות הילד של מכבי שירותי בריאות, מסבירה במאמר שהתפרסם במעריב, כי כשאנחנו מכינים עוגיות, אנחנו נדרשים לתכנן מראש – לערוך רשימת מצרכים, להכין אותם מראש, לזכור את שלבי הכנת המתכון ולפעול על פיהם, ולארגן סביבה נקייה ומרווחת בשביל שנוכל להכין את העוגיות במהירות וביעילות. תוך כדי ההכנה, אנחנו גם מוודאים שלא שכחנו שום דבר. כל הפעולות האלה הן דוגמאות ליכולות הקוגניטיביות שאנו מפעילים, אפילו בלי לשים לב.

תפקודים ניהוליים אינם רק למנהלים, אלא לכל בני האדם בשביל שיוכלו להתנהל כראוי בחיי היומיום. "כל העת אנחנו נדרשים לפעול באופן מסתגל לשינויים שמתרחשים סביבנו, לתכנן, לארגן ולפעול בהתאם. לילדים עם הפרעות קשב לרוב ישנם קשיים בתפקודים הניהוליים", אומרת חי עזרא.

בתור מבוגרים, אנחנו פועלים כבר באופן בלתי מודע, מתוך אסטרטגיות שסיגלנו לעצמנו. אצל הילדים, המערכת הזו של תפקודים ניהוליים עדיין מתפתחת עד לגיל הבגרות. ולכן, ישנם ילדים שיתקשו להכין עוגיות, משום שזו פעולה שדורשת תכנון וזיכרון.

בתור הורים, אנחנו יכולים לסייע לילדינו לשפר את היכולות הקוגניטיביות שלהם על ידי הכנת אוזני המן (או כל עוגייה אחרת) יחד איתם, על פי  השלבים הבאים:

  1. נקרא יחד את רשימת המצרכים ונעבור על שלבי המתכון מראש. לאחר מכן, נלקט את המצרכים ונסמן V על כל מצרך שהנחנו על שולחן העבודה. כך נתרגל איתם את שלבי התכנון.
  2. נתחיל בהכנת המתכון ונסמן V על כל שלב שביצענו. לאחר שסיימנו, נוודא שביצענו כל שלב כמו שצריך. כך נתרגל איתם את שלב הבקרה.
  3. במידה ואין מוצר כלשהו, נוכל להחליט יחד איתם על תחליף מתאים. כך נתרגל איתם גמישות מחשבתית. זו פעולה קטנה, אבל היא יכולה לסייע להם בכל משימה אחרת שניתנת להם בבית הספר או בבית.

לסיכום, בעזרת תרגול ותמיכה, נוכל לשפר את יכולות התפקודים הניהוליים של ילדינו, ובכך נאפשר להם להתמודד בצורה יעילה עם אתגרים ומשימות שונות בחיים.

תגיות:חינוךילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה