סוגיות בתנ"ך

קולו הולך מסוף העולם ועד סופו: 8 ידיעות מפתיעות על עצים

כיצד מצא ישעיהו הנביא את מותו, מה ציווה הקב"ה את העצים כשברא אותם, ולמה זכה חוני המעגל כשהתעורר אחרי 70 שנה? 8 ידיעות על עצים באגדות חז"ל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. כשברא הקב"ה את העצים, הוא ציווה עליהם שיהיה טעם הענפים שווה לטעם הפירות, אך העצים לא שמעו בקולו, מלבד עץ האתרוג, "שטעם עצו ופריו שווה" (עלי עץ ההדר הינם בעלי חריפות ומרירות, וגם ריחם כשל הפרי). לכן זכה האתרוג להיות פרי עץ הדר שבו שמחים לפני ה' בחג הסוכות, ויש אומות שבהן נקרא האתרוג "פרי גן עדן". במדרש יש אף שיטה שעץ הדעת היה אתרוג.

2. כאשר כורתים עץ, קולו הולך מסוף העולם ועד סופו, ולכן התורה ציוותה שכאשר נצור על עיר לתופשה, לא נכרות את עצי השדה, כי האדם עץ השדה. כל דבר שנברא יש לו תוכן ומשמעות, ואסור לנו להשחיתו.

3. כאשר הוכיח ישעיהו הנביא את מנשה מלך יהודה, שהיה מלך רשע, בנו של חזקיהו הצדיק, רדפו אחריו אנשי מנשה כדי להרגו. ישעיהו רץ באחד היערות שסביב ירושלים, וכאשר ראה שהרודפים מתקרבים, אמר שם קדוש ונבלע בעץ. מנשה הרשע לא ויתר, וציווה לנסר את העץ, וכך מצא ישעיהו הנביא את מותו.

4. בימי חז"ל היה מצוי חרוב שמביא פירות רק אחרי שבעים שנה. התנא חוני המעגל ראה אדם זקן שנוטע חרוב, ושאל אותו: מפני מה אתה מתאמץ? הרי לא תראה את פירות העץ הזה? השיבו הזקן: כשם שאני אוכל פירות של עץ שנטעו דורות שלפני, כך הנכד שלי יאכל פירות של העץ שנטעתי. חוני המעגל זכה לישון ולהתעורר אחרי שבעים שנה, ולראות בהתגשמות דבריו.

5. מעשה בדקל של אחד החכמים, שלא היה מביא פירות. שאל החכם את חבריו החכמים, ואמרו לו: לדקל פלוני היא מתאווה: קח ייחור מדקל מסוים, טע אותו לידה, והיא תביא פירות, וכך היה. הסיבה היא שישנם אילנות זכריים וישנם נקביים, וכדי להביא פירות הם צריכים האבקה. בדרך כלל הדבורים עושות את ההאבקה, אבל אם מסיבה מסוימת זה לא קורה, יש לטעת דקל זכר קרוב, כדי שהרוח תביא את האבקנים שלו, המביאים להיווצרות הפירות.

6. במה צולין את קרבן הפסח? דווקא בשפוד של רימון, שכן הרימון הוא עץ יבש וצפוף מאוד, וכך אינו קולט ואינו פולט מים. עץ שיש בתוכו לחות, יכול לפסול את קרבן הפסח, שכן הפסח נאכל אך ורק צלי אש, ולא מבושל במים. כאשר צולים כבש שלם בתוך האש, והוא מושחל על שפוד, אם תהיה לחות בחלק הפנימי, היא תגרום לבישול, אולי יותר מאשר האש החיצונית, והקרבן נפסל בבישול.

7. רבים היו תפקידיהם של הכהנים בבית המקדש, אך מה היו עושים עם אותם כהנים שחלו או נפצעו בתאונה ונפל בהם מום, וכבר לא כבוד המקדש שיעלו על המזבח? הם היו יושבים בלשכת העצים וממיינים את עצי המערכה. פועלי ההקדש היו כורתים עצים בכל רחבי הארץ (עצי סרק) כדי להסיק בהם את המזבח, אך עץ שיש בו חור של תולעת הוא פסול למזבח, ולכן היו צריכים למיין את העצים אחד אחד, כדי למצוא את העצים המתאימים והכשרים למזבח.

8. על קרקע הים שוכנים עצים מיוחדים שנקראים "אלגומים", והם ממשפחת הארזים, אך אין בכוח בן אנוש לעקור או לנסר אותם. כיצד מגיעים עצים אלו לבני אדם? שוכרים "בר אמודאי, והוא אדם היודע לצלול, שמגיע עם ספינה. הוא יורד מספינתו אל מתחת לפני המים, קושר את האלגומים אל הספינה, ורק על ידי תנועת הספינה מתאפשר לקטום את האלגומים ולאסוף אותם.

תגיות:חוני המעגלאגדות חז"לעציםהנביא ישעיהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה