היסטוריה

רגע של היסטוריה: כשהסופר האמריקאי המפורסם הגיע לארץ הקודש

הסופר האמריקאי המפורסם, מארק טוויין, תיאר חוויה מרכזית מביקורו בארץ הקודש לאחר שהחליט לנסוע לארץ התנ"ך, לראות במו עיניו את המקומות שבהם התרחשו כל המאורעות התנ"כיים הגדולים

מארק טוויין (צילום: shutterstockמארק טוויין (צילום: shutterstock
אא

"עם כניסתנו לכפר מגדל, נראה היה כמקום נטוש, לא ראינו נפש חיה. ופתאום, לקול נקישת סוסינו, עשרות ראשים הציצו מאחורי הבקתות, ולפתע, בבת אחת, התפרצו כולם סביבנו, צווחות, צעקות ובכיות, מה רוצים הם? בקשיש! חוואג'ה! בקשיש! צרחו פה אחד, כשהילדים מראים את פצעיהם, והמבוגרים את מומיהם ונכויותיהם. מימי לא נקלעתי לסערה כזו".

כך מתאר הסופר האמריקאי המפורסם, מארק טוויין, חוויה מרכזית מביקורו בארץ הקודש. הסופר, שכתב את "תום סויר", "בן המלך והעני" ועוד יצירות שפרסמו אותו בעולם כולו, החליט לנסוע לארץ התנ"ך, לראות במו עיניו את המקומות שבהם התרחשו כל המאורעות התנ"כיים הגדולים, ובשנת תרכ"ז (1867) עלה על האוניה "קוייקר סיטי" יחד עם קבוצת עולי רגל אנגלים. מסעות הג'נטלמנים המערב אירופאים בארץ שהיתה אז שוממה מחד, ומאוכלסת בבדואים פרימיטיביים מאידך, הניבה הרבה אירועים מצחיקים, שטוויין תיאר בהומור.

אך לפעמים מניח טוויין את ההומור, ומשתאה מעוצמתה של הנבואה שבתורה. את סיורו בעמק יזרעאל מתאר הוא כך: "כאלף וחמש מאות שנה לפני הספירה, שימש מקום החניה שלנו, מי מרום, כר לאחד מקרבות ההשמדה של יהושע בן נון... הוא לא השאיר מעולם מקום לפולמוס בין עיתונים באשר למי היה הניצחון, והשמיד את הכנענים עד אחד...

"מחזות מרעישים כאלה שוב אינם מתרחשים עוד בזה העמק, אף כפר אחד לא תמצא לכל ארכו, למרחק שלושים מיל מזה או מזה. אמנם מוצא אתה שתיים שלש קבוצות של אהלים בדואים אך לא ישוב קבע אחד, יכול אתה לרכב עשרה מילין בסביבה זו ולא יקרו בדרכך גם עשרה אנשים, לגבי איזור זה אמרה אחת הנבואות: 'והשימותי אני את הארץ ושממו עליה אויביכם היושבים בה. ואתכם אזרה בגוים והריקותי אחריכם חרב. והיתה ארצכם שממה ועריכם יהיו חרבה'. אין איש היכול לעמוד כאן ליד עין מלחה השוממה ולומר כי הנבואה לא התקיימה!".

בסיכום ספרו הוא כותב: "אם הסטטיסטיקה מדויקת הרי שהיהודים הם רק אחוז אחד של הגזע האנושי. כוכב עלוב קטן ומהבהב. הגיוני שכמעט ולא היה צריך לשמוע אודות היהודי, אבל שומעים, ותמיד שמעו עליו.

"המצרים, הבבלים והפרסים קמו בזמנם, מילאו את השמיים ככוכבי שביט עד שזיוום דעך ונמוג לחלוטין, בעקבותיהם באו היוונים והרומאים ברעמים כבירים עד שנשתתקו ונעלמו, עמים אחרים זינקו והחזיקו בלפיד הגדול עד שכבּה, וכיום הם יושבים בחשֵכה תחת השמש.

"היהודי ראה את כולם, ניצח את כולם ועוד איננו מראה סימני התדרדרות, גם לא תופעות של זקנה, לא תשישות ולא אובדן תנופה. ערנותו לא כהתה וחכמתו לא פגה. כל הברואים חדלים פרט ליהודי, כל עוצמה כורעת, רק שלו שרירה וקיימת. מה הוא סוד נצחיותו?".

הלואי שכל יהודי בעולם, ירגיש מה שהרגיש אותו גוי לפני מאה וחמשים שנה, איך הארץ שממה תחת אויבינו, וככל שהתקיימו נבואות החורבן, כן ה' מרבה את חסדו עלינו, ומראה לכל העולם את סוד נצחיותנו.

תגיות:רגע של היסטוריהמארק טוויין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה