פורום מומחיות

מה גורם להורים למנוע פעילויות מהילדים?

איך אני יכולה לדעת אם אני אמא חרדתית, ולמה זה חשוב בעצם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי חרדה הורית? האם היא משפיעה על הילדים? ואיך אני יכולה לדעת אם אני אמא חרדתית?

חרדה של הורים יכולה להופיע סביב מחשבות טורדניות ופסימיות סביב תרחישים שעלולים לקרות לילדים. לעיתים החרדה תהיה מלווה בתסמינים פיזיולוגיים, כמו דופק מואץ, הזעה, רעד ועוד. הנטייה תהיה לפתח דפוסי התנהגות שונים שמגבילים אותנו ואת הילדים.

איך אדע שאני הורה חרדתי?

הימנעות וגוננות על הילדים. לעיתים החרדה גורמת להורה לפתח התנהגות פסימית, התנהגות שמונעת מהילד לעשות פעולות שונות, מה שגורם להצרת צעדיו של הילד, גם אם לא מדובר במצבים מסוכנים – כמו למשל מניעה של משחק כדורגל, רכיבה על אופניים ועוד.

אין ספק שאם פעילות כלשהי נראית לנו מסוכנת, יש למנוע אותה מהילדים אך אם ישנה פעילות שגרתית כיתתית כמו: טיול שנתי. אם נמנע מהילד להשתתף בטיול אנו נגביל את החופש שלו ונמנע ממנו להכיר בחוזקות שלו.

פגיעה בתפקוד הבית. לעיתים קרובות, חרדת ההורים ניכרת באווירה בבית. האוירה לחוצה, וזה יוצר מריבות ועימותים מתמידים בין ההורים לילדים ובינם לבין עצמם.

חרדה חברתית. ילד שגדל בצילו של הורה שסובל מחרדה חברתית, עלול לאמץ דפוסי התנהגות נמנעים, למשל הימנעות מפגישה עם חברים, מלקיחת חלק בפעילויות חברתיות, ועוד.

הורים שמזהים חלק מהמאפיינים, רצוי שיגיעו להדרכת הורים, שם יקבלו כלים להתמודדויות. אז יהיו פנויים רגשית לילדיהם, ויגדלו אותם ברגיעה בעז"ה.

(יפה איפרגן, MA, אשת חינוך ומטפלת CBT במחלקת "נפשי בשאלתי")

תגיות:חרדהפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה