היסטוריה וארכיאולוגיה

75 שנה אחרי: מצפן של אחד מלוחמי הל"ה התגלה בראש גבעת הקרב בשפלת יהודה

המצפן ותרמילי מקלע מסוג ברן התגלו מאחורי סלע, שככל הנראה שימש מחסה לאחד הלוחמים. להערכת החוקרים שחשפו את הפריטים, המצפן היה שייך למפקד המחלקה דני מס או לאחד משני הסיירים שלחמו בכוח

(קרדיט צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות)(קרדיט צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות)
אא

מצפן של אחד מלוחמי "מחלקת ההר" (הל"ה) התגלה בראש גבעת הקרב בשפלת יהודה, לצד תרמילי מקלע מסוג ברן – כך נחשף במחקר ארכיאולוגי משותף של ד"ר רפי לואיס מהמכללה האקדמית אשקלון ואוניברסיטת חיפה ואיל מרקו מרשות העתיקות. להערכת החוקרים, המצפן היה שייך למפקד המחלקה דני מס, או לאחד משני הסיירים שלחמו בכוח – יצחק הלוי או יצחק זבולוני.

פרשת הל"ה הינה אחת מהפרשות הקשות של מלחמת תש"ח – קרב בו נהרגו כל 35 הלוחמים שהיו בדרכם לסייע לגוש עציון הנצור.

בשנתיים האחרונות מנהלים ד"ר לואיס ומרקו מחקר ארכיאולוגי ייחודי על גבעת הקרב של הל"ה. השניים נפגשו לראשונה במסגרת שירות מילואים ביחידת אית"ן לאיתור נעדרים בצה"ל, במסגרתה הם משתמשים בשיטות ארכיאולוגיות לחיפוש אחר חיילים שמקום קבורתם לא נודע.

במחקר סקרו ד"ר לואיס ומרקו את גבעת הל"ה מהזווית הארכיאולוגית והסביבתית, ואספו בצורה מסודרת ושיטתית עדויות שנותרו עד היום משדה הקרב. עדויות אלה מצטרפות לממצאים ספורים שאספו מהשטח אנשי בית ספר שדה כפר עציון, ולעדויות שנאספו בעבר מהלוחמים הערבים ומהקצין הבריטי שריכז את איסוף גופות הלוחמים וביצע תחקור של הלוחמים הערביים בשטח.

"ראינו שהעדות החומרית מהקרב הולכת ונעלמת", אומרים מרקו וד"ר לואיס, "החפצים מתבלים בשטח ומטיילים אוספים מזכרות והרגשנו שאם לא נעשה את זה עכשיו, בעוד שנים בודדות לא תהיה לנו אפשרות לשחזר את שדה הקרב".

באחד מימי המחקר, מצאו החוקרים בראש גבעת הקרב, מאחורי סלע שככל הנראה שימש כמחסה לאחד הלוחמים, מספר תרמילי מקלע מסוג ברן ומצפן עשוי פליז, אשר לו מנגנון לנעילת החוגה. בדיקת נתוני המצפן העלתה שהוא יּוצר במהלך השליש הראשון של המאה ה-20. מחקר פורנזי שנעשה במעבדות משטרת ישראל לימד שזגוגיתו של המצפן נופצה כתוצאה מקליע שפרץ את מסגרתו. "העובדה שהמצפן מתאים לתקופה שבה נערך הקרב, והעובדה כי נמצא שהמצפן נפגע מקליע, מחזקות את ההנחה שהוא היה בשימוש בקרב הל"ה, וכן מלמדות כי במקום נכחה דמות פיקודית, או לפחות דמות מובילה, בשלבי הקרב האחרונים", מסביר מרקו.

ד"ר לואיס מוסיף: "בשלב זה אי אפשר לשייך את המצפן ללוחם מסוים, אך סביר שהוא היה שייך לאחד משלושה – למפקד המחלקה דני מס או לאחד משני הסיירים שלחמו בכוח, יצחק הלוי או ליצחק זבולוני".

תגיות:גוש עציוןמחלקת הל"ה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה