כתבות מגזין

"האסירים שואלים כל הזמן במה להתחזק": רב מחוז צפון בשב"ס חושף את הנעשה בבתי הכלא

יותר מ-1050 הנחות תפילין, הפרשות חלה המוניות וערוצי יהדות הפתוחים בחדרי האסירים – אלו הן רק חלק מהתופעות מחממות הלב שנראות בימים אלו בבתי הכלא שבמחוז צפון. רב מחוז צפון בשב"ס מספר על כך

הרב אברהם אסייגהרב אברהם אסייג
אא

"מאז שפרצה המלחמה, אני רואה סביבי כל הזמן התקרבות רוחנית גדולה, זה מרגש וממש לא יאומן", אומר בהתרגשות רב כלאי הרב אברהם אסייג, רב מחוז צפון בשב"ס האחראי על שמונה בתי הכלא המצויים ברחבי המחוז ופועל בהם במלוא הלב והנשמה, יחד עם צוות רבנים חרוצים ומסורים.

כאמור, בימים אלו של המלחמה, רואה הרב אסייג נהירה גדולה לקרבה ליהדות והתעניינות רבה בנושא, הן מצד הסוהרים והסגל המקצועי והן מצד האסירים עצמם.

 

רוצים להתחזק ולהתקרב

"מיד כשהתחילה המלחמה, התקבלו אצלנו פניות של סוהרים ואנשי הסגל המקצועי בשב"ס, שביקשו שנגיע כדי לחזק ולעורר", מספר הרב אסייג. "בעקבות כך שוחחתי עם הרב הראשי לשב"ס - גנ"מ הרב אייל סלמן וסגנו סגן גונדר הרב גבריאל עזרא, וכן עם רבנים נוספים. בעצה משותפת החלטנו שכל צוות מטה הרבנות הראשית יארגן עצרות תפילה בכל שמונה בתי הכלא של מחוז הצפון. כך עברתי בין בתי הכלא יחד עם מפקד מחוז צפון גונדר אריק יעקב, כאשר בכל מקום קיבצנו את הסגל המקצועי, קציני המטה, הסוהרים והסוהרות בבית הכנסת, ערכנו תפילת סליחות עם פרקי תהילים, קבלת עול מלכות שמיים, תקיעות שופר ושיחת חיזוק.

"ההתרגשות הייתה גדולה מאוד", מעיד הרב אסייג, "היה ניכר שהלבבות פתוחים. עם סיום כל אחד מהכנסים ניצלתי את ההזדמנות וביקשתי מכל אחד לקבל על עצמו קבלה קטנה. כאן הגיעה ההתרגשות לשיאה, כיוון שאנשים שמעולם לא שמרו שבת קיבלו על עצמם שמירת שבת כהלכתה, היו שקיבלו על עצמם להקפיד לברך לפני האכילה או ללבוש טלית קטן. גם אחרי שהסתיימה העצרת המשיכו כולם להיות תחת השראתה ולדבר עליה. לכולנו היה ברור שחייבים לנצל את הזמן המיוחד הזה שבו אנשים פשוט רוצים להתחזק. היו גם כאלו שנגשו אלינו וסיפרו לנו על כך שילדיהם או בעליהם לוחמים בעזה, וההרגשה הזו שיש להם דרך לפעול למענם ולהצלחתם, נותנת להם הרבה תקווה – מה שכל כך חשוב בימים טרופים אלו".

הרב אסייג החליט שלא להסתפק בקיומן של עצרות תפילה, והוא המשיך ויזם גם "מבצע תפילין". "פרסמנו על כך שעומד להתקיים יום מיוחד בו נביא תפילין לבתי הסוהר, וכולם ממש התרגשו וציפו לכך", הוא מספר. "אבל לבסוף אפילו אנחנו הופתענו, כי הנהירה של הסוהרים והמפקדים שביקשו להניח תפילין הייתה פשוט עצומה. היו גם נשות סגל שביקשו מבעליהן להשתתף, היו גם ילדים של עובדי שב"ס בני 14 ו-15 שהניחו תפילין, והדובדבן שבקצפת היה שאפילו עובדים וותיקים שחצו את גיל 60, באו להניח תפילין, כשהם מספרים לנו בהתרגשות: 'זו הפעם הראשונה שאנחנו מניחים תפילין מאז הבר מצווה'".  

אם היה ניתן לחשוב שבכך יסתיים הסיפור, מסתבר שיום למחרת יצרו רבים מן הסוהרים קשר עם הרב אסייג ושאלו: "מתי הרב מגיע להניח לנו שוב תפילין?" "באותו רגע הבנתי שיש כאן משהו שמתחמם וחייבים לנצל זאת", הוא מספר. "מיהרתי ליצור קשר עם ארגון הידברות וביקשתי מהם לרכוש עמדות של הנחת תפילין. בהידברות פעלו מהר מאוד ועוד באותו יום הודיעו לנו: 'בואו לפתח תקוה, מחכים לכם שמונה מתקני תפילין ועוד שלושה זוגות תפילין'. כמובן שמיהרנו לקחת את כל הציוד ולחלקו בין בתי הכלא בצפון. מאותו רגע התפתחו הדברים במהירות – הצבנו את עמדות התפילין בסמוך ל'מועדון הסגל', זהו החדר המיועד לעובדי השב"ס בו הם אוכלים ונחים. על עמדת התפילין הנחנו טלית, סידור תפילה וכמובן גם תפילין. באופן אישי ביקרתי בכל שמונת בתי הכלא שבמחוז שלנו, ואני יכול להעיד מקרוב שההתעוררות גדולה ובמשך כל שעות היום אנשים עומדים בתור כדי להניח תפילין. הגענו כבר ל-1050 הנחות תפילין. זה ממש מחמם את הלב".

 

ציציות, נרות שבת והפרשות חלה

אחרי שניתנה לסוהרים ההזדמנות להניח תפילין, החליט הרב אסייג כי גם זמנן של הסוהרות הגיע, וכך התקבלה ההחלטה לקיים בכל בתי הכלא של המחוז טקסים להפרשת חלה. "הזמנו לשם כך כמה וכמה רבניות שעברו בין בתי הכלא, ובכל מקום אפשרו ל-70-100 נשות צוות ליטול חלק במצווה החשובה. "גם כאן היו מראות מרגשים עד דמעות, ונשים שריגשו אותנו מאוד", משתף הרב אסייג. "לאחר מכן המשכנו הלאה וחילקנו לסוהרות נרות להדלקת נרות שבת, יחד עם ברכה מהודרת. באותו שבוע היו 600 נשים שסיפרו לנו שהדליקו נרות שבת.  אני לא יודע מי מהן ממשיכה בכך, אך גם שבת אחת בה קיימו את המצווה היא עולם ומלואו".

ומה עם האסירים? גם להם אתם דואגים לחיזוק?

"כמובן. האסירים מבקשים מאתנו כל הזמן דרכים להתחזק, ואנו משתדלים מאוד לייעץ להם ולשוחח איתם. אנחנו מביאים הרבה מאוד ספרי קודש לבתי הכנסת, וגם דואגים לכך שכחלק מהתעסוקה היומית שלהם הם יקשרו ציציות לחיילים. זה מעניק להם סיפוק, ומאידך גם עונה על הביקוש הגדול לציציות שמופנה אלינו מצה"ל. בכל בתי הכלא שבמחוז יוצרו בינתיים יותר מ-2000 ציציות. כמו כן, כדי לחזק את כולם, ביקשתי אישור מיוחד ממפקד מחוז צפון וביקשתי שבמקום שבבתי הסוהר יפעלו טלוויזיות המלאות בתכנים בעייתיים, יפעילו כולם את ערוץ הידברות. האישור אכן התקבל, וכשאתה עובר בחדרים אתה יכול לראות את הידברות בכל מקום. האסירים מקשיבים להרצאות של הרבנים ולתוכניות השונות. ראיתי אפילו בני מיעוטים שמטים אוזן".

והוא מבקש לסיים עם סיפור מרגש במיוחד: "לפני כמה שבועות ניגש אליי אסיר ושאל: 'כבוד הרב, במה אני יכול לעשות טוב לעם ישראל?' עניתי לו: 'אני לא כופה על אחרים שום דבר, אבל אם כבר שאלת, אז אולי תיקח על עצמך שמירת שבת?' הוא השיב לי: 'אין סיכוי. אני מעשן שלוש חפיסות סיגריות ליום'. התגובה שלי הייתה: 'אז בשבת הקרובה תעשן רק שתיים, וכשאתה מוותר על החפיסה השלישית תגיד לאבא שבשמיים: 'אתה יודע שזה קשה לי ואני לא מעשן לכבודך בורא עולם', ובזמן הזה תקרא תהילים להצלחת צבא ההגנה לישראל'. האסיר קיבל את זה על עצמו,  וכך היה. שבועיים לאחר מכן הוא הודיע לי: 'שמרתי שבת כהלכתה. לא עישנתי כלל', ומאז שבת אצלו היא שבת".

ואי אפשר שלא לשאול: איך אתה מסביר את ההתקרבות הגדולה הזו?

"אין לכך שום הסבר הגיוני, מלבד העובדה שהתשובה היא כנראה 'מחלה' חיובית ומידבקת. כשיש באוויר אווירה של חיזוק, זה משפיע על כולם. זו ההזדמנות שלנו לחזק, בלי כפייה או דרישות, מתוך אהבה בלבד. לעשות הכל בשביל אלו שנמצאים רחוק, וכעת רוצים כל כך להתקרב".

הרב אסייג מבקש לנצל את ההזדמנות כדי להודות לרבני השב"ס שהיו שותפים מלאים לפעילות – הרב הראשי לשב"ס גנ"מ אייל סלמן, סגנו הרב גבריאל עזרא, וכן רכז מתנדבים ארצי הרב ברוד,ועוד שורת רבנים נוספים, וכמובן לארגון הידברות שסיפק את עמדות התפילין וליווה לאורך כל הדרך. "הלוואי שנזכה להרבות תמיד בפעילות כזו", הוא אומר בסיפוק.

תגיות:התחזקותאסירים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה