היסטוריה

הנבואה והעונש: כך נראו המלחמות על עזה – מאז ועד היום

עזה תמיד עשתה ליושבי ארץ ישראל צרות. בתורה מתוארים הכפתורים (פלשתים), כיצד השתלטו על יושבי הארץ הקדומים, העוים שישבו עד עזה, השמידום וישבו תחתיהם. יהושע בן נון כבש את עזה, אבל הפלשתים חזרו והשתלטו עליה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עזה תמיד עשתה ליושבי ארץ ישראל צרות. בתורה (דברים ב', כ"ג( מתוארים הכפתורים (פלשתים), כיצד השתלטו על יושבי הארץ הקדומים, העוים שישבו עד עזה, השמידום וישבו תחתיהם. יהושע בן נון כבש את עזה, אבל הפלשתים חזרו והשתלטו עליה. המלך היהודי הראשון שמלך על עזה היה שלמה: "הוא רודה בכל עבר הנהר מתפסח ועד עזה".

אך הפלשתים העקשנים שבו וכבשו את עזה, רק חזקיהו מלך יהודה הצליח לסלק אותם: "הוא הכה את פלשתים עד עזה" (מ"ב, י"ח, ח').

המצרים תמיד לטשו עיניים לעזה, היא היתה עיר חשובה על דרך החוף. עוד בימי תחותמס השלישי, לפני יציאת מצרים, אנו מוצאים אותו נלחם על העיר עזה כדי לשלוט בה. מאה שנים לאחר מכן, אנו מוצאים בארכיון אל עמרנא מכתב שכתב מושל העיר "עזזתי" למלך אמנחותפ. ובו הוא מבטיח להיות נאמן לו.

בתקופת הידלדלות ממלכת יהודה וחורבנה, הבטיחו הנביאים עונש הולם לכל שכני ישראל שהתעללו בהם ולא סייעו בידם, אחד מהשכנים הרעים האלו היו הפלשתים, ובהקשר זה אנו מוצאים נבואה מעניינת בספר ירמיהו פרק מ"ז: "אֲשֶׁר הָיָה דְבַר ה' אֶל יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא אֶל פְּלִשְׁתִּים בְּטֶרֶם יַכֶּה פַרְעֹה אֶת עַזָּה: כֹּה אָמַר ה' הִנֵּה מַיִם עֹלִים מִצָּפוֹן וְהָיוּ לְנַחַל שׁוֹטֵף וְיִשְׁטְפוּ אֶרֶץ וּמְלוֹאָהּ עִיר וְיֹשְׁבֵי בָהּ וְזָעֲקוּ הָאָדָם וְהֵילִל כֹּל יוֹשֵׁב הָאָרֶץ... בָּאָה קָרְחָה אֶל עַזָּה נִדְמְתָה אַשְׁקְלוֹן שְׁאֵרִית עִמְקָם עַד מָתַי תִּתְגּוֹדָדִי...".

קרחה היא סימן של אבלות. ירמיהו התנבא שעזה בקרוב מאד תהיה אבלה, ואכן, כפי שהוא עצמו מזכיר בעת כתיבת הספר, זמן קצר לאחר מכן עלה פרעה על עזה והיכה אותה.

הדבר התרחש כעשרים שנה לפני חורבן הבית. הירודוטוס מספר שפרעה נכה כבש את העיר קאדיטיס (רוב החוקרים מניחים שהכוונה לעזה) אחרי מלחמת מגידו בשנת 609, וכנראה לכיבוש זה התכוון ירמיהו.

הקב"ה תכנן להעניש את ממלכת יהודה על חטאיהם, וכל סבל שסבלו מאת השכנים הרעים כולל הפלשתים היה בחשבון. אבל גם הם לא ינקו מעונש, במקביל לגזרת החורבן עלינו, נגזרה גם גזרת חורבן על עזה, וזו בוצעה במלואה על ידי פרעה.

בעז"ה גם שכנינו הרעים בעזה בת ימינו, יזכו לגמולם מאת הבורא.

תגיות:היסטוריהעזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה