דמויות ביהדות

הציל יהודים ממוות: מי היה רבי יוסלמן מרוסהיים?

כאשר השיג רבי יוסלמן את צו ביטול הגזרה, גילה שנותרו לו שלושה ימים וחצי בדיוק, כדי להגיע לטקס ההעלאה על המוקד של 200 היהודים. הוא דהר ללא הפסקה. הוא לא היה איש צעיר (בן 56!), ומסר את נפשו כדי להציל את אחיו היהודים

אא

השנה היא 1533, ה' רצג'. פרש דוהר במורדות הרי הסודטים, המפרידים בין גרמניה לבין חבל שלזיה. היום הוא חמישי לפנות ערב, והפרש דוהר במהירות מטורפת. פרות מבוהלות מזנקות מן השביל, וכפריי האיזור נועצים בו מבטים תמהים, אך הפרש אינו שם לב לכלום, הוא ממשיך בדהירה מטורפת. הצופים אינם יודעים כי הוא דוהר כבר יומיים ברציפות!

השמש נוטה לשקוע, והרוכב מתפלל את תפילת המנחה תוך כדי רכיבה, מבלי להאט לרגע את דהירתו. לפתע, ענף עצום של עץ נתחב בפניו. מחמת מהירות הרכיבה, עינו של הרוכב נפגעת קשות. הוא קורע בד מחולצתו, כורך אותו סביב ראשו, מהדק על העין הפגועה וממשיך ברכיבה כאילו לא קרה כלום.

הרוכב ממשיך בדהירתו כל הלילה. הסוס מנסה להאט, אך הרוכב תוחב לצלעותיו את הדורבנות. ברגע שהשמש זורחת, הרוכב תולה עיניו בשמים ומנסה לחשב את השעה. רק ביום שישי, שתי דקות לפני חצות, מגיעים הסוס והרוכב, הנראים כרוחות רפאים, בשעטה איומה אל כיכר העיר שלזיה. הרוכב מזנק ללב תהלוכה ססגונית וזועק: "עצור! בשם המלך! יש לי כאן פקודתו!". הוא שולף מחגורתו קלף מגולגל, מניח אותו ו... נופל מתעלף. הסוס נופח את נשמתו תוך דקות ספורות.

היה זה רבי יוסף מרוסהיים, המכונה רבי יוסלמן.

רבי יוסלמן התאושש מהפציעה (אמנם הוא איבד את ראייתו בעין אחת), והמשיך לפעול גדולות ונצורות למען אחיו היהודים. הוא זכה להאריך ימים בשיבה טובה, וגם תיעד את פעולותיו ביומנו.

כחודש קודם לכן, עצר הדוכס האכזרי של שלזיה 200 מיהודי העיר, בעלילת חילול "לחם קודש". במקרה כזה לא היה להם שום סיכוי למשפט הוגן. מספר כפריים עדי שקר עשו את העבודה, וה"רכוש הרב" של היהודים עמד להפוך לשכר הטרחה של כל הרשעים שידם היה במעל הזה.

רבי יוסלמן, שמונה על ידי הקיסר מקסימליאן הראשון כ"אחראי על היהודים באימפריה הגרמנית", אך שמע על דבר הגזרה, ויצא במסע לחצים אצל כל הנוגעים בדבר. האימפריה הגרמנית, שכונתה "האימפריה הרומית הקדושה", לא נשלטה על ידי דמוקרטיה, ולא היו בה מוסדות מסודרים. להיפך, היא חולקה לכל מיני נסיכויות, כאשר בכל מקום היו בעלי שליטה ואינטרסים רבים. רבי יוסלמן הכיר רבים מהם, ונקט את כל הדרכים האפשריות כדי לעזור לאחיו האומללים. הקיסר קרל החמישי נטה לו חסד, אך לפגוש את הקיסר היתה משימה מסובכת מאד לבן תמותה פשוט. בשביל עצם הפגישה היה צריך רבי יוסלמן להפעיל קשרים, להמתין שבועות באתר המרחצאות ועוד הרפתקאות כאלו. כאשר השיג רבי יוסלמן את צו ביטול הגזרה, גילה שנותרו לו שלושה ימים וחצי בדיוק, כדי להגיע לטקס ההעלאה על המוקד של 200 היהודים. הוא דהר ללא הפסקה. הוא לא היה איש צעיר (בן 56!), ומסר את נפשו כדי להציל את אחיו היהודים.

היה זה רק מעשה אחד מני רבים, שבו זכה רבי יוסלמן להושיע יהודים ממוות, מגירוש ומשריפת ספרי התלמוד. בנוסף היה תלמיד חכם גדול, שימש כרב בחבל אלזס, הסמוך לנהר הריין, וכתב מספר ספרים בהלכה ובקבלה. הוא היה צאצא של רש"י הקדוש, ולכן גם מיוחס לדוד המלך. זכותו תגן עלינו.

תגיות:דמויות ביהדותרבי יוסף מרוסהיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה