דיכאון וחרדות

איך מתווכים לילדים מצב של מלחמה?

נורמלי לחוות תחושות רגשות ומחשבות קשות בזמן כל כך לא נורמלי. כולנו חווים זאת בזמן לא פשוט זה. עובדה זו לכשעצמה מרגיעה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנו נמצאים במלחמה. רוצים לדעת איך לתווך לילדים את המצב הביטחוני ולהרגיע אותם? לפניכם מס' טיפים שיעזרו לכם, ההורים.

ראשית, זכרו כי אם ההורים מווסתים – הילדים מווסתים. למרות הבהלה, החרדה ואי הודאות, שדרו יציבות ורוגע ונסו להקנות תחושת שליטה עד כמה שאפשר.

נרמול. חשוב לשדר לילדים כי נורמלי לחוות תחושות רגשות ומחשבות קשות בזמן כל כך לא נורמלי. כולנו חווים זאת בזמן לא פשוט זה. עובדה זו לכשעצמה מרגיעה.

חשיפה. נסו להגביל את החשיפה למדיה, השתדלו להעביר מידע תואם גיל, אין צורך להרבות בפרטים ואין צורך לחשוף אותם לסרטונים או חדשות דרמטיות וזאת ע"מ לא להגביר את הפחד והחרדה שלהם וכמובן ענו בכנות וברגישות לשאלותיהם.

ביטוי רגשי. עודדו את הילדים לבטא מחשבותיהם ופחדיהם בכל דרך המתאימה להם, זה יכול להיות בע"פ, בכתב או בציור. וזאת רק אם הם מעוניינים, אין טעם ללחוץ עליהם.

אם הילדים מדמיינים תסריטי אימה כמו "המחבלים יפרצו לביתנו ויהרגו אותנו" לא לבטל דבריהם אלא להשתדל להכיל ולהיות אמפתיים לתחושותיהם ולהבין שמאחורי האמירות קיימת חרדה, עדיף יהיה לומר "אני מבינה שאתה חושש, אך אל דאגה, בעז"ה נעבור את זה, עם ישראל נרדף תמיד אך מנצח".

שמירה על שגרה. בימים אלו כשאנו נמצאים במצב חירום, סדר היום משתנה, זה מגביר בלבול וחוסר יציבות, כדאי לבנות סדר יום מסודר תוך שמירה על קימה, תפילה, ארוחת בוקר, מטלות חברתיות, פגישות עם חברים.

הבעה פיזית של קרבה רגשית. ישנו מודל בו משתמשת נעמי אפל, והוא מודל חם חם, שמשמעותו חיוך ומגע וחיזוק ומחמאה הגורמים למוח לייצר אנדורפינים שיוצרים תחושת רווחה ותחושת רגיעה וביטחון. אמצו אותו הוא מוכח מחקרית כמרגיע ומפחית מתח.

חוסן חברתי. עודדו את הילדים להתחבר לחברים, למשפחה. עודדו מפגשים פיזיים וטלפונים ע"מ שיצליחו לחלוק רגשות, חוויות, חששות ולמצוא בהם מקור תמיכה וחוסן.

פעילויות משפחתיות של הסחה והפוגה. רצוי לקיים ארוחות משותפות, צפיה יחד בסרטונים, משחקים קבוצתיים, להשתמש בהומור כאקט מרגיע ומסיח את הדעת.

מסוגלות עצמית. לומר לילד חושש או חרד אמירות כמו "אתה מסוגל", "אתה יכול", "אתה אלוף", וכך לאפשר לו להאמין בעצמו ולהבין שהוא מסוגל להתגבר על החששות והפחדים.

עזרה מקצועית. אם הילד לא מצליח להתמודד עם החרדה, רצוי להפנותו לגורם מקצועי המתמחה בטיפול בילדים.

חלק מהנכתב לקוח מפרסום של "דור חדש למענך".

יפה איפרגן היא פסיכותרפיסטית ומטפלת ב-CBT.

תגיות:מלחמהבריאות ונפש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה