בריאות ותזונה

מסוכנות יותר מפלסטיק: מחקר חדש מזהיר מפני שימוש בקשיות נייר

קשיות נייר ובמבוק נחשבות בטוחות יותר, אך מחקר חדש מצא כי הן מכילות כימיקליים רעילים והן הכול חוץ מידידותיות לסביבה

אא

קשיות נייר שהחלו להופיע בשנים האחרונות, הוצגו לציבור הרחב כבטוחות וידידותיות לסביבה. עם זאת, מחקר חדש מצא כי ברוב הקשיות שנבדקו נמצאו תרכובות של כימיקלים רעילים, שהיו נפוצות יותר בקשיות מנייר או מבמבוק.

"קשיות העשויות מחומרים על בסיס צמחי, כמו נייר ובמבוק, מתפרסמות כבנות קיימא וידידותיות יותר לסביבה מאלה העשויות מפלסטיק", הסביר ד"ר תימו גרופן, מחבר מחקר ומדען סביבה באוניברסיטה של אנטוורפן. "עם זאת, הנוכחות של PFAS בקשיות אלה אומר שזה לא בהכרח נכון".

במחקר שפורסם בכתב העת Food Additives & Contaminants חוקרים בלגים בדקו 39 מותגים של קשיות, שהיו עשויות מחמישה חומרים: נייר, במבוק, זכוכית, נירוסטה ופלסטיק, על מנת לבדוק נוכחות של PFAS.  

קבוצת תרכובות ה-PFAS כוללת בתוכה כ-9,000 תרכובות, שהופכות מוצרים יומיומיים, כמו בגדים או מוצרי מטבח, לעמידים בפני לחות, חום, מים וכתמים. עם זאת, אותם כימיקלים עלולים להזיק לבני האדם, לחיות הבר ולסביבה, משום שהם מתפרקים לאט מאוד ויכולים לשרוד לאורך אלפי שנים בסביבה. בנוסף, הם נקשרו למספר בעיות בריאותיות.

רוב המותגים שנבדקו במחקר הכילו PFAS, עם כימיקלים שונים מקבוצה זו. על פי ממצאי המחקר, סביר להניח כי קשיות הנייר מכילות PFAS, מכיוון שהכימיקלים זוהו ב-90% מהמותגים שנבדקו. כימיקלי PFAS זוהו גם ב-80% ממותגי קשיות הבמבוק, 75% ממותגי קשיות הפלסטיק ו- 40% ממותגי קשיות הזכוכית, ולא התגלו כלל בקשיות הנירוסטה.

הכימיקל הנפוץ ביותר היה חומצה PFOA המשמשת בין היתר לייצור טפלון, שנאסרה ברחבי העולם מאז 2020. כמו כן, נכחו בקשיות השתייה חומצה טריפלואורית וחומצה טריפלואורומתאן-סולפונית, PFAS  אשר מתמוססים בקלות במים, ובשל כך עלולים לדלוף למשקאות.

ד"ר תימו גרופן אמר כי הנוכחות של כימיקלי PFAS בקשיות נייר ובמבוק מראה כי הן לא מתכלות, ניתנות למחזור או ידידותיות לסביבה. למרבה המזל, ריכוזי ה-PFAS בקשיות היו נמוכים, אך הפגיעה בבריאות האדם יכולה לגדול בהתאם לתדירות השימוש בקשיות. יחד עם זאת, הכימיקלים מקבוצת ה-PFAS עלולים להישאר בגוף במשך שנים רבות, כך שבמרוצת השנים ריכוזן בגוף רק הולך ומצטבר.


 

תגיות:בריאותקשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה