חדשות בעולם

"העיר רעדה, אבל בית הכנסת היה מלא": רבני אוקראינה על הזוועות ביום כיפור

רב העיר אודסה שבאוקראינה סיפר מה אירע בליל כיפור, אחרי שבתי כנסת רבים באוקראינה היו באזור התופת: "לא ידענו מה בדיוק יקרה עם התפילות בבוקר, אבל באופן מפתיע כל בית הכנסת היה מפוצץ"

  • י"ב תשרי התשפ"ד
בית כנסת ליד קייב, אוקראינה (Nati Shohat/Flash90)בית כנסת ליד קייב, אוקראינה (Nati Shohat/Flash90)
אא

יום הכיפורים לא היה קל עבור התושבים היהודים באודסה שבאוקראינה. הם התפללו תחת אש קשה עקב הלחימה עם רוסיה. היהודים שהתפללו בבית הכנסת בעיר חששו לחייהם, אבל זה לא מנע מהם למלא אותו. רב העיר אודסה, הרב אברהם וולף, סיפר: "עברנו לילה מטורף של התקפות. זה היה אחד הלילות הכי קשים שעברנו מאז שפרצה המלחמה".

וולף, המכהן גם כרב של אזור דרום אוקראינה, סיפר שההתקפה באזור בית הכנסת כללה טילי שיוט, שני טילים היפרסוניים ואפילו מל"טים. "העיר רעדה כל הלילה, לא ידענו מה בדיוק יקרה עם התפילות בבוקר, אבל באופן מפתיע כל בית הכנסת היה מפוצץ עד אפס מקום", אמר. "פשוט לא היה מקום להיכנס. מאות מיהודי העיר נהרו לתפילות בשעה מוקדמת למרות המצב הקשה. בין המתפללים היו גם פליטים יהודים מערים אחרות שבאו להתגורר בעיר במהלך התקופה האחרונה".

בעיר הבירה קייב לא היה שקט. "הייתה אזעקה בלילה וחששנו מהצפוי לנו", סיפר הרב מרדכי לבנהרץ, מרבני העיר ושליח חב"ד, "אבל ברוך השם שזה הסתיים בלי משהו יוצא דופן. היה מדהים בבית הכנסת. הגיעו ממש המון יהודים. הופתענו מאוד".

בעיר ז'יטומיר התנהלה תפילה עם רב העיר ושליח חב"ד, הרב שלמה וילהלם. בעיר זפוריז'יה סיפר רב העיר ושליח חב"ד, הרב נחום ערנטרוי, כי מספר המתפללים הגיע לשיא: "זרם הבאים היה בלתי פוסק גם בלילה וגם ביום".

רב אחר, שצוטט בעילום שם, סיפר: "זה כבר יום כיפור השני תחת מלחמה, אבל השגרה חזקה מהכול ובטח כשמדובר ביום קדוש כל כך לעם היהודי כמו יום כיפור".

תגיות:קייבמלחמת רוסיה אוקראינהאודסהיום הכיפורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה