נוער מתמודד

4 מיתוסים שגויים על הפרעת קשב

עניין של ריכוז, רק אצל ילדים, צרה צרורה או "מה הבעיה, ניקח ריטלין". המיתוסים השגויים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. "הפרעת קשב היא ענין של ריכוז". ממש לא. הקשב והריכוז הם רק סימפטום של ההפרעה הזו, אבל השורש אחר לגמרי: יש אזור במֹחַ שאחראי על התפקודים הניהוליים, שהם בעצם הברקסים שלנו. אם חסר "שמן ברקס" באזור הזה, אז הברקסים לא ישתלטו על המנוע החזק. נכון, זה גורם לקושי בריכוז, כי זה גורם לניתוקים כאשר הלוקים אינם מוצאים עניין, אבל הפרעת קשב גורמת גם לקשיים בניהול העצמי, שזו עיקר הבעיה: קושי בניהול זמן, בתיעדוף משימות, בדחיית סיפוקים ובשליטה על אימפולסיביות. בגלל שמדובר כאן בלקוּת שקופה, האנשים סביבם נוטים לפעמים לייחס להם עצלות ופינוק, טיפשות או חוסר אכפתיות, אבל אלו אבחונים שגויים! הפתיל הקצר והסימפטומים האלו פשוט נובעים מהפרעת הקשב.

2. "הפרעת קשב מצויה רק אצל ילדים". ממש לא. אצל מבוגרים ההפרעה ניכרת פחות, כי סדר יומם מוכתב פחות, והם יותר בני חורין לעצב סדר יום שמתאים להם. אבל גם אצל מבוגרים ניכרים סימפטומים של ADHD, כמו דחיינות, שיבושים בניהול זמן, אכילה לא מסודרת, קושי בדחיית סיפוקים, תחושת אי-שקט פנימי, קושי להתארגן ביעילות (הכל ברגע האחרון) ועוד אתגרים בניהול-העצמי. נשמע מוכר?

המוּדעוּת לכך שגם בגיל מבוגר הפרעת הקשב משפיעה על החיים, מאפשרת להתמודד נכון עם האתגרים. זה לא רק עניין תרופתי, יש כלים ועצות כיצד לעשות את זה, כיצד לייצר סדר יום שיוציא את הטוב שבנו, וכיצד לתווך לסביבה את הקשיים שנגרמים בגלל הפרעת הקשב.

3. "ריטלין פותר את הבעיה". הטיפול התרופתי אינו מרפא את ההפרעה, אלא הוא רק כלי אחד שבא לסייע לאדם בהתמודדות שלו. אם אכן אובחנה הפרעת קשב (באבחון מבדיל מקצועי ששלל "מתחזים"), אז הריטלין יכול בהחלט לסייע בניהול עצמי טוב יותר. אבל יש לזה מחירים, תופעות לוואי וסיכונים. בעניין זה, הריטלין אינו שונה מכל תרופה אחרת, כולל אקמול ואפידורל. העניין אינו רק תופעות-הלוואי של הריטלין, אלא גם תופעות-הלוואי של אי-לקיחת ריטלין: לפעמים חוסר לקיחת הכדור יכול לגרום להסתבכויות חמורות, כאשר הילד גדל עם ערך עצמי מרוסק, ועם פערים לימודיים וחברתיים. מדובר כאן בניהול סיכונים, וכל הדרכים הן בחזקת סכנה, ולכן צריך לשקלל איפה הנזק עלול להיות גדול יותר.

דבר אחד בטוח: לטיפול התרופתי יש יתרונות וחסרונות, וכאשר מודעים אליהם, אפשר לבחור נכון. הטיפול התרופתי אינו פטנט קל שמאזן את המֹחַ ופותר את כל הבעיות. הכדור יכול באופן זמני קצת להחליש את המנוע, ולפעמים זה הכרחי כדי שהברקסים יעבדו, ויהיה ניתן לחוות הצלחה בלימוד, ובכך לייצר בטחון עצמי, וליצור קשרים חברתיים בריאים, אבל אלו רק קביים, כי במקביל – צריך לחזק את הברקסים, שהם העיקר, לחזק את היכולות והמיומנויות של הניהול העצמי.

4. "הפרעת קשב זו צרה צרורה". לא מדויק. כמו כל לקוּת, האדם נוטה לפצות עליה ולפתח כישורים אחרים, כמו יצירתיות, אלתור, חן, כריזמה, מנהיגות, הומור, חשיבה מחוץ לקופסא ועוד. כאשר מודעים לזה, יש כאן הזדמנות! צריך להפסיק למדוד על פי התכונות שבהם ילדי הקשב מתקשים, אלא להתחיל לקדם את החוזקות האלו, שזהו תנאי הכרחי בדרך להצלחה.

תגיות:הפרעת קשבריכוזנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה