בריאות ותזונה

סוכרת בחוף הים: טיפים לשמירה על קיץ בטוח

אוהבים את החול, השמש ואת הגלים? עונת הרחצה כבר כאן, אבל לפני שתכינו את בגד הים והמגבת, ודאו שאתם מוכנים להתמודד עם האתגרים שעלולים להרוס את הכיף בשמש

(צילום:(צילום:
אא

הקיץ רשמית כבר כאן וכדי לשמור על רמות תקינות של סוכר בדם יכול להוות משימה קשה במיוחד. להלן כמה המלצות חשובות למי שמתמודד עם סוכרת מסוג 1 או סוכרת מסוג 2 שישמרו עליכם מאוזנים.

 

הישמרו מחשיפה לשמש ולחום

אם אתם סוכרתיים ומתכננים לשהות זמן רב מידה בחוף הים תחת השמש הקופחת, שימו לב שאין לכם נזק בכלי הדם או בעצבים, ייתכן שהגוף עלול לא להתקרר ביעילות. זה יכול להוביל לתשישות או למכת חום שדורש מצב חירום רפואי. מכאן הדרך להתייבשות העלולה להעלות את רמת הסוכר בדם, ולגרום להטלת שתן תכופה יותר.

חום הקיץ יכול גם להשפיע על האופן שבו הגוף מגיב לאינסולין. הקפידו לבדוק את רמת הסוכר בדם לעתים קרובות בזמן שאתם בחוף הים, ואם אתם נוטלים אינסולין, שימו לב שאולי תצטרכו להתאים את האינסולין ולאפסן אותו במקום קריר. שימו לב: חום יכול לגרום לאינסולין להיספג מהר יותר, מה שמעמיד אתכם בסיכון להיפוגליקמיה (סוכר נמוך בדם). עדיף להתייעץ עם הרופא להנחיות מתאימות לפני שהולכים לבילוי בים.

אור שמש וחום יכולים להשפיע על סוגים מסוימים של תרופות לסוכרת. תרופות אלו צריכות להישמר קרירות או בטמפרטורת החדר כדי לפעול כראוי. אור וחום יכולים להפחית את יעילותן. שמרו תרופות הניתנות להזרקה בתיק קירור ו-ודאו שהן לא באות במגע עם קרח או שקית קרח, שכן זה יכול לגרום לתרופה לקפוא.

הקפידו לעולם לא להשאיר את חומרי הזרקה שאינם אינסולין במכונית חמה או חשופים לאור שמש ישיר. אור שמש ישיר עלול לגרום להם להתחממות יתר. בנוסף, במידה והאינסולין הצלול הופך לעכור, והאינסולין המעונן שלך (כגון NPH) נראה מגורען, זה עלול להיות נזק. השליכו לפח ופתחו בקבוקון אינסולין טרי או עט חדש.

חום יכול גם לפגוע במדי הסוכר ובמקלוני הבדיקה, במד סוכר רציף , מד קטונים ובמשאבות אינסולין. הרחיקו את המכשירים הללו מאור שמש ישיר כדי למנוע התחממות יתר ואל תאחסנו אותם ברכב.

כמו כן, זה אולי מובן מאליו, אבל נאמר את זה בכל מקרה: חובה למרוח קרם הגנה. גם אם אתם נשארים מתחת לשמשיה רוב הזמן, עדיין תקבלו חשיפה מסוימת לקרני אולטרה סגול מזיקות. וזה אומר סיכון גבוה ללקות בכוויות שמש מכאיבות, אבל לטווח ארוך יותר, הסיכון לסרטן העור גדל מאוד. השתמשו בקרם הגנה עם SPF (מקדם הגנה) של לפחות 30 - גם אם אתה בדרך כלל לא נשרף. מרח שוב קרם הגנה כל שעתיים, במיוחד לאחר שחייה או אם אתה מזיע הרבה. מומלץ להימנע מחשיפה לשמש באמצע היום, בין השעות 10:00-16:00. כמו כן, אמצעי מיגון כמו כובע ומשקפי שמש.

 

שחייה ופעילויות חוף אחרות

שחייה, גלישה, כדורעף, ריצה או טיול על החוף הם כמה דרכים ליהנות מיום החוף שלך. אבל יש לקחת בחשבון שעליה ברמת הפעילות  הגופנית, בשילוב עם טמפרטורות חמות, עשויה להשפיע על רמת הסוכר בדם. הנה איך לעזור לשמור על יציבות הסוכר בדם שלך:

- בדוק את רמת הסוכר בדם באופן קבוע, עדיף בעזרת מד סוכר רציף ללא דקירה שיוכל לשקף בכל זמן נתון את רמות הסוכר כשאתם בחוף הים, במיוחד לפני שחייה או ספורט על החוף. במידה והבחנתם שרמות הסוכר בדרך לרדת, הצטיידו בחטיף ומשהו מתוק שיסדיר את רמות הסוכר במהלך הפעילות.

- אם אתם נוטלים אינסולין, הקפידו שיהיה לכם טיפול להיפוגליקמיה בהישג יד. טבליות גלוקוז הן נוחות, קלות, ולא נמסות בשמש, אבל אפשרויות טובות אחרות הן קופסאות סירופ גלוקוז, מיץ, ג'ל גלוקוז או סוכריות ללא שוקולד, כגון סוכריות ג'לי, או מסטיק פירות.

 

אוכל ומשקאות

השהות בשמש ובחוף הים בדרך כלל מביאה לתחושת רעב וצמא. במקום להיכנס למזנון או לארוז שקיות של חטיפים פחות בריאים, תכננו מראש והביאו כמה אפשרויות בריאות יותר (וזולות יותר).

האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה מציעה את החטיפים הבריאים הבאים:

  • אגוזים קלויים או יבשים
  • פירות וירקות חתוכים מראש
  • קרקרים מדגנים מלאים
  • גרגירי חומוס קלויים

אפשרויות טובות נוספות הן:

  • קרקרים דלי פחמימות
  • מקלות גבינה
  • ביצים קשות
  • חומוס
  • חמאת אגוזים
  • זרעי דלעת

הקפידו להביא צידנית עם שקית קרח כדי לשמור על אוכל מתכלה טרי וקריר.

כמו כן, דאגו תמיד לשתות כמות מספקת של מים, בין 1.5 ל-2 ליטר ביום. גם אם אינך מרגיש צמא או לא מזיע הרבה. שתו הרבה מים או משקאות ללא פחמימות, וזכור שגם ירקות ופירות הם מקורות טובים למים (במיוחד אבטיח, ובכוס אחת ממנו יש רק 12 גרם פחמימות).

ותרו על שתיית אלכוהול. בירה קרה יכולה להיראות מרעננת, אבל לאלכוהול יש אפקט משתן, כלומר הוא גורם לך להשתין יותר, מה שעלול להוביל להתייבשות, תלוי בכמות האלכוהול שאתה שותה. בנוסף, יותר מדי אלכוהול ושחייה הם שילוב מסוכן, שכן הסיכון שלך לטביעה יכול לעלות ככל שאתה שותה יותר אלכוהול.

השמירה על תכנית הארוחות שלך לסוכרת יכולה להיות מסובכת במהלך חודשי הקיץ. בין אם בחוף הים, בפיקניק, ברביקיו או במדורה, כולם מצפים לאוכל כמעט כמו לחברה. אבל כשסוכרת היא חלק מחיי היום-יום שלנו, עדיף להיות חכם לגבי בחירת המזון והמנות, כדי לשמור על רמות הסוכר בדם בטווח היעד.

 

משאבות אינסולין ומד סוכר רציף

משאבות אינסולין ו-CGM רבות הן עמידות במים (כלומר, אתה יכול להיכנס איתן למים), אך חשוב להקפיד לקרוא את המדריך למשתמש כדי לוודא שאמנם אין צורך להסירן לפני הכניסה למים. כמו כן, מים והזעה עלולים לגרום לסט הכנסת המשאבה או לחיישן המד סוכר רציף לא להידבק היטב.

 

טיפול בכף הרגל

חשוב לא לשכוח להגן על הרגליים בזמן שאתה על החוף, במיוחד אם יש לך נוירופתיה או בעיות בזרימת הדם ברגליים. מדרכה חמה, חול, צדפים, סלעים ושברי זכוכית הם כולם סיכונים שאתה עלול להיתקל בהם, ועלולים לגרום לגירוי, כוויות, שלפוחיות או חתכים. ללא טיפול, אלה עלולים להסלים לבעיות חמורות יותר בכף הרגל.

הימנעו או הגבילו את משך הזמן שאתם הולכים יחפים. נעלו סנדלים יציבות או נעלי חוף, והקפידו לבדוק את כפות הרגליים באופן קבוע במהלך היום ואחרי החזרה הביתה. אם אתם מבחינים בחתכים או בפצעים שאינם מתרפאים, או באזורים של אדמומיות, חום או נפיחות לאחר יום בחוף הים (או בכל עת), פנו מיד לרופא.

פרופ' חוליו ויינשטיין הוא מנהל יחידת מחקרי הסוכרת בביה"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

תגיות:סוכרתבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה