בריאות ותזונה

המאכל הזה ניתן לחיילים כ"מנת קרב". האם הוא באמת בריא או מסכן אותם?

החיילים מקבלים טונה, אפונה, שעועית, אבל גם את נקניק הקבנוס שלא כולם אוהבים. למה צה"ל משתמש בו, מה היתרונות התזונתיים שלו והאם מומלץ גם למי שאינו חייל בשטח לאכול אותו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בזמן שבישראל מנהלת מלחמה ומיטב הלוחמים נמצאים בשטח - בעזה, בגבול הצפון וביהודה ושומרון - עשרות אלפי מנות קרב עושות מדי יום את דרכן אליהם. בצה"ל החליטו להגביר לאחרונה את חלוקת אחת המנות, נקניק הקבנוס, אלא שאז עלה סימן שאלה לגבי תרומתו התזונתית לחיילים. מיותר לציין כי מדובר במזון כשר, בדיוק כמו שאר המנות שמחלק צה"ל לחיילים.

לפי אמיר וינוגרד, דיאטן קליני ובעל תואר שני בבריאות הציבור, "חשוב להפריד בין מזונות שלרוב מומלצים עבור מרבית האוכלוסייה לבין כאלה שמתאימים ללוחמים בשטח. בעוד שרוב האוכלוסייה לרוב בלתי פעילה מספיק מבחינה גופנית ומחפשת דווקא דרכים לרדת במשקל, הלוחמים בשטח פעילים מאוד מבחינה גופנית ולכן הם זקוקים לכמות גדולה של קלוריות וחלבון. בנוסף, הפעילות הפיזית האינטנסיבית מביאה להזעה מוגברת, ומכאן הצורך במזונות שמכילים גם כמות מספקת של נתרן".

בטור מיוחד שכתב באתר N12, הסביר וינוגרד כי "מזונות שמתאימים לאכילה בשטח צריכים להיות מוכנים לאכילה או כאלה הניתנים לאכילה מהירה. חשוב שיהיו דחוסים בקלוריות ובחלבון במינימום נפח, ושלא ידרשו אחסון מיוחד כמו מקרר או הקפאה. רצוי שהם גם ישקלו כמה שפחות".

לדבריו, מנות הקרב מתחלקות ל-2 קבוצות: קופסאות שימורים כמו טונה, אפונה ירוקה או שעועית לבנה, שמכילים רכיבים תזונתיים כמו ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון; ומוצרים יבשים אחרים, כמו ממרח חלבה ושוקולד, שמכילים 600 קלוריות ל-100 גרם והמטרה שלהם היא לספק ללוחמים אנרגיה.

קבנוס הוא מוצר יבש. לא כל החיילים אוהבים אותו מכל מיני סיבות. הקבנוס ממשיך להתייבש כל הזמן ולכן אינו דורש מקרר, מה שמקל בעת חלוקת המזון ומעניק יתרון בשטח. לפי וינוגרד, "קבנוס מכיל קלוריות רבות ורכיבים נוספים. ב-100 גרם קבנוס יש כ-370 קלוריות, המגיעים מכ-30 גרם שומן (כשליש ממנו שומן רווי) וכ-20 גרם חלבון. כמות הפחמימות היא זניחה. כמו כן, הוא מכיל כמות גדולה של נתרן - כאלף מ"ג ל-100 גרם קבנוס.

"כששואלים אם מזון מומלץ או לא, צריך לשאול קודם כל עבור מי. קבנוס הוא דוגמה טובה לכך: עבור רוב האוכלוסייה לא נמליץ לצרוך אותו, אך לחיילים בשטח שפעילים מאוד מבחינה פיזית, זהו מזון שבהחלט יכול להתאים, הן הודות לזמינות שלו, וגם כי אין צורך בקירור ובעיקר בשל העובדה שהוא עונה על הצרכים התזונתיים של החיילים: הרבה קלוריות שדחוסות בנפח קטן של מזון, לצד כמות נתרן גבוהה שמפצה על איבוד המלחים שמתרחש בגלל הזעה מוגברת".

תגיות:אוכלצה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה