פיתוח האישיות

מי צריך מדיטציה? ההשפעה המדהימה שיש לסידור הבית על המוח

חוקרים מאוניברסיטאות שונות בעולם גילו את מה שסבתא שלכם ידעה כבר מזמן – סידור הבית משפיע על המוח והנפש טוב יותר מכל מדיטציה. איך זה עובד, ומה כדאי לעשות כדי להרגיש זאת? קריאה לסדר

אא

בשנים האחרונות, יותר ויותר מחקרים מדעיים מצביעים על קשר הדוק בין סביבת המחיה שלנו לבין בריאותנו הנפשית. המחקרים מראים כי סביבה עמוסה ולא מסודרת גורמת למתח, לחרדה ולקשיי ריכוז, בעוד שסביבה נקייה ומסודרת תורמת לתחושת רוגע, שביעות רצון ואף יצירתיות. לא מפתיע. החידוש טמון במחקרים נוספים שנעשו ספציפית לגבי האנשים שמסדרים את הבית. השאלה שהעסיקה את החוקרים היתה: מה ההשפעה של פעולת הסידור עצמה על המוח? מה קורה לאדם שמסדר את הבית ואיך בדיוק מושפע מוחו מפעולת הסדר והניקיון?

 

השפעה מפתיעה על בריאות הנפש

אז מה באמת קורה במוחו של המסדר? מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה, מצא שסידור וניקיון הבית משפיעים על המוח באופן זהה להשפעת מדיטציה. העיסוק ברצף פעולות הסדר מפחית מתח וחרדה, מגביר תחושות של רוגע ושלווה ואף משפר את הריכוז טווח הארוך.

המחקר, שנעשה בשנת 2014, חילק 64 משתתפים לשתי קבוצות. קבוצה אחת התבקשה לסדר חדר, ואילו הקבוצה השנייה התבקשה לקרוא ספר. לפני ואחרי הפעילות, נמדדה פעילות המוח של המשתתפים באמצעות fMRI.

הממצאים היו לא פחות ממדהימים: לאחר סידור החדר, נרשמה ירידה בפעילות באזורים במוח שקשורים למתח וחרדה (האמיגדלה וההיפוקמפוס). במקביל נרשמה עלייה בפעילות באזורים במוח הקשורים לתחושת רוגע ושלווה (קליפת המוח הקדמית והקורטקס הפריפרונטלי). הדבר הוביל את החוקרים למסקנה ברורה: סידור חדר יכול להוביל לירידה במתח וחרדה, ולעלייה בתחושות של רוגע ושלווה. השפעות אלו דומות להשפעות המושגות במדיטציה.

מחקר מעניין נוסף שנערך באוניברסיטת טקסס באוסטין בשנת 2017 חילק 100 משתתפים לשתי קבוצות. בני קבוצה אחת התבקשו לסדר את ביתם, ואילו הקבוצה השנייה התבקשה להמשיך בשגרת היום הרגילה. לפני ואחרי הפעילות, נמדדו רמות הקורטיזול של המשתתפים באמצעות בדיקת רוק. גם במחקר זה התוצאות הפתיעו את החוקרים: לאחר סידור הבית, רמות הקורטיזול ירדו משמעותית. ירידה ברמות הקורטיזול קשורה לתחושת רוגע ושלווה, בדומה לזו המושגת במדיטציה.

ואם עדיין לא השתכנעתם, קבלו מחקר מרתק שנערך באוניברסיטת ברקלי בשנת 2018. במחקר זה חולקו 60 משתתפים לשתי קבוצות. קבוצה אחת התבקשה לסדר חדר, ואילו הקבוצה השנייה התבקשה לשחק במשחק מחשב. במהלך הפעילות נמדדו גלי המוח של המשתתפים באמצעות EEG.

תוצאות המחקר הראו שיפור במספר מדדים חשובים:

  • עלייה בגלי האלפא: בקרב קבוצת הסידור נרשמה עלייה משמעותית בגלי אלפא במוח, בהשוואה לקבוצת הביקורת. גלי אלפא קשורים לתחושות של רוגע, ריכוז ותחושת שליטה.
  • ירידה בגלי בטא: בקבוצת הסידור נרשמה ירידה משמעותית בגלי בטא במוח, בהשוואה לקבוצת הביקורת. גלי בטא קשורים לתחושות של מתח, חרדה ועייפות.
  • שיפור בביצועים קוגניטיביים :קבוצת הסידור הציגה ביצועים טובים יותר במבחנים קוגניטיביים (זיכרון, ריכוז, קבלת החלטות) בהשוואה לקבוצת הביקורת.
  • שיפור בתחושות רגשיות: קבוצת הסידור דיווחה על תחושות גבוהות יותר של רוגע, שביעות רצון וסיפוק בהשוואה לקבוצת הביקורת.

מעניין לגלות שמשחק במחשב לא הוביל לשינויים משמעותיים בפעילות המוח או בתחושות הרגשיות. לעומת זאת, סידור וניקיון הובילו לעלייה בגלי אלפא, ירידה בגלי בטא, שיפור בביצועים קוגניטיביים ותחושות גבוהות יותר של רוגע, שביעות רצון וסיפוק.

אז בפעם הבאה שאתם מרגישים לחוצים, עצבניים או חסרי ריכוז, קחו בחשבון שסידור הבית וניקיונו עשויים להיות הפתרון המושלם.

תגיות:מדיטציהנפש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה