בריאות ותזונה

טיפול מוקדם בסוכרת הריון הוכח כמשפר משמעותית את בריאות האם והעובר

מחקר בינלאומי ראשון מסוגו שנערך באוניברסיטת מערב סידני הראה שטיפול בסוכרת הריונית מתחילת ההיריון הוריד את הסיכון ללידה מוקדמת, לתסמונת מצוקה נשימתית, לתינוק גדול ואף למוות ליילוד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המחקר החדש בחן האם טיפול בסוכרת הריונית לפני השבוע ה-20 להריון בקרב נשים הרות עם גורמי סיכון לסוכרת, משפר את בריאות האם והתינוק, ומביא לירידה בסיבוכי הריון ולידה. המחקר ראה אור בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine.

באמצעות מחקר אקראי מבוקר שנערך ב-17 בתי חולים באוסטרליה, אוסטריה, שוודיה והודו, נסקרו למעלה מ-43,000 נשים הרות לפני השבוע ה-20 להריון, ומהן גיוסו 802 נשים עם סוכרת הריון לפי הגדרת ארגון הבריאות העולמי ולפחות גורם סיכון אחד לסוכרת.

הנשים חולקו באופן אקראי ל-2 זרועות: זרוע שקיבלה טיפול מוקדם בסוכרת הריונית לפני שבוע 20, וזרוע שקיבלה טיפול מאוחר יותר, בהתאם לתוצאות של בדיקת העמסת סוכר 75 גרם (OGTT) אשר בוצעה בין שבועות 24-28 להריון (ביקורת). המחקר בדק את תוצאים שליליים באם, בעובר וביילוד.

תוצאות המחקר הראו כי טיפול מידי בסוכרת הריונית לפני השבוע ה-20 להריון ובמיוחד לפני השבוע ה-14 מוביל לשיפור מדדי הילוד המורכבים מלידה מוקדמת, לידה טראומטית, סיכון ללדת יילוד גדול (מקרוסומיה), כליאת כתפיים של הילוד במהלך הלידה הידועה (דיסטוציה),תסמונת מצוקה נשימתית  ומוות ילוד.

פרופ' דיוויד סימונס, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת מערב סידני, שעמד בראש המחק  ציין כבעיות נשימה בילוד הדורשות חמצן הופחתו כמעט בחצי ומספר הימים הדרושים בטיפול נמרץ יילודים או ביחידה לטיפול מיוחד ירד ב-40 אחוז. יתר על כן, הנזק החמור לתעלת הלידה של האם ובסביבתה, פגיעה בפרינאום (חיץ הנקבים),הצטמצם בלמעלה משלושה רבעים.

חוקרים סיכמו כי המחקר מספק ראיות חדשות עבור נשים הרות הנחשבות בסיכון גבוה יותר לבדיקות מוקדמות ולטיפול בסוכרת הריונית מעבר לגישה המומלצת הנוכחית של התערבות בשבוע 24-28.

בדיקות לסוכרת הריונית מוצעות באופן שגרתי בשבועות אלו בהריון, ואילו נשים הרות בסיכון גבוה יותר לסוכרת לרוב נבדקות גם בשלב מוקדם, כדי לא "לפספס" אבחון סוכרת מסוג 2. במידה וערכי הסוכר בדם גבוהים מהנורמה, אך עדיין מתחת לאלה המוגדרים כאבחנת סוכרת מסוג 2. אנו סברנו שעלינו לטפל אך חסרו נתונים להדגמת ההשפעות של טיפול כזה על האם או התינוק; עכשיו מילאנו את פער הידע הגדול הזה, שכנראה משפיע על מיליוני הריונות מדי שנה", אמר פרופסור סימונס.

יחד עם זאת, צוות המחקר ממליץ על ניסויים מאששים נוספים ומחקרי מעקב ארוכי טווח של צאצאים על מנת להבין באופן מדויק לאילו יעדים גליקמיים יש לשאוף בטיפול בסוכרת הריוניות והאם גם נשים ללא גורמי סיכון לסוכרת יכולות ליהנות מטיפול מוקדם בסוכרת.

מדובר במחקר חשוב אשר הראה כי בנשים הרות עם ערכי סוכר לא תקינים כבר מתחילת הריון ו/ או בסיכון לפתוח סוכרת הריון, טיפול מוקדם לפני שבוע 20 בהיריון הוביל להורדת סיכון של מכלול של סיבוכי הריון ולידה ובעיקר יילוד בהשוואה להתחלת הטיפול לאחר אבחון סוכרת היריון בשבוע 24-28 כמקובל היום. הקפדה על העקרונות הבאים כבר בתחילת ההיריון יכולה לסייע לתמוך בהיריון בריא: להתאים תוכנית תזונה אישית עם דיאטנית עם פיזור נכון של הפחמימות בארוחות, לנטר את רמות הסוכר באופן שוטף לאורך היום, עדיף בעזרת מד סוכר רציף וללא דקירה אשר ישקף בכל זמן נתון את מצב רמות הסוכר וגם יסייע להבין כיצד מזונות משפיעים על רמות הסוכר, ולהיות במעקב היריון שוטף. בנוסף, כדאי להימנע במהלך ההיריון ממזון מעובד ותעשייתי, להגביר צריכת סיבים תזונתיים, לקיים פעילות גופנית במרבית ימי השבוע ולשתות מים בכמות מספקת לפי המלצת הצוות המטפל.

ד"ר מריאנה ירוןהיאמומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה במרכז DMC לטיפול בסוכרת ובמכון לאנדוקרינולוגיה, מטבוליזם ויתר לחץ דםמרכז רפואי תל אביב ע"ש סוראסקי איכילוב תל אביב.

תגיות:בריאותסוכרת הריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה