בין אדם לחברו

5 הרגלים שיהפכו אתכם לאנשים טובים יותר

להרגיש את האחר, להיכנס לנעליים של הזולת ולהבין מה הוא עובר, לגרום לו להרגיש שהוא לא לבד – איך עושים את זה? 5 אסטרטגיות שיעזרו לכם לעזור לאחר, גם בלי לפתור לו את הבעיה

אא

אנשים אמפטיים נתפסים כאנשים טובים, עם לב רחב, בעלי יכולת להיכנס לנעליו של השני ולחוש את תחושותיו, להבין את האחר ולהרגיש בדציבלים מסוימים את מצבו הרגשי של האחר. רבים מאנשי המקצוע בתחום הנפש כוללים תחת הגדרתה של האמפתיה גם את היכולת לגרום לאחר להרגיש ש"מרגישים איתו ביחד".

הכינוי היהודי ליכולת הזו הוא 'לשאת בעול חברו'. על הפסוק "אם כסף תלוה את עמי את העני עמך" (שמות כ"ב, כ"ד), רש"י כותב: "הוי מסתכל בעצמך כאילו אתה עני". כלומר, מלבד ההלוואה הכספית שנותנים לעני יש לחוש את תחושותיו ואת צערו.

לעיתים, אין באפשרותנו לעזור לאחר בצורה מעשית שתפתור לו את הבעיה, אבל אנחנו יכולים לשאת בעולו – להשתתף בכאבו, להרגיש אותו, להקשיב לו ולשמוע מה הוא עובר, להזדהות עם הכאב, ולגרום לו להרגיש שהוא לא לבד. אולי לא עזרנו לו לפתור את הבעיה, אבל בהחלט עזרנו לו בהתמודדות הנפשית. הקלנו עליו, הסרנו או לפחות הפחתנו את תחושת הבדידות שלו, והענקנו תמיכה נפשית, שהינה כה חשובה ונצרכת לאדם בעת מצוקה.

איך מפתחים אמפתיה? הנה 5 אסטרטגיות שיכולות לעזור בפיתוח יכולת זו.

1. להקשיב לאחר, אבל על אמת. יש להקשיב ויש להקשיב. כשמקשיבים לאחר בצורה אמפטית, אין הכוונה לקלוט את פלט המילים שהשני אומר. אין כאן מבחן בהבנת הנשמע. מה שאדם בעת קושי זקוק לו זה שישמעו את הרגשות שנמצאים מאחורי המילים.
כשאתם מקשיבים לאחר, נסו לחשוב באותם רגעים על שני דברים: הראשון, מה הוא מרגיש כעת? השני, מה הוא צריך לשמוע ממני ברגעים אלו?

2. אי אפשר להיות אדם שמרוכז רק בעצמו ובחייו, ובד בבד להרגיש את האחר. כדי להיות אדם אמפטי חייבים להיות מסוג האנשים שרואים את האתר. התחילו להתעניין באנשים סביבכם, שאלו אותם שאלות, הביעו עניין בשלומם, בעבודתם ובחייהם.

בנוסף, כשאתם מדברים עם אנשים שמרו על קשר עין. קשר עין הוא חלק בלתי נפרד ביצירת תקשורת עם אחרים, וכשרוצים להביע אמפטיה זה ממש חובה.

3. דרך נפלאה לפיתוח אמפטיה, שהיא למעשה מצוות חסד, היא לעסוק בנתינה לאחר ועשייה למען הזולת.

4. יש במעגל האנשים בחייכם או בסביבתכם כאלה שהם אמפטיים? צפו בהתנהגויות אמפטיות של אחרים. קחו דוגמא מהם, נסו לראות כיצד זה מתבטא, ושאבו רעיונות והשראה מהם.

5. דמיינו בעיני רוחכם את עצמכם בנעליים של האחר. נסו ממש להיכנס בדמיון לסיטואציה אותה הוא חווה בחייו. נסו לראות את הדברים מזווית הראייה שלו, חשבו מה עובר עליו ונסו להרגיש את תחושותיו.

מדוע האב סירב להגיע לברית של בנו, וממה פחדה אם התינוק? הרב זמיר כהן במסר קצר ומרתק על רגישות לזולת. צפו:

הרב זמיר כהן מציג נותן טיפים ועצות מעשיות מתוך מסכת אבות, המדריכה את האדם כיצד להתנהג בחיי היומיום, והפעם: נושא בעול חברו:

תגיות:אנשים טוביםזולתבין אדם לחברו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה