זוגיות ושלום בית

האם אפשר לבנות מחדש אמון שנשבר? כך תעשו זאת

כשיש רצון לתיקון, ניתן בעז"ה לתקן ואף לבנות קומות חדשות ועוצמתיות יותר בקשר הזוגי שלנו

אא

אמון הוא תחושת ביטחון ויציבות שיש לאדם בקשר עם הזולת. אמון הוא הבסיס לזוגיות טובה; הוא בסיס ליחסים טובים וכנים בין אנשים; ובכלל, אמון הוא המפתח שמאפשר לנו ליצור קשרים, להתחבר, להקשיב ולשתף.

ומה קורה כשהאמון נשבר? מה קורה כאשר אדם שבטחנו בו פוגע באמון שלנו? מה עובר עלינו? האם אפשר לשקם מערכת זוגית שעברה משבר אמון? האם אפשר לשקם את האמון שלנו בעולם?

יש רמות שונות וסוגים שונים של פגיעה באמון. למשל כאשר אישה מתחתנת מתוך ידיעה שבעלה מתמיד גדול בלימודיו, אך לאחר הנישואין היא מגלה כי הוא אינו יוצא מהמיטה לפני 12 בצוהריים. זה יכול להוביל לסוג של פגיעה באמון ולתחושה של "רימו אותי".

יכולה להיות גם פגיעה באמון שנובעת מתחושת חוסר ביטחון והגנה מצד בן או בת הזוג בזמנים מסוימים או באירועים מסוימים – למשל במציאות שבה בן הזוג מרגיש כי אשתו מלגלגת עליו בפני משפחתה, הוא עלול לאבד את האמון בכך שאשתו לצידו.

במאמר זה אני רוצה להרחיב דווקא על משבר אמון מסוג אחר. משבר שנוצר בעקבות סוד שמתגלה. לפני שנים מספר פגשתי זוג מקסים, שחווה משבר גדול בעקבות כך שהאישה גילתה שבעלה משתף את אמו בכל המתרחש בבית, ללא ידיעתה. לאחר תקופה, האישה לא הבינה מדוע השתנה היחס של חמותה כלפיה, עד שחשפה את האמת המרה. המשבר היה גדול מאוד. תחושתה כי בן זוגה הסתיר ממנה, רימה אותה וחי בהסתרה, הייתה קשה מנשוא בעבורה.

אך לא רק היא נפגעה מהמשבר, אלא גם בן הזוג. האישה הרגישה שלא רק שאינה יכולה לסמוך עליו שישמור על פרטיותם, אלא שבאופן כללי היא אינה יכולה לתת בו אמון בדבר. היא התרחקה והסתגרה, והוא הרגיש דחוי, מבוזה, חסר אונים ולעיתים אפילו שנוא.

האם יש דרך לצאת ממשבר כזה? איך מחזירים אמון שנשבר? האם יש סיכוי לבנות מחדש?

 

הדרך לשקם את האמון

אני מאמין שאפשר לתקן. ניתן לבנות אמון בשנית. אפשר לקום מהשבר וליצור קומה חדשה. מניסיון של עבודה עם זוגות שעברו משברי אמון קשים ומורכבים – התיקון אפשרי.

ראשית, יש לקחת בחשבון כי אמון יכול להישבר ברגע, אך הבנייה המחודשת היא תהליך, וזה יכול לקחת זמן.

תהליך בניית האמון מחדש כולל כמה היבטים:

  • חרטה והבעת רצון אמיתי בשינוי

כל עוד אותו בן או בת זוג שסודם נחשף אינם מביעים חרטה אמיתית על מעשיהם, ואינם מביעים רצון לתקן, לשנות ולא לחזור על מעשיהם – יהיה קשה עד בלתי אפשרי לבנות את האמון מחדש. ראיתי מקרים שבהם בן או בת הזוג שסודם נחשף ממש בכו, התחננו והצטערו מעומק לבם על מעשיהם והביעו רצון כן ואמיתי לעשות שינוי של ממש, וזהו הפתח לשיקום האמון. בלי חרטה וקבלה לעתיד הצד הפגוע יתקשה מאוד להתקרב מחדש ולרצות לבנות את האמון והקשר.

  • רווח מול הפסד

פעמים רבות לאחר משבר אמון יש רצון או נטייה ראשונית לפרק את כל הקשר. במקרים כאלו כדאי לא להיות פזיזים, ולשקול היטב מהו הרווח ומה ההפסד בצעד שכזה. לא פעם בהתבוננות כזו אנו מגלים שיש גם הרבה טוב בזוגיות, ושהמעידה הקשה לא באמת מבטלת את כל הטוב הזה. אומנם לא קל להתבונן על הדברים בצורה שכזו, ויש בהחלט מקום לתחושת הכעס והאכזבה, אך לאחר מכן ההתבוננות על הטוב הקיים היא זאת שתיתן לנו את הכוח לבנייה המחודשת.

  • מבט קדימה

בניית אמון מחדש היא דבר שלא תמיד קל להאמין בו. לפעמים זה אפילו קשה. אך עם הזמן, ככל שהדברים מתעכלים, חשוב לחזק גם את האמון והאמונה שיכול להיות אחרת. מתוך הבנה זו חשוב שנזכור כי קשה מאוד להתקדם כאשר אנו מזכירים את המשבר ומתעסקים בו ללא הרף. קשה לבנות אמון מחודש כאשר בכל הזדמנות אנו מאשימים, כועסים ומזכירים את הנפילה. אומנם אין ספק שחשוב מאוד ללבן את הדברים, לתת מקום לכאב, לבכי ולצער, אך בשלב כלשהו נצטרך להבין שהפנים שלנו מוכרחות להיות מופנות קדימה ולא אחורה. מוכרחים לחזק את האמון והאמונה שאפשר ויכול לחיות אחרת. באמת.

  • לאסוף חוויות טובות

אחת הנקודות המרכזיות והעיקריות בבניית אמון היא לצבור חוויות חיובית מחדש. להוסיף טוב לקשר, להשקיע, לשמח, להביע, להעניק. ככל שנצבור חוויות טובות, כך יתעצמו הכוחות שלנו להתמודד עם המשבר, ובעיקר נרגיש מחוזקים יותר בדרך לבניית אמון מחדש. חוויות זוגיות טובות ומהנות מוסיפות אור לקשר, וממילא מעמעמות אט אט את החושך...

לסיכום, משבר אמון אינו דבר קל. פעמים רבות הוא אף מטלטל את הבית כולו. עם זאת, כשיש רצון לתיקון, ניתן בעז"ה לתקן ואף לבנות קומות חדשות ועוצמתיות יותר בקשר הזוגי שלנו. באופן אישי פגשתי זוגות לא מעטים שדווקא לאחר המשבר הגיעו לקשר עמוק, אוהב, מסור, קרוב וחזק עוד יותר.

אברהם שהרבני הוא יועץ זוגי ומשפחתי, מטפל בהתמכרויות ומרצה בתחום המשפחה, חבר באגודה הישראלית לייעוץ זוגי ומשפחתי ויועץ במחלקת שלום בית.

תגיות:שלום ביתאמוןזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה