חדשות עולם הילדים

הצלחתי לבלום התקף חרדה דווקא במלחמה האיומה הזו. עצרתי ופעלתי נכון

האימה וזוועות המלחמה הזו לא משתווים לאימה המשתקת שחוויתי בקורונה, אבל הצלחתי ללמוד משהו מחוסר האונים שהיה לי לפני כ-3.5 שנים, וליישם היום. טור אישי על התגברות

(תמונה: shutterstock)(תמונה: shutterstock)
אא

"זה שוב קורה לי. יש לי התקף חרדה כמו אז". זה קרה בשבת בצהרים. התישבתי לסעוד את סעודת השבת, וזו המחשבה שעלתה לי לראש: "הנה מגיע עוד התקף חרדה". מאז פרוץ המלחמה, אני נזכרת לא מעט בתקופה המבעיתה של תחילת הקורונה. אמנם עדיין לא הצלחנו להגדיר במילים את זוועות האנוש שאנחנו שומעים, רואים וחווים כיום, אבל משהו בתחושת חוסר האונים, חוסר הוודאות והפחד, גרמו לי להרהר בחוויות שלי בתחילת תקופת הקורונה, ולמעשה, חיברתי אחד ועוד אחד ועוד אחד, וכך עברתי בשלום התקף חרדה שכמעט השתלט עלי.

בשונה מהמלחמה, לקח לי כמה ימים להבין את גודל האימה מהקורונה. ככל שחלפו הימים, ההרגשה הרעה שלי הלכה והתגברה. הוגדרתי בזמנו "עובדת חיונית", ועבדתי כל יום, בזמן שנדמה היה שהעולם קורס אל תוך עצמו. בסופו של דבר הגעתי לסף התמוטטות. חוויתי התקפי חרדה משתקים. לא יכולתי לישון דקה, לא לאכול, לא לנשום, והנה בשבת, לרגע אחד חשבתי שאני עומדת לפני התקף חרדה, כמו שהיה לי אז, בקורונה. זה היה מוזר. אפילו לא הצלחתי להסביר לבעלי מה בדיוק קורה לי בזמן אמת.

 

מחשבה. דיבור. מעשה

אחרי שנרגעתי קצת, והשבת חלפה, התיישבתי לחשוב ולטפל בעצמי: מה עזר לי אז?

הגעתי למסקנה ששלושה דברים עיקריים עזרו לי להתמודד עם חוסר האונים, עם חוסר הוודאות ובעיקר עם הפחד.

  1. דיברתי עם אנשים הקרובים לי - שוחחתי עם בעלי, עם הורי, עם חברות ועם קרובות משפחה. קיבלתי תמיכה, הבנה, אמפתיה, הכלה וכל מה שאנשים שאוהבים יודעים לעשות.   
  2. צפיתי בשיעורי תורה – כאלה שנכנסו לתוך הלב, וכך הצלחתי להוציא עוצמות שהיו בי, החכמתי, ונפשי קיבלה מרגוע ושלווה.
  3. ציירתי. המון – תוך כדי זומים וגם מחוצה להם. בערב, בבוקר, בין ארוחת צהרים לארוחת ערב. שעות של ציורים. החסידות מלמדת אותנו שלנפש שלנו יש שלושה לבושים, שלוש צורות בהן הנפש שלנו על כוחותיה הפנימיים באה לידי ביטוי.

א. לבוש המחשבה – כמה חשוב לשמור על מה שאנחנו חושבים. כמה, אוי כמה זה קשה. זה הלבוש הכי פנימי שלנו. אף אחד מבחוץ לא שומע את המחשבות שלנו. מסופר על יהודי אחד, שהתאונן בפני הרבי מלובביץ' על מחשבות זרות שמבלבלות אותו. הרבי השיב לו שיסיח דעתו מכל מחשבות מטרידות, לא על ידי מלחמה בהן, אלא על ידי שינוי המחשבות עצמן. לחשוב על משהו אחר. אני מיישמת את עצת הזהב הזו לחיי המשפחה: הורים לילדים בתקופה המבלבלת הזו, לצד עזרה חיבוק הקשבה ותמיכה, יכולים לעזור לילדים שלהם לחשוב מחשבות טובות ע"י הסחה טובה של הדעת. אפשר, למשל, ללמוד דברים חדשים. שמחתי לשמוע שאתר עולם הילדים מבית הידברות פתח את כל התכנים שלו בחינם מאז פרוץ המלחמה. זו הזדמנות מצוינת להסחת דעת חיובית (גם להורים), לדוגמה, בסרטון טבע מרגיע מתוך מאות סרטונים מפעימים על בעלי חיים ועל פלאי הטבע, והכל ברוח היהדות. היכנסו לכאן וגלו את נפלאות הבריאה.
 

ב. הדיבור - הדרך שלנו לשחרר את הרגשות ולהבין שזה בסדר, כל רגש הוא בסדר, הוא אנושי, יש מי שיכיל אותך, יקשיב לך וייתן לך חיבוק. אז אחרי שקצת הסחנו את דעתנו מנושאים מפחידים, מאיימים, אנחנו יכולים לשתף ברגשות שלנו, את אבא, את אמא, אולי את האחות, ובעיקר - את בורא עולם. אפרת ברזל היא אשת תקשורת, מרצה ויועצת רגשית. כל כך אהבתי את התכנית שלה, "פתוח קידס". גם אני, כאדם בוגר, נהניתי לראות באיזו דרך נעימה היא מדברת עם מרואיינות קטנות על דברים גדולים שקורים להן בחיים. זו עוד דרך טיפולית מצוינת לעזור לילדים להתמודד עם הרגשות שלהם:

למעבר לכל פרקי התכנית "פתוח קידס" עם אפרת ברזל. צפיה מיידית ובחינם לחצו כאן >>>

ג. המעשה - כשמו כן הוא. בלבוש המעשה באים לידי ביטוי, ובכן, המעשים שלנו. עשייה, יצירה. חדוות היצירה היא תרפיה מופלאה בכל גיל. ולא, לא צריך כישרון מיוחד כדי ליצור. גתית איל יוצרת דברים קסומים בסדנת עיצוב מפלסטלינה. באתר עולם הילדים עלתה עכשיו הסדנה החדשה על בית המקדש, ומה מתאים יותר לילדים בתקופה הקשה הזו שירדה על עם ישראל, מלקוות, לחלום וליצור את בית המקדש בידיהם הקטנות? צפו והתרגשו.

למעבר לכל שיעורי העיצוב בפלסטלינה על בית המקדש לחצו כאן >>>

אני חושבת, שעליתי על שילוב שיכול לעזור גם למבוגרים וגם לילדים. אז לדבר ולהקשיב, להכיל ולחבק - את זה אתם בטח מעניקים לילדיכם, ועל הדרך גם מקבלים בעצמכם, אבל איפה מוצאים תכנים טובים, איכותיים, נקיים שהילדים יכולים לצפות בהם בזמן שההורים טרודים, עסוקים, עובדים מהבית ומחפשים משהו שיעסיק את הילדים? איפה מוצאים הפעלות איכותיות שיתאימו לילדים שונים בגילאים שונים ובתחומי עניין שונים? דווקא בתקופה כזו - אל תתפשרו על איכות התוכן ועל הרמה הרוחנית שלו.

בואו לעולם הילדים ותראו. עולם הילדים פתוח עכשיו בחינם לכל ילדי ישראל והוא מלא בכל טוב. הכל איכותי, מפוקח, נקי ומגוון. ככה תוכלו להפקיד בחשבון הנפש של הילדים שלכם הרבה אור והרבה טוב שיישמר להם לעת הזו וגם לימים טובים יותר. להתראות בעולם הילדים.

תגיות:חרדהמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה