שבת

השבת הראשונה שלי | 10 אנשים חושפים – "זה מה שגרם לי להחליט לשמור שבת בפעם הראשונה"

מה הביא אנשים להחליט שמעכשיו הם שומרים שבת לראשונה לחייהם? מה היה הטריגר שגרם להם לעשות את השינוי הגדול? 10 תשובות של 10 שומרי שבת (לא מלידה)

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש הרבה אנשים מסורתיים, שמאמינים בה' ושהתורה אמת היא. אבל יחד עם זאת, ההחלטה לקבל שמירת שבת מרתיעה אותם. איך אני ארגיש עם זה? אולי זה יהיה לי קשה מדי? מה אם אני לא אחזיק מעמד? הן רק חלק מהמחשבות המאיימות, המונעות את ההחלטה לשמור שבת.

קבלו עשרה שיתופים על הרגע בו אנשים החליטו לקבל על עצמם שמירת שבת. ומי יודע, אולי זה ייתן לכם השראה וכוחות לאמץ את השבת גם אל תוך חייכם.

 

סמיון גרפמן על שמירת השבת: "נולדתי מחדש"

אושיית הרשת סמיון גרפמן שיתף את העוקבים בעמוד הפייסבוק על הרצון להתחיל לשמור שבת: "כבר זמן מה אני חושב ‏להתחיל לשמור שבת. לא ‏בקטע קיצוני אבל להתחיל ממשהו שבאמת לוקח ממני את כל הזמן - הטלפון! אז אולי פשוט להתחיל ממנו, ולשים את הטלפון בצד ל-24 שעות. האם זה אפשרי בכלל בעולם שאני חי בו? ועכשיו ‏כששמעתי שגילי מוכנה להצטרף אליי, אני ממש שוקל להתחיל משבת הבאה. מה אומרים? זה אפשרי? נצליח?".

סמיון גרפמן (צילום: מתוך הפייסבוק)סמיון גרפמן (צילום: מתוך הפייסבוק)

לאחר שקיבל על עצמו שמירת שבת מלאה, שיתף גרפמן את העוקבים על תהליך ההתחזקות שלו בו הוא נמצא לאחרונה: "אני כותב לכם עם דמעות בעיניים. כי רק מי שנלחם על שמירת שבת יודע עד כמה זה קשה בתחילה. כשהחלטתי שאשתדל לשמור שבת, זאת הייתה נראית משימה בלתי אפשרית. אני? לשמור שבת? לא להיות בפייסבוק ובאינסטגרם יום שלם?

"יומיים לפני יום כיפור, אני מתרגש לשתף אתכם שאנחנו לאט לאט מצליחים. יש נפילות. לא תמיד הכל חלק. אבל זאת תחושה כזו מדהימה להתנתק מהכל ליום אחד, ולהתחבר בלב לעם אחד, לאלוקים אחד".

בסוף הפוסט העלה גרפמן תמונה שלו עם תעודה שקיבל מ'הידברות' על כך שהעסק שלו התחיל לשמור שבת. "פייר, כל פעם שאני עובר לידה היא מעלה לי חיוך", כתב.

צפו בראיון מלא רגש ועוצמה של גרפמן בתחילת ההתקרבות שלו לדת:

(קרדיט: ערוץ TOV)

 

בראיון מרגש גרפמן מספר על תחושותיו בתהליך התחזקותו בחודשים האחרונים, ועל החלטתו לשמור שבת:

(קרדיט: ערוץ 13)

 

עודד מנשה: "בהתחלה, כשהחלטנו לשמור שבת אמרתי 'אכלנו אותה'"

עודד מנשה סיפר בראיון: "באמת שאני לא רוצה להרגיז, אבל אני לא מבין איך אפשר לחיות בלי שבת, אפילו שחייתי ככה 40 שנה. הייתי מרחם על שומרי השבת שלא הולכים לים, לטיול, להצגה... נשמע לי ממש עצוב להישאר בבית בשבת. התנגדתי לזה בכל ליבי".

ומה גרם לשינוי הגדול? לשאלה זו השיב: "התארחנו בשבת-תשובה אחת אצל ידידיה מאיר וסיון רהב מאיר, ושמרנו שבת. בשבת שלאחר מכן חל יום כיפור, אז שמרנו גם אותו, כך שיצא ששמרנו שתי שבתות ברצף. במוצאי אותה שבת-יום כיפור אני ועדן הסתכלנו זה על זה ואמרנו 'אכלנו אותה, מעכשיו שומרים שבת'. בדיעבד, לא יודע איך אפשר בלי זה. כל השבוע אתה עם הטלפון והמייל והמחשב והעבודה – תמיד יש סביבך רעש מאד גדול. פתאום סוגרים הכל, דממת אלחוט אמיתית. יושבים ביחד, מדברים, שרים ביחד, אוכלים. זה עונג כל כך גדול. אני מצליח להיות הכי הרבה אבא בשעות האלה. כשיוצאת שבת – אנחנו בדיכאון. אנחנו חיים מזיכרונות השבת הקודמת עד יום שלישי, וביום רביעי מתחילים להתארגן לשבת הבאה. אתה בשקט, בהוויה של משפחה, עולם של אצילות שקשה מאד להיפרד ממנו".

עודד מנשהעודד מנשה

כשחברים מאחלים לו 'סוף שבוע נעים', מספר מנשה, הוא מעקם את הפרצוף. "השבת היא לא סוף השבוע, אני משתגע שקוראים לה ככה. היא שיא השבוע, מרכז השבוע!", הוא אומר.

 

"ה' הביא לנו מסר שאנחנו נשמור שבת"

בתקופת הבידודים החליטה משפחה ישראלית לקחת על עצמה שמירת שבת. אם המשפחה אמרה בדמעות: "ה' שלח לנו מסר שאנחנו נשמור שבת, ואני הולכת ליישם את זה. אני בת 50 ומעולם לא שמרתי שבת, וכעת זו הולכת להיות הפעם הראשונה".

 

הזמרת שרון רוטר: "שמעתי במקרה רב ברדיו, ומה שהוא אמר גרם ללבי להפסיק לפעום"

בטור אישי משתפת שרון רוטר כיצד הגיעה להחלטה שזהו, הגיע הזמן לשמור שבת. היא כותבת שבאותו שלב היא כבר ידעה שיש אלוקים, והאמינה שהיהדות היא האמת, אבל עם קבלת שמירת השבת היה לה קשה.

"עם השבת זה היה שונה. אפילו שידעתי את מעלתה הגדולה, לא הצלחתי להחליט לנסות בעצמי את הפלא הזה... יכולתי להמשיך ככה שנים. פייר. אבל בתוך תוכי ידעתי שאני מזייפת. אחרי תקופה די ארוכה שנהגנו ככה, התחלתי להרגיש לא נעים מעצמי ומהקדוש ברוך הוא.

"לילה אחד נהגתי לבדי במכונית ושמעתי רב מרצה ברדיו. הוא לא היה מהרבנים שהכרתי, ולא כל כך התחברתי לדיבור ולטון החמור שיצא מפיו אבל המשכתי להאזין. "שמירת השבת היא המצווה העיקרית שעל כל יהודי לקיים באשר הוא. היא האלף בית, הבסיס. בלעדיה אין קיום ליהדותך", סיים הרב את דבריו החמורים ולבי כמו הפסיק לפעום.

"סגרתי את הרדיו. לא אהבתי את מה ששמעתי. כל תהליך התשובה שלנו היה מלווה בליטוף החם והאוהב, שהדגיש שוב ושוב שכל דבר שאנחנו עושים יקר מאוד בעיני השם אפילו אם הוא קטן מאוד. דברי הרב המוכיח סתרו את כל מה שהאמנתי לעצמי. מה? כל מה שאני עושה לא שווה אם אני לא שומרת שבת?

"בעלי כל הזמן הדגיש 'תורה צריכה להרחיב את הלב, לשמח, לרומם, ובטח שלא לגרום ללב שלך להפסיק לפעום', הוא אמר."אבל הוא צודק", השבתי בפשטות. "אנחנו צריכים להתחיל לשמור שבת. זה צריך לקרות". בלעתי את הרוק בחשש כשפלטתי מהר את האמת לפני שאתחרט. אותה שבת הייתה הראשונה ששמרנו.

"בהתחלה זה ממש לא היה פרחים ושושנים. אני מודה שזה נמשך תקופה ארוכה, שבה לא ממש הסתדרתי עם הקונספט. התחושות היו קשות. הרגשתי כלואה, חנוקה, משועממת. הוואקום שנוצר הגדיל בזכוכית מגדלת את כל הפערים בין הרצוי לרצוי במציאות שלנו. הזוגיות, חינוך הילדים, המקום שלי כעקרת הבית – כל אלו עלו על פני השטח, בלי יכולת להתחמק לאיזה מסך ולסוכך אותם. הסעודות היו טעימות ונעימות, אבל הייתה לי הרגשת שנלקח ממני משהו ושהחור נשאר ריק. לא ידעתי במה אפשר למלא אותו והייתי אבודה.

"בהריון עם הילד הרביעי ידעתי שאני חייבת שינוי. נמאס לי לחשוש מהשבת או לחפש מקום לברוח אליו כדי לסגור את הבור. החלטתי לעבור ליישוב דתי עם קהילה תומכת ולחוות שבת מסוג אחר. זה הצליח בגדול והרבה מעבר למצופה. סוף סוף מצאתי את אשר ביקשה נפשי, וכל מה שדמיינתי התממש.

"היום אני חיה משבת לשבת. זה הדובדבן שבקצפת. הזמן היחידי בשבוע בו אני מרשה לעצמי להרפות. בלי פייסבוק, וואטסאפ, או מחשבות על הבנק. נטו בועה של מנוחה. הפסקה מהמירוץ המטורף של חיי", היא מסכמת.

 

נתי רביץ: "זה גרם לי להיפוך בראש"

השחקן נתי רביץ סיפר בראיון ל-YNET על הרגע המכונן שגרם לו לחשוב מחדש על חייו. "הלידה של בני הבכור, ליאון, גרמה לי לאיזה היפוך בראש, והתחלתי להבין שיש השגחה עליונה, שיש משהו מעבר למה שאני רואה", הוא מספר.

"לראות חיים באים לעולם הזה היה בשבילי מעמד הר סיני. התחלתי לחקור, והבנתי שיש אמת שמוסתרת ממני. התחלתי לשמוע הרצאות, נפגשתי עם רבנים והקשיתי קושיות. שאלתי גם שאלות לא נעימות, כמו מה זו העליונות הזו של היהודים על פני עמים אחרים? מי אמר שהתורה היא אמת? ולמה אתם היהודים, עם כל הכבוד, יכולים להחליט שכך זה קרה ולהכתיב לי את החיים ולהגיד שאני חי בטעות? תקפתי ושאלתי. היה לי חבר שממש נתן לי שיעורים פרטיים. הוא הסביר לי דרך ההיגיון ודרך הרגש, והתחלתי לראות שיש חיבור. זה היה כמו לנקות אבק ואז אתה יכול לראות את תמונה.

נתי רביץנתי רביץ

"ראיתי שבאמת יש בורא אחד לעולם, ומלבדו אין שום דבר, והתורה היא תורת אמת, והמצוות הן מתנה. יש דברים שנראים לנו בעולם הזה כמו הגבלות, אבל כשאתה מבין את עומק הדברים, את פנימיותם, אתה מבין שמצווה היא לא מהמילה ציווי, אלא מצוותא. מצווה היא הדרך להתחבר".

על השבת הוא אומר "השבת היא תענוג שאין כדוגמתו .זו מתנה, ואחד החסדים הגדולים שקיבלנו".

 

הזמר והיוצר עידן עמדי: "ההבנה הזו שינתה אותי"

עידן עמדי שיתף כי מה שהוביל אותו להתחזקות היה הספר "אל תשלח ידך אל הנער" של הרב ישראל מאיר לאו, המתאר את חוויותיו בשואה בתור ילד. "בסביבות גיל 19 נפלה אצלי ההבנה שאת האויבים שלנו לא מעניין אם אנחנו דתיים או חילוניים, או מה ההשקפה הפוליטית שלנו", כתב והסביר עמדי.

"כל עוד אנחנו יהודים, זה מספיק להם כדי לעמוד מהצד השני. ההבנה הזו עשתה אותי אדם טוב יותר ויהודי טוב יותר, וגם גרמה לי לשמור שבת".

עידן עמדי (צילום: פלאש 90)עידן עמדי (צילום: פלאש 90)

 

הרצאה לא מתוכננת ששינתה הכול

שגית בלסון מרעננה, אימא ל-5, מורה לריקוד ומאמנת כושר מספרת, סיפרה בראיון על מהי השבת עבורה: "השבת היא בעיני מצבר האנרגיה של כל השבוע. אני לא יכולה בלעדיה. אחרי שבת כולי מלאה אנרגיות טובות בנפש, שנותנות לי כוח לנוע קדימה, ומלוות אותי לפחות עד יום רביעי, ואז כבר מתקרבת השבת הבאה ומחכים ומתכוננים לקראתה עם שמחה מחודשת.

"האמת, לא תמיד הרגשתי כך. לפני שחזרתי בתשובה, לא ידעתי שהשבת היא כל כך משמחת ונשגבת. לא ידעתי כמה אני זקוקה לה. ואז, לפני חמש שנים, התוודעתי אל השבת, ובזכותה חזרנו כולנו בתשובה. ברוך ה', מהשבת הראשונה ששמרתי נשביתי בקסמה. גיליתי שהשבת היא חמצן לנפש, ואני מודה ושמחה מאוד על שזכיתי לפתוח את הלב ולזכות לשמור את השבת הקדושה".

לשאלה 'כיצד התחלת לשמור שבת?', היא משיבה: "גרנו אז בארצות הברית, ופעם שנה, בחופשה הגדולה, היינו מגיעים לארץ לחודשיים ומבקרים את כל המשפחה. באותה שנה רציתי לפגוש גם את גיסתי שגרה בצפת, והיא אמרה לי: 'עד שתיסעי לצפון כדי לבקר אותי, בוודאי יעבור הרבה זמן. אולי ניפגש בינתיים במרכז? אני מוסרת הרצאה בתל אביב, במרכז 'אשירה'. בואי ניפגש שם'. לא היה אכפת לי, ובלי לחשוב מדי הרבה, נסעתי לתל אביב. נכנסתי למרכז 'אשירה' עם הג'ינס והטי-שרט, נופפתי לה לשלום והתיישבתי להקשיב להרצאתה. כי אם כבר אני במקום, למה לא לשמוע הרצאה מעניינת מגיסתי עד שהיא תתפנה לשוחח עמי? ישבתי והקשבתי, ופשוט הוקסמתי.

"היא סיפרה על סגולת השבת, נתנה עצות איך להתכונן לקראתה ברוגע, תיארה את החן והאושר בשמירת השבת, וסיפרה כמה חשוב ונעלה להיכנס לשבת בזמן ובשמחה. הדברים שלה המיסו את לבי ומיד החלטתי לשמור את השבת הקרובה. לראשונה מאז נישאתי, הסכמתי להתארח בבית חמותי שחזרה בתשובה הרבה לפניי. פתאום ראיתי מהי שבת אמתית, כמה היא מענגת ומופלאה, והלב שלי נפתח לרווחה. באותו שבוע למדתי ושאלתי על הרבה דברים שבמשך 20 שנה לא העזתי לשאול".

 

"משפט אחד גרם לי לשמור שבת"

חבר הכנסת גדעון סער חשף בעבר בראיון לעיתון 'ידיעות אחרונות' מהו הרגע בו החליט לשמור שבת. הוא סיפר הכי ההחלטה הגיעה בברית המילה של בנו, דוד: "אמרתי שאני זה שרוצה להיות הסנדק, אבל הרב אמר לי 'שמע, אבל הסנדק צריך להיות שומר שבת'. באותו רגע אמרתי: 'אני לוקח על עצמי לשמור שבת'".

הוא הוסיף ואמר "כיום אני מרגיש שהשבת שלי יותר איכותית. אני לא אדם דתי ולא מקיים אורח חיים של שומר מצוות, אבל אני מסורתי ומאמין".

 

פעם בשבוע לא בורחים אל המסכים

המוזיקאית עלמה זהר מגדירה את עצמה כחילונית שומרת שבת, וחושבת שזה סטארט-אפ שראוי לשווק לשאר העולם. "באף דת, לא בנצרות ולא באיסלאם, אין את העניין הזה של כיבוי החשמל. זה סטארט-אפ מטורף. אין לי רגע יותר גדול של חדווה מהרגע הזה שבו אני מכבה את האינטרנט והסלולרי ואף אחד לא יכול להציק לי, זה ענק".

הסיבה בגינה בחרה לשמור שבת היא "כי אני בן אדם מאוד מאמין ומחובר ליהדות שלו, וכשחיפשתי שקט אז לא הלכתי על מדיטציה ועל וויפאסנה אלא לשבת, כי זו הדרך היהודית. מבחינתי שבת זה סוג של מדיטציה שאני עושה פעם בשבוע, והיא עושה לי טוב".

בטור לעיתון 'הארץ' היא קוראת גם לציבור הלא-דתי להצטרף להמצאה היהודית בהיסטוריה – הניתוק של השבת, "אל תפספסו את ההמצאה היהודית הגדולה ביותר בהיסטוריה והיא - הניתוק. לכל דת יש את היום הקדוש שלה, וכל הימים הקדושים נראים פחות או יותר אותו דבר, אבל רק לנו יש 24 שעות בלי טלפונים, בלי טלוויזיה, בלי אינטרנט ובלי משחקי מחשב. ברוכים הבאים למציאות. בהתחלה זה עלול להיות קשה: תאלצו לשוחח עם בן הזוג שלכם, לשחק עם הילדים שלכם, לקרוא ספר, לטייל בשכונה שלכם ושאר פעילויות שכבר מזמן שכחתם איך עושים. אבל לאט לאט דברים מופלאים יתחילו לקרות, רק מעצם זה שתהיו נוכחים ותחוו את החיים שלכם בזמן אמת.

"הדבר הראשון שלקחתי על עצמי כשהתחלתי לשמור שבת היה 'לא לבלבל לאנשים אחרים את המוח', ולכן החוק בביתנו הקט הוא שאני שומרת את השבת וכל יתר האנשים עושים מה שבא להם. אבל מקסים לראות איך לאט לאט לאף אחד אין צורך או עניין לברוח לעולם הווירטואלי, וכל המסכים בבית נשארים כבויים עד מוצאי שבת".

 

המלחמה של אביב אלוש על השבת הראשונה

אביב אלוש מספר בראיון על הרקע להחלטתו לשמור שבת: "התחלתי לקבל סימנים מכל מיני כיוונים, מכל מיני אנשים, מכל מיני מקומות. והבנתי שאני חייב להתחיל לשמור שבת".

אביב אלושאביב אלוש

"קיבלתי על עצמי לשמור שבת בפעם הראשונה דווקא כשהייתי בחו"ל לצילומים לסרט הוליוודי", הוא משתף ומספר כי דווקא שם התחילו המלחמות מול הגורמים המקצועיים.

(קרדיט: הפודקאסט של עומרי כספי)

רוצים גם אתם לשתף אחרים מה גרם לכם לשמור שבת בפעם הראשונה? כתבו לנו או שלחו סרטון שלכם, ונפרסם בהתאם לשיקול המערכת. מומלץ לספר מעט על עצמכם, וכן להרחיב מהי השבת עבורכם כיום. את השיתופים יש להעביר למייל: shuli@htv.co.il

תגיות:שמירת שבתהשבת הראשונה שלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה