הדרכה למתחזקים

ברכת הלבנה – מה עומד מאחוריה, ואיזו הבטחה מסתתרת שם עבורנו?

מהי המשמעות שנמצאת מאחורי ברכת הלבנה, ומהו המסר מחזק שהיא מעניקה לנו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ראש החודש העברי חל ביום מולד הירח או בסמוך לו, ועל כך תיקנו ברכה מיוחדת הנאמרת אחת לחודש – ברכת הלבנה / קידוש הלבנה. סדר קידוש הלבנה מורכב מפרקי תהילים, פסוקים ואמרות חז"ל שונים, כאשר במרכזו עומדת הברכה – "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלקֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם אֲשֶׁר בְּמַאֲמָרו בָּרָא שְׁחָקִים, וּבְרוּחַ פִּיו כָּל צְבָאָם. חק וּזְמַן נָתַן לָהֶם, שֶׁלּא יְשַׁנּוּ אֶת תַּפְקִידָם. שָׂשִׂים וּשְׂמֵחִים לַעֲשות רְצון קונֵיהֶם, פּועֵל אֱמֶת שֶׁפְּעֻלָּתו אֱמֶת. וְלַלְּבָנָה אָמַר שֶׁתִּתְחַדֵּשׁ, עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת לַעֲמוּסֵי בָטֶן שֶׁהֵם עֲתִידִים לְהִתְחַדֵּשׁ כְּמותָהּ, וּלְפָאֵר לְיוצְרָם עַל שֵׁם כְּבוד מַלְכוּתו. בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְחַדֵּשׁ חֳדָשִׁים".

אז מהי המשמעות שמסתתרת מאחורי מצוות ברכת הלבנה? הנה כמה הסברים:

1. הודיה ועדות של אמונה. בברכה זו ישנו שבח והלל על מאורות השמים שה' ברא, ואנו מודים לה' על חידוש הירח ועל כל המציאות וכוחות הטבע שברא. בנוסף, ברכה זו לה' על חידוש הלבנה היא למעשה עדות של המברך על כך שבורא עולם הוא זה שקבע את חידוש הלבנה, וכל מערכות הטבע וכלל מעשי ידי האדם – מאת ה' הם ואין עוד מלבדו. את ה' עצמו לא ניתן לראות, אך את נפלאות הבריאה שברא ניתן לראות, ועל ידי כך ניתן לדעת על מציאות ה'.

2. קבלת פני שכינה. בתלמוד מובא: "כל המברך על החודש בזמנו, כאילו מקבל פני השכינה... אלמלא (לא) זכו ישראל אלא להקביל פני אביהם שבשמים כל חודש וחודש - דיים" (מסכת סנהדרין, דף מב). כלומר, אילו היתה לנו מצווה אחת בלבד והיא מצוות ברכת הלבנה - דיינו, יש לנו מספיק והרבה על מה לומר תודה. ומה הקשר בין קבלת פני שכינה לבין הברכה על חידוש הלבנה? ההסבר הוא, שבתקופת בית המקדש היינו יכולים לעלות לרגל ולקבל פני שכינה, ואילו כיום, שחרב בית המקדש, אין אנו יכולים לקבל פני שכינה. עם זאת, חידוש הלבנה הוא תזכורת לכך שיום יבוא והקב"ה יחדש את מצבנו, ונזכה לבניין בית המקדש, בו שורה השכינה. המחשבה בעת ברכת הלבנה על בית המקדש והשראת השכינה שעוד נזכה לה, נחשבת כמעין הקבלת פני שכינה.

והנה לשון המרש"א, מפרשני התלמוד וגדולי האחרונים: "לפי שישראל בגלותם אינם זוכים לראות פני שכינה ורחוקה מקבלתה, אבל חידוש הלבנה הוא סימן לישראל שהם עתידים להתחדש כמותה, לפאר ליוצרם בקיבול פני שכינה, כמו שיורה על זה נוסח ברכת הלבנה. ולזה כשאנו מברכים על החודש בזמנו, שהוא סימן שאנו עתידים להתחדש כמותה, והרי אנו כאילו מקבלים פני השכינה" (מהרש"א חידושי אגדות, מסכת סנהדרין, דף מב).

3. סמל לאומה היהודית. עם ישראל מכונה בברכה זו 'עֲמוּסֵי בָטֶן' על סמך הפסוק בישעיהו "שִׁמְעוּ אֵלַי בֵּית יַעֲקֹב וְכָל שְׁאֵרִית בֵּית יִשְׂרָאֵל הַעֲמֻסִים מִנִּי בֶטֶן הַנְּשֻׂאִים מִנִּי רָחַם" (ישעיהו מ"ו, ג'), כשהכוונה היא שעוד בהיותנו במצב עובר בבטן האימהות בבית לבן, כבר אז ה' נשא אותנו, אהב אותנו וייעד אותנו להיות עמו. המלבי"ם, מפרשני המקרא, מבאר: "מדמה נשיאת ה' אותם כאישה הנושאת את פרי בטנה, שתחילה נושאת אותו בבטן בתשעה ירחי העיבור, ואחר כך, בצאתו מרחם אחרי שנולד, נושאת אותו על ידיה".

כינוי זה לעם ישראל מביא עמו מסר של אהבה אלינו מבורא עולם, בו הוא אומר לנו כי אף שבכל דור ודור עומדות אומות העולם במטרה להשמיד אותנו, הוא יישא אותנו על זרועותיו, והנה לשון רש"י על כך: "מאז נולדתם בבית לבן הארמי עמסתי אתכם על זרועותיי, כי מאז עמדו עליכם עובדי כוכבים ואלילים בכל דור ודור... אבל אתם עמוסים ונשואים בזרועותיי".

בברכת הלבנה מייחסים את הסמליות של מחזור הלבנה אל האומה היהודית. מאמצע החודש העברי הלבנה הולכת וקטנה, עד שנדמה כאילו ונעלמה כליל, וכשמגיע ראש חודש הלבנה נולדת, ואז היא הולכת וגדלה ומתעצמת. וכך גם האומה היהודית, שלעיתים עוברת תקופות של רמיסה ודעיכה, אך לעולם יגיע היום שבו היא חוזרת לגדול ולהתעצם. חידושה של הלבנה מכונה 'עטרת תפארת' לעם ישראל, משום שהיא עדות לכך שלאחר ירידת והיחלשות האומה היהודית, עתידה היא שוב לעלות ולהתחדש כפי שהלבנה אחר התמעטותה שבה ומתחדשת.

מה תפקיד המאורות בשמיים, ולפי מה נקבע ראש חודש? הרב זמיר כהן בהסבר קצר ומרתק על הלבנה וחידושה:

 

מרן הרב יצחק יוסף – מתי מברכים את ברכת הלבנה?

קראו גם:

הלכות ברכת הלבנה

נוסח ברכת הלבנה

תגיות:ברכת הלבנההמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה