היסטוריה

האם חוני המעגל נרצח? הסיפור שטרם שמעתם

כולנו מכירים את הסיפור היפה עם חוני המעגל. בתוספת למגילת תענית מוזכר יום טוב של כ' באדר, כחג שנקבע לזכר אותו נס שאירע על ידי חוני המעגל, שהוריד גשמים אחרי בצורת על ידי תפילתו. אך האם חוני המעגל נרצח? על ידי מי ומתי?

אא

כולנו מכירים את הסיפור היפה עם חוני המעגל.

בישראל היתה בצורה גדולה ונוראה. חוני המעגל, בראותו זאת, עג עוגה ועמד בתוכה, ואמר שאינו יוצא עד שירדו גשמים. תפילתו התקבלה, והגשמים אכן ירדו, גשמי ברכה. שמעון בן שטח שלח לו: "אלמלא חוני אתה – גוזרני עליך נידוי שאתה מתחטא לפני המקום כבן לפני אביו".

עד כאן הכל מוכר וידוע.

בתוספת למגילת תענית מוזכר יום טוב של כ' באדר, כחג שנקבע לזכר אותו נס שאירע על ידי חוני המעגל, שהוריד גשמים אחרי בצורת על ידי תפילתו.

אך האם חוני המעגל נרצח? על ידי מי ומתי?

ההיסטוריון היהודי, יוסף בן מתתיהו, שחי בימי בית המקדש השני, מתאר את מלחמת האחים החשמונאי, הורקנוס ואריסטובולוס (שני בניו של ינאי המלך, שהיה גיסו של שמעון בן שטח) כותב: "וצדיק אחד חביב-אלוהים, חוני שמו, שהתפלל פעם לאלוהים בשעת עצירת גשמים שיסיר את הבצורת, ואלוהים שמע לקולו והמטיר, (חוני זה) התחבא בראותו שהמהומה עומדת בתוקפה. והוא הובא למחנה היהודים והם דרשו ממנו, שכשם שהתפלל והפסיק את הבצורת כך יערוך תפילות נגד אריסטובולוס ובני-סיעתו המורדים.

"וכשהתנגד וסירב, הכריחו ההמון (לכך). אז עמד בתוכם ואמר: 'אלוהינו מלך העולם, מאחר שאלה העומדים אתי הם עמך והנצורים כוהניך, בבקשה ממך, שלא תשמע את אלו נגד אלו ולא תקיים מה שמבקשים אלו נגד אלו'. (וכשעמד) והתפלל תפילה זו הקיפו אותו הרשעים שביהודים והרגוהו בסקילה. מיד נפרע מהם האלוהים על אכזריותם והטיל עליהם עונש על רצח חוניו... שלח רוח גדולה וחזקה והשמיד את כל תבואת הארץ" (קדמוניות היהודים י"ד ב').

לפי סיפור מעניין זה, אנשי הורקנוס, שראו שתפילתו של חוני מתקבלת בשמים, ניסו להכריח אותו לקלל את אנשי אריסטובולוס, אך חוני סירב, והם הרגו אותו.

אמנם בגמרא מסופר שחוני המעגל נרדם לשבעים שנה, ולאחר מכן חזר לבית המדרש ולא הכיר אף אחד, וביקש רחמים עד שנפטר.

איך יתכן הדבר?

שאלה זו שואל המהרש"א למסכת תענית, ומתרץ: אנשי הורקנוס רצו להרוג אותו, ולפתע חוני נעלם. בדיוק אז אירע לו הנס שנרדם בתוך מערה, וכך ניצל מהיזמה המרושעת להרגו. כאשר ראו כולם שחוני נעלם, הסיקו מכך שהוא אכן נרצח, ולכן נכתב בספרי ההיסטוריה שחוני נרצח.

קברו של חוני המעגל נמצא בסמוך לחצור הגלילית, ובסמוך לקבר נובע מעיין: עין חוני.

 

תגיות:היסטוריהחוני המעגל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה