הרבנית חגית שירה

היום האחרון של השנה מתקרב: מה את עושה בו?

מחילה, הודיה, סגולות וזיכוי הרבים: מה כדאי לעשות ביום האחרון של השנה, ובימים שלפניו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעזרת השם יתברך, ביום ששי הבא, כ"ט באלול, יחול היום האחרון של השנה. מה את עושה ביום האחרון של השנה?

ראשית, זהו יום שבו טוב לעשות תשובה לפני יום הדין, זכרי, יש קונה עולמה בשעה אחת! בכוחו של היום הזה לכפר על כל העוונות של השנה כולה, על ידי תשובה מעומק הלב.

השתדלי ביום הזה לבקש מחילה ממי שצריך, להתכונן לראש השנה בשמחה, להודות על השנה החולפת, למלא את הלב בהודיה שזיכנו השם יתברך לחיות ולהגיע ליום הזה.

תענית: יש הנוהגים להתענות בערב ראש השנה עד חצות היום, ויש הנוהגים עד פלג המנחה (כדי לא להיכנס ליום טוב בתענית), וזו הנהגה חשובה וטובה עד מאוד.

קברי צדיקים וצדקה: נהגו להתפלל ביום זה על קברי צדיקים ולתת צדקה לעניים.

הפרשת חלה: טוב לקיים מצוות הפרשת חלה בערב ראש השנה (או כמה ימים קודם). כווני לתקן חטאה של חוה, שקלקלה חלתו של עולם בראש השנה, ודבר בעיתו מה טוב!

סגולה לערב ראש השנה: בספרו "מועד לכל חי" מביא הגאון רבי חיים פלאג'י סגולה נפלאה לערב ראש השנה, והיא שייזהר האדם לקרוא בערב ראש השנה בחומש דברים בפרשת כי תבוא פרק כ"ו, פסוק א' עד פסוק י"א. וכל הקורא פרשה זו – הקדוש ברוך הוא מעביר כרוז ברקיע ואומר: גביתי מאדם זה כל החובות, ומוחל על חטאותיו.

זיכוי הרבים: זה הזמן לבקש גם על אחינו הרחוקים, שגם הם ידעו את ה' – ש"ידע כל פעול כי אתה פעלתו, ויבין כל יצור כי אתה יצרתו, ויאמר כל אשר נשמה באפו – ה' מלך, ומלכותו בכל משלה". זה משפט עמוק שנכנס ללב, כי יש פה קריאה פנימית אליך, כן, אליך – מה עשית בשביל זה? מה עשית בשביל שיכירו, וידעו, ויטעמו, ויראו? זה לא מספיק להמליך את ה' למלך בתוך הלב שלך וזהו. מלך זה עם! מלך זה כל עם ישראל, כן, גם אלה הטועים, התוהים והתועים – גם אותם ה' מבקש. גם הם עוברים לפניו כבני מרון... אז כשאכפת לך, ואת מבקשת עליהם ועושה למענם, זה להמליך את ה' בדרגה הכי גבוהה שיש וזה גם מציל אותך, שומר עליך ועומד לזכותך ביום הדין.

זה מציל אותך, כי כל המזכה את הרבים, אין חטא בא על ידו – ה’ עוזר לאדם שמזכה את הרבים להינצל יותר מחטא. זו עצה טובה למי שקשה לה להתגבר על חטא מסוים – תזכי את הרבים, וממילא תזכי שה' יעזור לך להתגבר. זה עומד לזכותך ביום הדין, כי כל המזכה לאחרים – אותה הזכות עומדת לו ואינה סרה ממנו (זוהר). את זוכה בזכות עצומה, וכל התחזקות שתהיה למי שחיזקת – תקבלי עליה שכר עצום.

 

תגיות:אלולהרבנית חגית שירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה