חדשות בריאות

משרד הבריאות בדו"ח מיוחד: עלייה מדאיגה במספר המעשנים בגילאי 11-12

משרד הבריאות סיכם את דפוסי העישון בשנת 2022, על פיו נרשמה עלייה במספר המעשנים בקרב ילדים ובני הנוער. עוד בנתונים: העדר אכיפה ראויה על מכירת מוצרי עישון לגילאים הצעירים

אילוסטרציה (צילום: David Cohen/Flash90)אילוסטרציה (צילום: David Cohen/Flash90)
אא

משרד הבריאות פרסם היום (שלישי) את הדין וחשבון המסכם את דפוסי העישון בישראל נכון לסוף שנת 2022. על פי הנתונים נרשמה בשלוש השנים האחרונות עלייה של יותר מארבעה אחוזים בשיעור בני ובנות הנוער המעשנים.

עוד נתונים מדאיגים: שלושה אחוזים מהילדים בכיתות ה'-ו' ועשרה אחוז מבני הנוער מכיתות י', דיווחו על עישון סיגריות אלקטרוניות לפחות שישה ימים במהלך 30 הימים האחרונים.

הנתונים מתבססים על סקר שערך משרד הבריאות בקרב כ-2,700 תלמידים ותלמידות. עוד עולה מנתוני הדוח כי 64.5 אחוזים מהמבוגרים שאינם מעשנים חשופים לעשן טבק סביבתי ו-33 אחוזים מהילדים נחשפים אליו.

בדוח צוין כי "משנה לשנה מסתמנת עלייה באחוז התלמידים המעשנים סיגריות לפחות פעם בשבוע והפער בין השנים 2019 ל-2022 עומד באופן כללי על 4.2 אחוזים".

באשר לאכיפת התקנות על איסור עישון עולה מסיכום שרק 81 רשויות מקומיות מתוך 257 העבירו למשרד הבריאות נתונים בדבר חלוקת הקנסות בתחום. משרד הבריאות טוען כי הרשויות אינן פועלות לפי החוק ואינן מדווחות על היקף הקנסות אצלן. מהנתונים שהוצגו עולה כי בשנת 2022 חולקו 10,115 קנסות, אך מדובר על נתון חלקי.

נזכיר כי הוועדה לזכויות הילד וועדת הבריאות קיימו לא אחת בחודשים האחרונים דיונים משותפים, בדגש על מכירת סיגריות אלקטרוניות לבני נוער. זאת ברקע מותו של הנער בן ה-16, מידן (מרדכי) ברוך קלר, שנפטר בחודש אפריל האחרון בעקבות סיבוך שנגרם כתוצאה מהשימוש בהן.

הוועדה המשותפת המליצה בין היתר לעלות את גיל המכירה ל-21, להגביל הטעמים וכן את תכולת המוצר, לקבוע מיסוי על מכשירים ועל המילוי.

האיגוד הישראלי לרפואת ריאות של ההסתדרות הרפואית הגיב על פרסום הסיכום השנתי: "הדין וחשבון של משרד הבריאות מלמד אותנו כי למצער, העומס עלינו כרופאי ריאות יימשך ויגבר בשנים הבאות, עקב הסטגנציה בשיעור המעשנים בישראל, שנשאר יציב מזה שנים ועומד על כ- 20%. ההערכה היא כי כל שנה נפטרים כ-8,000 אנשים בעקבות תחלואה מעישון; מהם 800 מתחלואה שנגרמת מעישון פסיבי. משרד הבריאות אמנם נוקט צעדים מסוימים, על מנת למנוע את היקף התופעה, אבל מאוחר מדי ומעט מדי, לבטח כל עוד הסיגריות מהוות מקור הכנסה אדיר לאוצר המדינה, וזוהי גם טעות כלכלית אירונית".

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר בתגובה: "מצב העישון בישראל מדאיג ביותר. מדובר במגיפה שגובה את חייהם של 154 ישראלים מדי שבוע. הורדת שיעורי העישון והפחתת נזקיו אינה רק תחת אחריותו של שר הבריאות, אלא יש לאחד כוחות ולטפל בבעיה מהשורש באמצעות תוכנית לאומית מתוקצבת אשר תעמיד בראש סדר העדיפות את המאבק בגורם המוות מספר אחד בעולם הניתן למניעה. יש לפעול במקביל להקמת יחידה למאבק בעישון במשרד הבריאות שתוביל ליישום המדיניות, תוך מתן מענה לבעיות האכיפה הקיימות. מול הכוחות הגדולים של חברות הטבק והניקוטין, נדרשת התגייסות לאומית".

גם איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, הגיב על הנתונים וציין כי "דוח שר הבריאות בנושא עישון מתפרסם באיחור ניכר, ללא הצגה בכנסת כמתחייב בחוק, ללא נתונים מעודכנים, ללא תכנית. בעבר התרענו מפני הזנחת הנושא, עכשיו נראה כי העיסוק בתחום העישון פשוט מת ונקבר. נזכיר כי כ-8000 ישראלים מתים כל שנה מנזקי העישון. בעוד שהכנסות המדינה ממיסי טבק הן כ-7.5 מיליארד שקל, ההשקעה במניעה היא אפסית ואין אפילו עובד אחד במשרה מלאה בשירות המדינה שתפקידו למנוע את נזקי העישון".

תגיות:עישוןמשרד הבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה