דיכאון וחרדות

מה עשה הרב שמשון פינקוס זצ"ל בזמן מלחמה?

תאמר לקב"ה: אני משחרר את השליטה אליך, אני מוותר על תחושת שליטה מזויפת (באמצעות עדכונים) וממיר אותה בשליטה אמיתית

אא

אצטט לכם קטע מדברי הרב פינקוס זצ"ל שנאמרו בזמנו על מלחמת המפרץ. הקטע מאד רלוונטי לגבי ימינו הוא מלמד כיצד להעביר את המלחמה להקב"ה כדי להבטיח את הניצחון. הציטוט מתוך הגדה של פסח "תפארת שמשון", עמוד 116.

"אדם אחד ביקש לדעת מה דעתי על המצב הביטחוני (זה היה בזמן מלחמת המפרץ הראשונה) ומהי העצה המעשית בשעות קשות אלו.

"עלינו לדעת, כי צו השעה כעת הוא: לא לדעת! לא להתעניין! אלא להכניס את הראש לתוך הגמרא. לא לדעת מה אמר נשיא ארה"ב, מה אמר מנהיג הפלשתינים ומה אמר ראש הממשלה.

"מדוע אדם מטבעו משתוקק להאזין לחדשות ולקרוא עיתונים? התשובה היא: הידיעה נותנת לאדם תחושה של שליטה. כשאנשים יודעים מה שקורה, הם מרגישים שיש להם שליטה על המלחמה.

"אך הקב"ה אומר: אם אתם רוצים את לעשות את המלחמה בעצמכם – תעשו.

"אם אתם רוצים שאני אעשה את המלחמה, הרי ש'ה' ילחם לכם ואתם תחרישון' – עליכם מוטל ללמוד, לומר תהילים ולהתפלל, אבל לא להתעניין יותר מדי בנעשה מסביב".

ובמילים אחרות, הרב אומר שאנחנו, צריכים לשחרר את השליטה ולמסור להקב"ה את השליטה בנעשה ולהוכיח את זה בכך שאנחנו מתנתקים מחדשות ומקדישים כל יום זמן ללימוד תורה, אמירת תהילים ותפילות על מנת להוריד לכאן שפע של קדושה והגנה לעצמנו, לכל מי שסביבנו וגם לחיילים המוסרים נפשם בקרב. לעטוף אותם בחיבוק של עזרה שמיימית על כל צעד ושעל באמצעות לימוד התורה שלנו וקיום המצוות ולהתפלל עליהם שה' יתן להם שכל לזעוק אליו בשעת צרה, בתוך התופת, שלא ילכו שם בלעדיו, שיתחברו לשליחות, שיהיו שליחים שלו להציל את עם ישראל ויקבלו הגנה של שליח של הקב"ה ויתקרבו אליו.

וכאן הוא מוסיף עוד עדות אישית על עצמו: "גם אני באופן אישי הייתי מתעניין לפעמים בחדשות. אבל כשהתחיל המצב להיות רציני, הפסקתי לקרוא עיתון (אז לא היו ערוצי קודש ולא אינטרנט אלא רק עיתון חרדי) לא בגלל הרוחניות, אלא פשוט – אני אבא של ילדים, אני מפחד... אינני  מעוניין לנהל את המלחמה בעצמי. אני מבקש מהקב"ה: 'ריבונו של עולם, תנהל אתה את המלחמה'. ואם כך, כשאני מפסיק לנהל אותה, לקב"ה 'אין ברירה', והוא פועל על פי הפסוק 'ה' ילחם לכם ואתם תחרישון'. והוא מנהל אותה".

כלומר, מה שהרב אומר כאן זה בעצם שכל פעם שעולה הדחף להפעיל את רדיו, לקרוא עיתון, להיכנס לאתר להתעדכן – תאמר לקב"ה: אני משחרר את השליטה אליך, אני מוותר על תחושת שליטה מזויפת (באמצעות עדכונים) וממיר אותה בשליטה אמיתית ואומר "אני סומך עליך, הכל טוב!", ולכן אני עושה בפועל מעשה (ויתור על העדכון) על מנת להפנים ולהוכיח את זה.

ומסיים הרב ואומר: "במלחמה צריכים הרבה תפילה, יראת שמיים. אבל הדבר החשוב ביותר הוא הדורון, יחוד עם הקב"ה... וכן עלינו לשים את דברי הרמב"ם לנגד עינינו כיצד נלחמים: 'ומאחר שייכנס בקשרי המלחמה ישען על מקווה ישראל ומושיעו בעת צרה וידע שעל יחוד השם הוא עושה מלחמה'".

ואני אסביר עוד קצת – ייחוד השם הכוונה להתאחד עם ה', לרכז בו את הלב שלנו ולחבר אותו אליו באהבה עצומה.

אנחנו כאן רק בגלל שהקדוש ברוך הוא ביקש שנהיה כאן. אנחנו כאן רק בגלל שהקב"ה רצה שנחייה כאן ונגור כאן וניישב כאן את הארץ שהוא נתן לנו, ולכן – כל ערעור על זה, הוא ערעור עליו, וכל מלחמה בזה, זו מלחמה בו.

אנחנו בסך הכל השליחים שלו, ובכל פעם שיש בעיה – אנחנו צריכים להעביר את הקושי למשלח, לעשות ייחוד, שזה אומר לפנות להקב"ה ולהגיד לו "אני כאן בשליחותך, יש כאן שליחי השטן שהתעברו בגופות של בני אדם שרוצים להשמיד אותי כי אני הייצוג שלך בעולם הזה, בבקשה תעזור לי להגשים את שליחותי ולחיות בקדושה ושמחה כאן בארץ, שאתה ביקשת שנגור בה, ללא הפרעות".

התפילה שאני מתפלל כל יום על החיילים, מעבר לכך שה' ישמור עליהם, היא שה' יפתח להם את העיניים ואת הלב לזעוק לה' בעת צרה, שלא ילכו לי לשם לבד! שיהיו איתו יחד, וזה לא משנה כמה מצוות הם מקיימים כרגע. אני מתפלל שכל אחד ואחד שנמצא במצוקה ירים עיניים ויזעק לה', ושיתאמן על זה "על יבש" הרבה פעמים לפני שקורה משהו מסוכן. ולא צריך להיות חייל בשביל זה.

אז לסיכום: אתם רוצים שליטה אמיתית? עולה בכם דחף להרגיע את חוסר האונים עם חדשות? תעשו כפי עצת הרב, ותגידו לעצמכם: "בוא, אני ארגיע אותך באמת - אני מוותר עכשיו על החדשות כי אני סומך על ה' שיעשה את המלחמה, אני לא צריך לדעת יותר מדי. מספיק מה שאני יודע, אני סומך על ה' שיעשה את המלחמה, הכל טוב, יש השם!".

זה גם ירגיע אתכם באמת, וגם יעביר את המלחמה לקב"ה – וכשהוא נלחם, לא צריך שום דבר.

הרב יוחי דנחי הוא מרצה, מנהל קרן ההשקעות 'NextMoves' ותומך רגשי רב תחומי, מומחה ביצירת שינויים מהירים, יציאה מחרדות, חינוך וזוגיות - שיטת "מנצחים".

תגיות:מלחמההרב שמשון פינקוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה