חדשות מדע וטכנולוגיה

מדהים: השבב שמחקה את המוח

עידן חדש במחשוב? סוג חדשני של שבב מתנתק מתלות ברשת ושואף לפרש את הסביבה באמצעות חיקוי תהליכי המוח האנושי

אא

המזל"טים שאתם רואים לעיתים בשמיים עשויים להיות חכמים משאתם חושבים: בקרוב, צופים מומחים, מזל"טים יצוידו בחומרה דמוית-נוירונים שמחקה את פעילות המוח, מה שיאפשר להם 'לראות' סיכונים פוטנציאלים ולהתחמק מהם באופן עצמאי .

מזל"טים נדרשים ליכולת "זיהוי והתחמקות" אוטומטית כדי שיוכלו לטוס שלא בתחום ראייתו של מפעיל אנושי. יש כמובן מחשבים המסוגלים לזהות ולהגיב בזמן אמת אבל הם גדולים מידי וצורכים אנרגיה רבה מידי עבור מזל"טים קטנים. לפיכך, מזל"טים עד היום נאלצו לסמוך על חיישנים לטווח קצר כמו רדאר, שלא תמיד נותנים התראה מספקת.

המפתח לתכונה שתאפשר למזל"טים לזהות מכשולים וסכנות בכוחות עצמם טמון בשבב מחשב חדשני שנחשף לאחרונה. חוקרים מ-IBM ומאוניברסיטת קורנל, בשיתוף פעולה עם חוקרים מרחבי העולם, נקטו בשיטה חדשה לחלוטין לפיתוח שבב מחשב, כשהם מיישמים שיטה הנקראת "מחשוב קוגניטיבי". השבב, שגודלו כגודל בול דואר, מסוגל לביצועים של מחשב סופר-על באמצעות שימוש בתהליכים המחקים את המוח האנושי.

"נטלנו את ההשראה שלנו מהקורטקס הסרברלי", הסביר המדען הראשי של IBM, דהרמנדרה מודה, כשהוא מתייחס לחלק המשמש 'מרכז הבקרה' של המוח. למעשה, החוקרים שאפו להעניק לשבב יכולות שינתקו אותו מתלות ברשת. במקום להזדקק למידע המגיע בזמן אמת מרשת האינטרנט כדי לקבל החלטות, השבב צויד בחיישנים המסוגלים להגיב למראות, ריחות ומידע הנקלט מהסביבה. "המחשבים של היום הם צאצאים ישירים של המחשבים הראשונים משנות הארבעים, שהיו בסך הכל מחשבונים משוכללים", הסביר מודה. השבב החדש, לעומת זאת, פועל באופן שונה לחלוטין. הוא עושה שימוש ברשת-ענק של 'נוירונים' ו'סינפסות' מלאכותיים כדי לאסוף מידע מהסביבה. הוא אינו חושב בעצמו, כמובן, אלא עושה שימוש בקודים שתוכנתו בו מראש כדי להגיב לסביבה.

בין היישומים האפשריים לשבב החדש, שנקרא 'טרונורת'' צפויים להיות רכב-ללא-נהג המסוגל להימנע מתאונות בלי הדרכה מרחוק, וטלפון סלולארי מנותק מרשת שיכול לפרש מידע ויזואלי. "אחרי שנים של שיתוף פעולה עם IBM," אמר ראג'יט מאנוהר מאוניברסיטת קורנל, "אנחנו קרובים בצעד אחד יותר לבניית מחשב הדומה למוח שלנו".

הפרויקט כולו, אגב, מומן על ידי הסוכנות למחקרים מתקדמים של משרד ההגנה האמריקאי. למי שתוהה למה, אנחנו מציעים לחזור לפסקה הראשונה. מזל"טים, זוכרים? וזו, מן הסתם, רק ההתחלה. 

תגיות:חדשות מדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה