טורים אישיים - כללי

הבקשה החשובה ביותר שההורים יכולים לבקש מהילדים שלהם בתחילת שנה

ובכל שנה, כאשר אני נכנס לכיתה ביום הראשון ורואה את ההתרגשות של הילדים במציאת המקום, אני מיד מזהה אותו

(צילום: דוד כהן / פלאש 90)(צילום: דוד כהן / פלאש 90)
אא

כשהייתי מחנך כיתה ג' בבית ספר קדם בנוקדים, שמתי לב שביום הראשון ללימודים, חוץ מתלמיד אחד – כל שאר התלמידים שלי רצו לעבר הכיתה בניסיון טבעי ומתבקש לתפוס מקום.

עבור התלמידים, המקום שלהם הוא פחות או יותר הכול, ובעיקר מלמד על המעמד החברתי: מי יושב ליד מי, ויותר מזה, מי התלמיד שאף אחד לא רוצה לשבת לידו...

הסתכלתי על התלמיד האחד הזה שלא רץ, ובאופן מפתיע נשאר לעמוד והתבונן במתרחש בכיתה. "אתה לא רץ לתפוס לך מקום?", שאלתי אותו, מנסה להבין מה נסגר איתו.

"לא", ענה לי בהחלטיות.

"אמא שלי ביקשה ממני להסתכל למי אין מקום – ולשבת על ידו. אז אני מסתכל, ואם אראה תלמיד שאף אחד לא רוצה לשבת לידו, אגש אליו ואתיישב לידו".

למי שעוד שאל איך מגדלים בני אדם.

* * *

ובכל שנה, כאשר אני נכנס לכיתה ביום הראשון ורואה את ההתרגשות של הילדים במציאת המקום, אני מיד מזהה אותו: מבט מהוסס בעיניים. בלבול. משפריץ חוסר ביטחון. מחפש את עצמו ולא יודע אפילו לאן להסתכל.

כולם מסביבו צוחקים. קולניים. בטוחים בעצמם. יודעים את מקומם. הכול נראה להם טבעי כל כך... והוא, תסתכלו עליו בעצמכם: עוד לא הגיע, וכבר רוצה שזה ייגמר.

תלמיד הולך לאיבוד.

ומה עם שאר התלמידים? נשמות גדולות, אבל הם פשוט לא רואים אותו. הוא שקוף. יש להם כרגע דברים חשובים וגדולים יותר לעשות...להשלים פערים. חופש שלם הם לא דיברו.

בסוף נמאס לו, לתלמיד האומלל. הוא מתיישב, מובס. מניח את התיק לידו, ורק ממשיך להסתכל שמאלה וימינה. מחכה לנס. לאדמה שתיבלע אותו. שיעלם. שרק לא יהיה פה.

ואני מתפלל ומקווה ששוב פעם יופיע לי התלמיד ההוא מנוקדים, ייגש בביטחון לעבר התלמיד האבוד, יוריד את התיק שלו מהכיסא בתנועה בטוחה ויגיד לו: "היי, אפשר לשבת לידך?".

* * *

כל כך הרבה כספים ומשאבים ההורים מוציאים על הילדים שלהם במשך השנה: שיעורים פרטיים שעולים מאות שקלים במתמטיקה ואנגלית, לשון ומחשבים. שיעורי העשרה ותגבור. הכול בשביל לדאוג שהילדים שלהם יתחילו את החיים שלהם מנקודת הפתיחה הגבוהה והטובה ביותר שהם יוכלו להשיג עבורם.

הכי טבעי ומתבקש.

אבל אילו רק היו יודעים שהם יכולים, באבחת משפט אחד, פשוט להטמיע בילדים שלהם את הרגישות הכל כך אלמנטרית ומתבקשת הזו לזולת, ואיך באמצעות המשפט הזה הם היו מעניקים לילדים שלהם את המתנה הגדולה ביותר שהם יכלו להעניק להם. גדולה יותר מעוד שיעור במתמטיקה ואנגלית. גדולה יותר מעוד תגבור של קורס שטח או מחשבים.

מתנת הרגישות.

המתנה שתדאג שהם יהפכו לבני אדם שרואים את זולתם. שמרגישים במצוקת החבר שלהם. שלא הופכים אותו לשקוף.

המתנה שתדאג שאם החבר שלהם לקהילה נקלע לקשיים כלכליים הם יעשו מעשה בשביל לעזור לו ולא יתעלמו ויעגלו פינות.

המתנה שתהפוך אותם לנהגים שרואים את הטרמפיסטים ביום חורפי וגשום ולא יתעלמו מהם.

ויודעים מה? אחרי שנים כמחנך בבית הספר, אני יכול להגיד לכם בוודאות שהורים שיבקשו מהילדים שלהם לגלות רגישות ביום הראשון ולשים לב לתלמיד שאין לו איפה לשבת, יעניקו לו את השיעור החשוב ביותר שהילד שלהם יקבל לכל השנה.

שתהיה לנו שנת לימודים שמחה ומלאה בהשגחה והגשמת חלומות.

תגיות:מורהתלמידאבינועם הרשמערכת החינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה