ראש השנה

בראש השנה צריך לפחד או לשמוח? זו התשובה

ראש השנה הוא יום של חג ושמחה, או יום של פחד ואימת הדין? הרב יהודה מנדל מהעיר לייקווד משיב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בראש השנה כולנו מתלבשים יפה, משקיעים בסעודות החג, אך לצד זה ישנה אימה מיום זה, שבו כולנו עומדים למשפט. אז איך זה בדיוק מסתדר? אמורים לשמוח בראש השנה, או לפחד? הרב יהודה מנדל מהעיר לייקווד הסביר זאת בשיעורו, וכך אמר: "בראש השנה יש שילוב מיוחד. מצד אחד, מדובר בימים נוראים, 'נורא' כפשוטו, יש אימת הדין. ומצד שני, צריך להיות בשמחה ולבטוח בה'. המשגיח רבי שלמה וולבה זצ"ל כתב: "אשרי מי שליבו שמח בשעת תקיעת שופר". וכן ידוע שהגר"א היה שמח מאד בשעת תקיעת שופר. הסיבה לשמחה זו היא שראש השנה זהו זמן המלכת הקב"ה. מטרת החיים היא להיות מחוברים לה' יתברך, והחטא מפריד את החיבור. ראש השנה הוא הזמן שבו החיבור מתחזק, על ידי שאנו ממליכים את ה' למלך. לכן צריכים לשמוח במלכותו יתברך, להרגיש שאנחנו שייכים למלכותו".

אז למה צריך לפחד? ממשיך הרב ומסביר: "אך מאידך גיסא, יש כאן משפט, מי יחיה ומי ימות. אנחנו חייבים לפחד מהמשפט, ולכן צריכה להיות גם יראה. אבל כיוון ששמחים עם מלכות ה', ושמחים על ההזדמנות לשוב ולהיות מחוברים לה', ובוטחים ברוב רחמיו וחסדיו שימשיך להשפיע טובה, ושגם אם על פי עומק הדין מגיע עונש חס ושלום – ה' הוא אבינו אב הרחמן, והוא כבר ימצא דרכים להביא מליצי יושר עלינו, ולגזור עלינו רק טוב.

"לכן צריכים לדעת שיש כאן פחד, אבל יש גם במי לבטוח. העיקר הוא שהפחד לא ישתק אותנו חס ושלום. אסור לנו לשכוח את חביבות ה' אלינו, ולכן נבטח בו, וכפי שאמרו חז"ל: 'ואפילו רשע ובוטח – חסד יסובבנו'. וזוהי התשובה הנפלאה ביותר – לשוב ולחזור להיות קרובים אל ה' יתברך. ונזכה כולנו להיכתב לאלתר בספרם של צדיקים גמורים לחיים טובים ולשלום, אמן".

תגיות:ראש השנהפחדשמחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה