דיכאון וחרדות

5 דברים שאתם יכולים לעשות כדי להירגע – אפילו עכשיו

מרגישים שאתם לכודים בלופ אינסופי של רגשות? נעים בין תקווה לייאוש ברכבת הרים? מוצאים את עצמכם חושבים בלי סוף על "המצב" וחווים לחץ מתמיד? אתם לא לבד. אנשים רבים חווים בימים אלו תחושות דכדוך ומתח. האם יש לכך פתרון?

אא

כאזרחי מדינת ישראל, אנחנו רגילים לחיות במציאות מורכבת ולא פשוטה גם בימים "רגילים", אך נדמה שהמצב הנוכחי הביא אותנו לקצה. קחו מלחמה שפורצת בפתאומיות, הוסיפו לה מצב ביטחוני מאיים תמידית, בזקו מעל חדשות בלתי פוסקות, וקיבלתם מתכון מעולה למתח פנימי. הרבה מתח. בחודשיים האחרונים, התחושה היא שכולנו חיים בסיר לחץ אחד גדול, אך לשמחתנו יש מה לעשות כדי להירגע, ואפשר להתחיל ממש ברגע זה.

 

חפשו קצת טבע בחוץ

נכון, המצב הבטחוני לא תמיד מאפשר יציאה לשטח, ויחד עם זאת, אפילו במרכז העיר אפשר למצוא כמה עצים ופיסת שמיים. גם אם אתם מוקפים בבניינים, חפשו פינה קטנה של ירוק בתוך גן שעשועים או פארק קרוב לבית. שבו שם כמה דקות והתבוננו. הטבע על כל גווניו וצבעיו מרגיע את הנפש. מחקרים מצאו שגם שהייה של מספר דקות בטבע מדי יום עשויה לשפר בריאות נפשית ופיזית בעשרות אחוזים. שווה.

 

הכניסו קצת טבע לבית

עשו לכם הרגל טוב לפתוח את כל החלונות בבית מדי בוקר, על מנת להכניס אוויר ואור. כן, גם בחורף ובימים גשומים. בנוסף, בחרו לכם אחר צהריים פנוי ולכו למשתלה הקרובה כדי לרכוש כמה צמחי בית. חוששים שהצמחים לא יאריכו ימים אצלכם בבית? קנו זר פרחים פשוט וזול, והציבו במרכז השולחן. מחקרים הראו שהכנסת פרחים לבית עשויה להפחית לחץ וחרדה, ואף לשפר את התפקוד היומיומי. כדאי לנסות.

 

הפחיתו חדשות, הוסיפו חוויות

הפחתת חדשות נראית לכם אולי כמשימה בלתי אפשרית, אך אם הייתם יודעים עד כמה צריכת חדשות אובססיבית מזיקה לבריאותכם – ייתכן שהייתם מפסיקים לקרוא כל מבזק שיוצא. בזמנים מתוחים, במיוחד בעתות מלחמה, יש לרובנו נטייה "להיצמד" לחדשות ולעדכונים יותר מהרגיל. הדבר תורם בעיקר להעלאת רמות הקורטיזול בגופנו, להתפתחות חרדה ולתחושת ניתוק מתמשכת. אנשים שהפחיתו משמעותית את צריכת החדשות היומית שלהם דיווחו על ירידה במפלס הלחץ ועל שיפור בראייה הכללית של המציאות (מה שנקרא – פרופורציות. העולם נראה מאיים ומפחיד פחות כשהוא לא נצרך דרך פרשני חדשות ויוצרי כותרות).

ומה תעשו עם כל הזמן הפנוי שנשאר לכם אחרי שהפסקתם לצרוך חדשות באופן אובססיבי?

פשוט. עשו משהו שאתם אוהבים. הכניסו ליום יום שלכם יותר חוויות נעימות. אוהבים לצייר? זה בדיוק הזמן לרכוש מכחולים, טושים וצבעים. אוהבים לקרוא? נצלו את הזמן שהתפנה לכם אחרי שהפסקתם לרפרש בטלפון, ועשו מנוי לספרייה המקומית.

 

דברו עם מישהו, כן, אפילו עם איש מקצוע

כיוון שמצב הכללי הוא לא נחלתכם הבלעדית, ומסתבר שחצי מדינה שותפה לתחושת הלחץ שלכם -  קופות החולים מציעות טיפול נפשי טלפוני ללא עלות ולכל דורש. גם אם מעולם לא חשבתם לדבר עם פסיכולוג, יתכן ששיחה אחת עם איש מקצוע היא בדיוק מה שאתם צריכים כדי להכניס קצת שלווה למערכת הפנימית לכם.

 

הכניסו תפילה ואמונה לשגרה היומית

ראשית, נסו איכשהו לייצר שגרה. נכון, קצת קשה ליצור רצף של פעולות קבועות כשהנחיות פיקוד העורף משתנות בכל יום, אבל כדאי לנסות. עוגנים קטנים של הרגלים יעזרו לכם לייצר שפיות בתוך כל הכאוס. הרגל טוב שיכול לעזור לכם הן נפשית והן רוחנית הוא כמובן אמירת תהילים. ספר התהילים מחולק לימות השבוע והחודש, ויכול להוות עבורכם אי של יציבות בתוך ים סוער של רגשות ומחשבות. המילים הקדושות של דוד המלך עליו השלום טומנות בחובן יכולת סגולית מופלאה של ריפוי מתוך אמונה וביטחון. נשמע קסום? נסו ותראו בעצמכם. תפילה ואמונה הן התרופה הטובה ביותר למתח. בנוסף לקריאת התהילים היומית, כדאי גם לשנן פסוקים עוצמתיים כמו: "הבוטח בהשם חסד יסובבנו". אמירת הפסוקים מרגיעה את הלב ומיישבת את הדעת, שכן היא מחזקת בנו את האמונה שהכל לטובה, הכל מהשם יתברך, ובסופו של דבר – נעבור כולנו יחד את התקופה הזו ונצא ממנה מחוזקים. אמן.

תגיות:לחץחרדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה