חדשות בארץ

בלחץ הפגנות "הדגלים השחורים": עיריית תל אביב חזרה בה מהסכם עם ישיבה

30 פעילי שמאל הפגינו מול ישיבת "מעלה אליהו" בתל אביב. העירייה החליטה לחזור בה מהחלטתה להעניק לישיבה מבנה חלופי

  • כ"ה אייר התשפ"ג
תל אביב (צילום: shutterstock)תל אביב (צילום: shutterstock)
אא

עיריית תל אביב הודיעה השבוע כי היא חוזרת בה מסיכום שהושג בינה לבין ישיבת "מעלה אליהו" הפועלת בעיר ולא תעמוד במחויבותה להשמיש עבור הישיבה את בית כנסת 'מגורים' ברחוב קליי, על אף שבעירייה כבר פינו חלקים מהישיבה.

על פי הסיכום שהושג בין הצדדים, העירייה התחייבה כי תפנה את בית הכנסת 'בר כוכבא' אשר היה בשטח הישיבה וחדר נוסף שהיה צמוד לו, ובתמורה לכך – תקבל הישיבה אישור לקדם את התוכנית שתהפוך את מבנה בית הכנסת ברחוב קליי לשימוש הישיבה – תוך עבודות בנייה שיתאימו את המבנה לכך.

הסיבה לחזרתה של העירייה מההסכם היא מחאה שקיימו כ-30 פעילי שמאל מארגוני 'הדגלים השחורים' ו'קריים מיניסטר' מול המקום בו הישיבה נמצאת היום, עם שלטים לפיהם אין מקום לישיבה בעיר ליברלית וכי אינם רוצים להיות חמורו של משיח. חלק מהמפגינים עטו על פניהם מסכות של חמור. מולם התייצבו כמה מאנשי השכונה ותושבים ותיקים של תל אביב שהפגינו בעד חיזוק הישיבה בעיר.

בין היתר טענו המפגינים כי "הישיבה והגרעין התורני שפועל סביבה ישנו את אופיה של תל אביב מבפנים על ידי חדירה והתנחלות בכל תחומי החיים, כולל דריסת רגל בשלטון המקומי, בדיוק כפי שקרה בערים חילוניות נוספות". כמות המשתתפים היתה מצומצמת מאוד, אך כאמור העירייה החליטה לחזור בה מהסיכום ולשקול מחדש את התאמת בית הכנסת 'מגורים' עבור הישיבה, לאחר שבית הכנסת בר כוכבא כבר פונה.

עיריית תל אביב-יפו הגיבה: "לאחר דיונים והקשבה לכל הגורמים הרלוונטיים, ראש העירייה הורה לוועדת התכנון המקומית לבחון מחדש את התוכנית להעברת ישיבת 'מעלה אליהו' למבנה ברחוב קליי, ולהציע חלופות נוספות".

ממלא מקום ראש עיריית תל אביב, חיים גורן, מותח ביקורת על קבוצת המפגינים שהגיעה למחות מול הישיבה. "זו לא התל אביביות שלי", כתב. "בתקופה האחרונה הולכים ומתרבים מקרי ההסתה והפגיעה בציבור המסורתי-דתי בעיר תל אביב יפו. חלק מאנשי המחאות וההפגנות מחפשים כנראה 'נקמה', מישהו לפרוק עליו את זעמם, ומוציאים את זה בצורה דוחה וביריונית על תושבי העיר המסורתיים והדתיים. אני לא רוצה לצטט כאן מאותם 'הגיגים' על גבול האנטישמיות שנשמעים מתושבים, ולצערי גם מפוליטיקאים מקומיים שמחפשים רווח פוליטי ובשבילו מוכנים לשסות זו בזו קהילות שחיות בשכנות טובה עשרות שנים".

עוד הוסיף גורן: "אני בכל אופן אמשיך ואעשה כל שביכולתי כדי להמשיך לשמור על הצביון האמיתי של העיר הזו! צביון פלורליסטי ומכיל, נותן מקום לכל המגזרים וכל הדעות. ואני מבטיח לכם ולכן – נשמור על כל המקומות והמוסדות שחשובים לנו ויקרים לליבנו בעיר הזו. כל מי שיש לו בעיה עם זה שיחפש לו עיר אחרת".

חבר הכנסת מתן כהנא מהמחנה הממלכתי כתב בפייסבוק: "קרוב ל-30 שנים יושבת בתוך העיר תל אביב ישיבת 'מעלה אליהו' ובה מאות לומדי תורה דתיים לאומיים לפני ואחרי שירותם הצבאי, העוסקים גם בגמילות חסדים ועזרה לקהילה. ישיבה היא נכס וברכה לכל עיר יהודית בארץ ישראל.

"לבקשת העירייה הישיבה נעתרה להעביר את מושבה תוך הבטחה כי יינתן לה מקום אחר (ב"ה נמצא מקום כ-500 מטר מהמקום הנוכחי). בשיחה עם סגן ראש העיר וחבר המועצה, המלווה את הישיבה מזה שנים, חיים גורן, התברר לי כי התוכנית לבניית המבנה החדש הוקפאה בעקבות קמפיין שמופעל נגד הישיבה. ריבונו של עולם, חסרות לנו מלחמות בתוכנו שגם על כך אנחנו רבים? אני קורא לראש עיריית תל אביב רון חולדאי שלא לפגוע בישיבה ולמצוא פתרון ראוי להמשך קיומה במרכז תל אביב".         

ח"כ גדעון סער הגיב אף הוא: ,המתקפה על ישיבת ״מעלה אליהו״ בת״א היא קמפיין שנאה מובהק. הקמפיין הזה זר לערכי הסובלנות והפלורליזם של העיר בה נולדתי, גדלתי ובה אני חי. ברחוב דפנה או ברחוב קליי - אגיע להתפלל בחגי תשרי ב״מעלה אליהו״. ישראל לא תתדרדר למלחמת אחים!"

צביקה קראוזר, שגר בסמיכות לישיבה, שלח מכתב אישי לתושבים נוספים באזור בו כתב: "כל מי שמכיר אותי יודע שאני לא דתי, לא חובש כיפה, לא ציצית, סתם יהודי פשוט. לפני למעלה מעשור, בעודי יוצא מקניות אחרונות לפני שבת ממתחם וויצמן חצר איכילוב, התמוטטתי ואיבדתי הכרה. בקיצור, דום לב חריף. חוסר חמצן של כ-7 דקות, 3 מכות דפיברילטור החזירו אותי לחיים. אקצר ואגיד שאחרי צנתור דחוף הרדמה של כ 72 שעות, גיליתי שבאותו שישי, כשעתיים אחרי האירוע המכונן, עשרות ואולי מאות מתפללים בישיבה התפללו להבראת צבי בן יצחק.

קראוזר הדגיש כי הוא משתייך "לצד המרכזי שמאלה של המפה הפוליטית" והוסיף: "אתמול התקיימה מול הישיבה ברחוב הנרייטה סאלד הפגנה מכוערת ובוטה מלאת גילויי שנאה כלפי הקהילה. המפליא באירוע הזה הוא שאותם אנשים, אני מזהה פרצופים, שמפגינים בעד דמוקרטיה בכל מוצ"ש, באים ומפגינים כאן על ההפך הגמור. אני עמדתי בצד והחזקתי שלט קטן שעליו היה כתוב 'חופשי משנאת מעלה אליהו', כשלבשתי חולצת שלום עכשיו דמוקרטיה עכשיו. נדהמתי מהבורות, הצביעות והשנאה, כן, שנאה, מצד המפגינים".

תגיות:ישיבהתל אביבהדגלים השחורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה