בריאות ותזונה

לא תאמינו: מה יקרה אם תאכלו אבטיח ללא הגבלה?

המון סוכר, אבל גם סיבים: האם היתרונות של האבטיח עולים על החסרונות? תזונאית עם פרטים שלא ידעתם על אחד הפירות הפופולריים בקיץ

  • י"ז תמוז התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

באבטיח יש סיבים שטובים למערכת העיכול, נוגדי חמצון ששומרים מפני מחלות, אבל אם חשבתם שהוא בסך הכל מים –טעיתם. יש בו גם לא מעט קלוריות ולפעמים אנחנו שואלים כמה באמת מותר לאכול.

מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של הכללית במחוז דן, הסבירה לאתר N12 כי "רוב האנשים בטוחים שהאבטיח הוא רק מים, אבל זה ממש לא נכון. אמנם הוא באמת מכיל הרבה מים וגם סוכר המוסיף למאזן הקלוריות, אך יש בו כמה יתרונות בריאותיים שלא כדאי לזלזל בהם. לפני שנדבר עליהם, חשוב לשים על השולחן את העניין הקלורי - לא רבים מודעים לכך, אבל פלח קטן של אבטיח (200 גרם), מכיל כ-60 קלוריות (דומה לפרוסת לחם עם גבינה). פלח במשקל כזה (נטו ללא הקליפה) שווה ערך לשתי כפיות סוכר".

אורבך מסבירה כי פירות הקיץ עשירים במיוחד בנוזלים, מינרלים ונוגדי חמצון וכן במרכיבים נוספים שלהם תפקיד חשוב באספקת נוזלים וצינון הגוף. עם זאת, חשוב לצרוך אותם באופן מוגבל. כל הפירות תורמים לבריאות ולמניעת מחלות, אך חשוב לגוון בסוגים ובצבעים כדי להרוויח מיתרונותיהם הרבים.

"צבעו של האבטיח הוא אדום, ובדומה לעגבנייה גם הוא עשיר בליקופן - פיגמנט שבין היתר מסייע במניעת מחלות סרטן שונות ובהגנה על בריאות הלב וכלי הדם", כותבת אורבך. "בנוסף, מחקרים הראו שליקופן מסייע בהגנה על מערכת הראייה, בהגנה על הגוף מזיהום אוויר ולא פחות חשוב מאלה – הוא מסייע בהגנה מפני קרינת השמש המזיקה – עובדה חשובה מאוד בעיקר בתקופת הקיץ הלוהטת. כאמור, האבטיח עשיר במיוחד גם בנוזלים והוא ידוע כמשתן ולכן הוא מצוין לסובלים מלחץ דם גבוה, לסובלים מאבני כליה וגם להקלה במקרים של עצירות. מעבר לכל אלה, האבטיח עשיר בסיבים. הוא מכיל גם ויטמין C (מנה של 200 גרם מספקת 30 אחוז מהכמות היומית המומלצת)".

בשורה תחתונה, אבטיח הוא בהחלט פרי בריא ומומלץ, אך לא כדאי לצרוך ממנו מעבר לשני פלחים (400 גרם). "מנה כזאת תספיק כדי להעניק לכם את כל היתרונות התזונתיים", היא מסכמת.

תגיות:בריאותאבטיח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה