היסטוריה

בתי תפילין מושלכים בראש חוצות: ההיסטוריון שתיעד את פרעות ת"ח ות"ט

הרב נתן נטע הנובר היה רב, מקובל, בלשן, ועסק בהרבה חכמות, אך הגזרה הנוראה של פרעות ת"ח ות"ט הועידה לו תפקיד טרגי נוסף: הוא ההיסטוריון היחיד שתיעד בפרוטרוט את המאורעות, מנקודת מבטם של היהודים

אא

עדיין לא התאוששנו מהטבח הנורא אותו עבר עמנו בשמחת תורה האחרון, וכבר אנחנו מבינים את חשיבות התיעוד, תיעוד רשעותם של הצוררים שונאי ישראל, ותיעוד גבורתם של אחינו ואחיותינו שמסרו את נפשם כדי להציל את חבריהם ולהגן על משפחותיהם.

הרב נתן נטע הנובר נולד באוסטרהא, עירו של המהרש"א, בשלהי המאה ה-17. הוא היה רב, מקובל, בלשן, ועסק בהרבה חכמות, אך הגזרה הנוראה של פרעות ת"ח ות"ט הועידה לו תפקיד טרגי נוסף: היסטוריון.

הרב הנובר הוא ההיסטוריון היחיד שתיעד בפרוטרוט את המאורעות, מנקודת מבטם של היהודים, בספרו "יוון מצולה".

פרעות ת"ח ות"ט היו התקפה מאורגנת של קוזאקים על קהילות ישראל בפולין. מנהיג הפורעים, בוגדן חמלניצקי, קרא למרד בממשלת פולין, אבל בפועל הפנה את זעמו קודם כל אל היהודים, כדי להרוג, לבזוז, ולתת דרור ליצריהם החייתיים של הקוזאקים.

במהלך הפרעות הנוראות נחרבו מאות קהילות, ונהרגו עשרות אלפי יהודים. הקוזאקים ביזו כל דבר שבקדושה, כפי שמתאר רבי נתן: "וספרי-תורות קרעו לקרעים ועשו מהם שקים ומנעלים לרגליהם ורצועי תפילין לקחו לכרוך סביב רגליהם, וקצוצי תפילין [בתים של תפילין] השליכו בראש כל חוצות ומשאר ספרי קודש עשו גשרים ברחובותיהם וקצת לקחו לתחוב בקני השרפה, אשר כל השומע תצלנה אזניו" (עמ’ 32-31).

בהגיע הרשעים לעיר נמרוב, קפצו רבים מן היהודים לבריכת המים הסמוכה למבצר, כדי שלא יכריחום להמיר את דתם, וטבעו שם. בין ההרוגים היה ראש הישיבה, "הגאון מוהר"ר יחיאל מיכל בן הגאון מוהר”ר אליעזר זצ”ל שהיה יודע כל התורה כולה בע”פ ובקי היה בכל חכמות בעולם".

כאן התגלתה גבורתה ותושייתה של בת ישראל שמסרה את נפשה. גוי אחד חטף אותה כדי לשאתה לאישה, והיא התפארה באזניו שהינה בת של מקובלים יהודים מפורסמים, ושום כדור אקדח לא יכול לפגוע בה, והוא מוזמן לנסות לירות בה. הרשע ירה בה, והיא השיבה נשמתה לבוראה בטהרה.

אשה יהודייה אחרת, אמרה לחוטפה כי היא מוכנה להינשא לו, אבל עליו לקחת אותה לכנסיה לשם כך, הכנסייה היתה מעבר לנהר, והיה צורך לעבור על הגשר. ברגע שהגיעו לגשר, קפצה אותה צדיקה ומסרה את נפשה כדי להישאר יהודייה כשרה.

ישראל עם קדושים, לא איבדו צלם אנוש גם מול הרוע והאכזרית של העמים המרושעים שמעזים להטיף לנו מוסר.

מנהיג הפורעים, בוגדן חמלניצקי, המשיך במסעותיו הצבאיים, וכאשר לאחר כמה שנים נחל צבאו כישלון, הוא התמוטט ומת. כן יאבדו כל אויביך ה'.

תגיות:רגע של היסטוריההרב נתן נטע הנובר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה