הדרכה למתחזקים

"זה משנה אם אתחיל עם שמירת שבת עכשיו, או בשלב מאוחר יותר בחיים?"

למה שמירת שבת מהווה את לב ליבה של היהדות, ומה כתוב בזוהר על מי שאינו שומר שבת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מצוות שמירת השבת איננה מצווה כשאר מצוות התורה. ייחודה של שמירת השבת משאר מצוות התורה, היא בכך שאותה הגדיר הקב"ה כאות ברית הנאמנות בין בני העם היהודי לבינו. האות לאמונתנו בכך שהקב"ה הוא זה שברא את העולם היא - השבת, וכך שמירת השבת היא למעשה הצהרת עדות לאמונה שלנו בבורא עולם. שמירת השבת היא למעשה עדות של השומר עליה כי מאמין הוא שהקב"ה הוא זה שברא את העולם. והנה לשון התורה: "וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם: בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ" (שמות לא, טז-יז). לכן, שמירת ברית השבת היא הקובעת כי קיימת נאמנות של היהודי לקב"ה. ועל כן, חילול השבת הוא למעשה בגידה בקב"ה והצהרה בחוסר אמונה כי העולם נברא על ידי אלוקי ישראל, שכן אם היה מאמין וודאי היה מקיים את ציוויו של בורא העולם אליו לשבות בשבת-קודש.

הרמב"ם, מגדולי הפוסקים בכל הדורות, כותב "השבת ועבודת כוכבים ומזלות - כל אחת משתיהן שקולה כנגד שאר כל מצות התורה. והשבת היא האות שבין הקב"ה ובינינו לעולם. לפיכך... המחלל שבת בפרהסיא הרי הוא כעובד עבודת כוכבים ומזלות, ושניהם כעובדי כוכבים ומזלות לכל דבריהם" (משנה תורה לרמב"ם, הלכות שבת, פרק שלושים). כלומר, מחלל שבת ועובד עבודה זרה שניהם נחשבים כנוכרים. על אף מצווה בתורה לא נאמר שהיהודי הריהו כגוי, מלבד – עבודה זרה וחילול שבת.

משום כך החומרה של אי שמירת שבת היא כה חמורה עד כדי שאי שמירת השבת גורמת לכריתת נשמתו של היהודי מעם ישראל. יהודי שאינו שומר שבת, בעצם מכריז כי אינו מאמין באלוקי ישראל ובתורת ישראל, ולכן הוא עצמו גורם לכך שנשמתו הרוחנית לא תהיה שייכת לאותו מקום רוחני השייך לנשמות ישראל בלבד. הוא גורם לכך שנשמתו, החלק הרוחני הגבוה הקיים ביהודי בלבד ולא בבני אומות העולם, תיכרת ממנו. לכן, המחלל את השבת – אינו נחשב עוד יהודי, כורת את החלק הגבוה של נשמתו הקיים בבני העם היהודי בלבד, ומאבד את מקומו בעולם הנצח שזהו מוות נצחי לנשמה בעולם הבא.

והנה לשון התורה: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ" (שמות לא, יד). הזוהר הקדוש אומר: "בר נש דקא מחלל שבתא לית ליה חולקא בעמא דישראל" (חלק ב, דף רה ב), ובתרגום: יהודי שמחלל שבת אין לו חלק בעם ישראל.

כאשר יהודי שאינו שומר שבת חוזר בתשובה על כך, ומתחיל לשמור את השבת – בכך נמחק עוונו, הוא מחזיר את נשמתו למקומה המקורי, והופך להיות בן בריתו של ה'.

 

האתגר השבועי

הפסיקו לספר לעצמכם ש"יום אחד, אי שם בעתיד, אשמור שבת". כל שבת שעוברת נספרת במונה השבתות שלא שמרתם. התחילו לשמור שבת החל מהשבת הקרובה.

מהי מעלת השבת? הרב זמיר כהן במסר חשוב:

רוצים לשמור או להדפיס את קובץ 'הצעדים הראשונים לשמירת שבת'? לחצו כאן  להורדת הקובץ.

קראו גם:

"הבנתי שכמה שאני אתאמץ, תמיד זה יתנגש": 5 אנשים שוויתרו על תהילה עולמית בגלל דבר אחד"

השבת הראשונה שלי | 10 אנשים חושפים – "זה מה שגרם לי להחליט לשמור שבת בפעם הראשונה"

מבית '70 השאלות הקשות ביהדות' – אם שבת היא יום המנוחה, למה יש בה כל כך הרבה הגבלות?

תגיות:שבתשמירת שבתהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה