פיתוח האישיות

לחוצים מהמצב? יתכן שאתם צריכים אמבטיית יער

אוכל בריא, ניתוק מחדשות, נשימות עמוקות – ניסיתם כבר הכל ועדיין מרגישים מלאי מתח ועצבים? יש לנו משהו נוסף להציע לכם. מדובר בשיטה מיוחדת שנקראת אמבטיית יער, ולא, היא לא כוללת מים או סבון. לטבול בירוק

אא

על השיטה שנקראת "אמבטיית יער" שמעתי כבר לפני כמה שנים. בהתחלה חשבתי לעצמי: "למה פעולה פשוטה כל כך צריכה לקבל שם מוזר כזה? אך לאחר שהתעמקתי בשיטה, הבנתי את המשמעות שלה, ואת הסיבה המדויקת לשימוש במונח "אמבטיה".

נתחיל בעובדה הלא מפתיעה שמדובר בשיטה יפנית. "אמבטיית יער" נועדה, לפי היפנים, לשפר ולחזק את בריאות הגוף באופן טבעי, באמצעות שהייה ובילוי בקרבת עצים. לא מדובר על טיול למיטיבי לכת עם תרמיל על הגב, אלא על שהייה פשוטה בטבע, בהייה בשמיים, בעצים, בציפורים ואולי אפילו ליקוט עלים, אם ממש בא לכם לקחת את זה לאקסטרים. המטרה היא אחת: טבילה באווירת היער (ומכאן מקור השם), תוך כדי התנתקות מגירויים אחרים, כמו טלפונים, מוסיקה וטרדות היום יום.

כיוון שבכל זאת מדובר ביפנים, מתברר שאמבטיית יער הפכה ביפן לחלק מתוכנית לאומית לשיפור הבריאות. עוד בשנת 1982, משרד היערות ביפן טבע את המונח Shinrin-yoku וקידם את גַנָנוּת הנוֹי כתרפיה. תוסיפו לזה את העובדה שהתפעמות מטבע היא בילוי מקובל ביפן, והפכתם את אמבטיית היער ללהיט מתמשך.

 

יש גם מחקרים

בין שנת 2004 ל-2012 השקיעה ממשלת יפן 4 מיליון דולר בחקר של השפעות פסיכולוגיות ופיזיולוגית של רחצת יער. במקביל הקימה הממשלה היפנית 48 מסלולי תרפיה המבוססים על התוצאות.

המחקרים מצאו כי רחצת יער מורידה את קצב הלב ואת לחץ הדם, מקטינה ייצור של הורמוני סטרס, משפרת את התפקוד של מערכת החיסון וכן את ההרגשה הכללית.

פרופסור Qing Li, מבית הספר לרפואה בטוקיו, מדד את הפעילות של "תאי הרג טבעיים", תאים שתפקידם חיסול תאי גוף שנדבקו בנגיפים או שהתפתחו לתאים סרטניים, לפני ואחרי חשיפה ליערות. המחקר שנעשה בשנת 2009 הראה עליה משמעותית בפעילות של תאי הרג טבעיים בשבוע שלאחר ביקור ביער, וכן השפעות חיוביות על הבריאות עד חודש לאחר ביקור.

לפי המחקרים, אמבטיית יער משפיעה על הבריאות במספר היבטים חשובים:

  • אמבטיית יער משפרת את מערכת החיסון כהגנה נגד התפתחות תאי סרטן ומחלות מדבקות
  • מורידה את הסיכון למחלות לב
  • מורידה את הסיכון לסוכרת והשמנה
  • משפרת את השינה ועוזרת להרגשה נמרצת במשך היום
  • משפרת את מצב הרוח ומורידה סיכוי לדלקת
  • משפרת את בריאות העור, ומאפשרת לשרירים כואבים להחלים. 

היפנים מקדישים לכך יערות מיוחדים!

הממשלה היפנית אף הגדילה לעשות והקדישה יערות מיוחדים לרחצת יער. כדי לאשר יער ליישום השיטה נדרשים שני קריטריונים:

  1. היער צריך להכיל בעיקר עצים מחטניים (כמו אורנים, ארזים)

עלייה משמעותית של תאי מערכת החיסון בדם אצל אנשים ששהו באותם יערות לצורך בדיקת המקום

אז איך עושים את זה?

רחצת יער היא בעצם פשוטה מאוד. פעם בחודש (לפחות) מגיעים ליער או לחלקת טבע קרובה אחרת (מסתדרים עם מה שיש), ופשוט שוהים שם. שכיבה נינוחה על הקרקע, טיול איטי בין העצים תוך מתן תשומת לב לעלים, לאדמה ולטבע, ושחרור מוחלט של כל טרדות היום (עד כמה שאפשר).

ולמה פעם בחודש? כיוון שהיתרונות נמשכים אפילו 30 יום לאחר מכן. 

ואם אין יער?

כיוון שאנחנו לא יפנים, אלא ישראלים שמוכנים להגמיש את השיטה עד שתתאים לנוף הישראלי – נסתפק בפארק עירוני, שדרת עצים, דשא או כל שטח טבעי אחר. במילים אחרות – צאו לטבע. תריחו פרחים, געו באדמה, מוללו עלה שלכת בין אצבעותיכם – עשו משהו כדי לחוש באמת את הבריאה.

חלק מההשפעות של יערות מחטניים נובעות מחשיפה לכימיקלים שצמחים אלו פולטים. אם ממש רוצים להביא את היער הביתה, אפשר להשתמש בבית בשמנים אתריים של ברוש, אורן, ערער, ​​ארז ואשוח. דרך טובה ליהנות מהם היא טפטוף השמנים במבער חשמלי שמפזר את הניחוח בבית.

כתבה זו היא לשם מסירת מידע בלבד, ואין לראות בה תחליף לייעוץ מקצועי.

תגיות:רוגעאמבטיית יער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה