הורים וילדים

מתי כאבי ראש אצל ילדים צריכים להדאיג אותנו?

ילדים מתלוננים לא פעם על כאבי ראש, בעיקר במקרים של לחץ בלימודים או בבית. ברוב המקרים, כאב הראש יחלוף מעצמו, אך מתי זה צריך להדאיג אותנו?

אא

ילדים ומתבגרים יכולים לסבול מכאבי ראש מעת לעת מסיבות שונות. ברוב המקרים, אין מקום לדאגה, אך יש פעמים שכאבי הראש נובעים מבעיה רפואית משמעותית. כאבי ראש, כולל מגרנות, עלולים להיגרם מאורח חיים לא בריא – חוסר שינה, תזונה לא נכונה, שהייה ממושכת מול מסכים וחוסר פעילות גופנית.

ד"ר יעקב גניזי, מומחה בנוירולוגית ילדים, אומר כי הטריגר המשמעותי ביותר שמעורר כאבי ראש אצל ילדים הוא לחץ סביב למידה. במהלך חודש ספטמבר, חודש פתיחת שנת הלימודים, ישנה עלייה משמעותית בדיווחים על כאבי ראש בקרב ילדים.

מתי צריך ללכת לרופא?

כאשר כאב הראש לא מפריע להמשך התפקוד ולא מחמיר, אין סיבה לדאוג. עם זאת, כאשר הכאבים משמעותיים, מפריעים לתפקוד והולכים ומחמירים - כדאי לפנות לרופא. כמו כן, אם כאב הראש חזק ושונה (למשל, כאב הראש מלווה בהקאות או בשיבוש הראייה), מומלץ להתייעץ עם רופא.

באופן כללי, כאשר מדובר בכאב ראש יחסית קל וממושך, אך הוא אינו פוגע בתפקוד היומיומי, פחות יש מקום לדאגה. במקרים שכאב הראש שונה ממה שהכרנו, כי הוא חזק יותר או יש לו תופעות נלוות, כדאי לגשת לייעוץ רפואי.

יחד עם זאת, כאשר מדובר בכאב ראש חוזר וממושך שמציק או מפריע לאיכות חייו של הילד, מומלץ לפנות לנוירולוג אשר יסייע לאבחן האם מדובר במקרה שדורש התערבות רפואית, מה הם גורמי הסיכון בסביבה והאם מדובר בתסמונת ראשונית של מיגרנה.

איך מאבחנים מיגרנה אצל ילדים?

ד"ר גניזי אומר כי "מיגרנה היא הסוג הנפוץ ביותר של כאבי ראש ראשוניים אצל ילדים. תסמיני המיגרנה עשויים להופיע מגיל צעיר אך שכיחים בעיקר מגיל ההתבגרות. אבחנה של מיגרנה היא קלינית ומתבססת על תלונות קלאסיות, כאשר בדיקה נוירולוגית תקינה ולאחר שלילה של סיבות אחרות לכאבי ראש התקפיים".

מיגרנה מאופיינת בהתקפי כאב ראש חדים, בשונה מכאב ראש רגיל. מדובר בכאבי ראש חזקים שעשויים להימשך מספר שעות ולפעמים אפילו ימים. הכאב מלווה בבחילות והקאות ולעיתים גם רגישות לרעש ולאור. אצל ילדים, מדובר באבחנה מאתגרת יותר מאשר אצל מבוגרים, מפני שילדים לא מצליחים תמיד לתאר במדויק את התופעות שהם חשים, ובנוסף התמונה הקלינית של ילדים אינה טיפוסית כמו זו של המבוגרים.

ד"ר גניזי ממליץ להגיע לנוירולוג במקרים של כאבי ראש חוזרים כדי לאבחן שמדובר במיגרנה ולא בגורם אחר, ובכך גם לקבל טיפול ייעודי למיגרנה, טיפולים המסייעים להפחתה של גורמים מחמירים, טיפול להפחתת הכאב וטיפולים מניעתיים נוספים.
 

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה