זוגיות ושלום בית

"מה, אני צריך לעשות כל מה שהיא מבקשת ממני?!"

"אתה צריך לעשות עבודת נפש שכוללת התבוננות, על מנת להזדהות עם הרצונות של אשתך. ככל שרמת האמון שלך בה גבוהה יותר – כך אתה כמעט שלא צריך לעבוד בזה, וזה יבוא לך טבעי"

  • י"ב ניסן התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"כשאני לא עושה מה שהיא רוצה – יש לה תלונות, כשאני עושה כל מה שהיא רוצה – גם יש לה טענות…מה אני מפספס פה?", שאל אותי אברהם בחוסר אונים.

"אני לא מרגישה שאתה גבר, אני אפילו לא יודעת להסביר למה הכוונה. אני פשוט מרגישה שאתה מתנהג בצורה לא גברית", ענתה לו.

"מה היא רוצה? שאני אצא לפאבים לשתות בירות וללכת למשחקי כדורגל? אני לא מבין למה היא מתכוונת", פנה אלי שוב.

"אני חושבת שהמילה 'גבר' לא מספיק מדויקת. בואו ננסה להבין רגע לעומק כמה דברים: על פי חז"ל, וגם לפי המבנה הביולוגי, תנועת נפש יסודית בזכר היא פריצה החוצה, התפשטות, השפעה וכיבוש. כשאתה, אברהם, חתמת על הכתובה והחלטת להתחתן, אתה בעצם חתמת על זה שאת כל הכוחות האלה אתה תפנה לשרה.

"שרה, מטבעה כאשה, בונה את הבית. היא הקרקע, בתוכה מתרחשים האירועים המשמעותיים ביותר לבניית הבית, והיא היסוד לכל קשר הנישואין. שרה מוסרת את עצמה ב-100% מלכתחילה, כי זאת תנועת נפש טבעית שקיימת בה, וזאת גם הסיבה לכך שרק אישה מסוגלת ללדת.

"גם לאיש יש תנועות של מסירות נפש, אבל הן יוצאות החוצה, ולרוב לפי רצונותיו, מתוך מקום של ריכוז עצמי טבעי שקיים בו.

"בפרשנות מורחבת של הכתובה, נדרש מהגבר להתחייב להעביר את כל כוחות הנפש שלו מקיום הרצונות הפרטיים שלו – לקיום רצונות הבית, רצונותיה של אשתו, שהיא מיסודה בונה את הבית. הגבריות של האיש יכולה לבוא לידי ביטוי רק על ידי מסירות נפש כלפי אשתו, וזו הדרך היחידה שבה הוא בעצם מייצר צינור ישיר, ללא חסמים של כוחות ואנרגיה לאשתו ולבניית הבית".

"מעצבן אותי לשמוע את זה, מי אמר שהיא תמיד צודקת?", התעצבן אברהם.

"שניכם צריכים להגיע להחלטה משותפת לגבי הדרך הזוגית. כאשר יש לכם כיוון משותף, יש לכם מעין WAZE זוגי עם יעד מוסכם. אברהם, בשביל להבין את העניין יש לך 2 דרכים מרכזיות למסירות נפש בקשר.

"הדרך הראשונה - רצונות משותפים. מטבע העניין שאשתך במסירות נפש מלאה לבית ולילדים, עליך לתת בה אמון מלא, לשחרר את הרצונות שלך ולאמץ את הרצונות שלה, שיהפכו להיות שלך ממש"

"נו, מה הבעיה? אני עושה כל מה שהיא רוצה", הגיב.

"אתה עסוק בריצוי, ולא לזה התכוונתי. ריצוי משמעותו שאתה נותן מעצמך על מנת לקבל איזה רווח מתוך הנתינה הזו, בין אם זה רווח ישיר ובין אם זה רווח עקיף.

"אתה צריך לעשות עבודת נפש שכוללת התבוננות, על מנת להזדהות עם הרצונות של אשתך. ככל שרמת האמון שלך בה גבוהה יותר – כך אתה כמעט שלא צריך לעבוד בזה, וזה יבוא לך טבעי.

"הריצוי היא לא פעולת השפעה אמיתית, ומובן שהיא מרגישה את זה ולא מצליחה לקבל ממך. היא מרגישה את חוסר האמון, והיא מרגישה אפילו מנוצלת, אף על פי שאתה הוא זה שעושה עבורה דברים".

"היא מנוצלת? אני זה שמנוצל!", התרעם אברם.

"אברם, הריצוי גורם גם לכעס פנימי גדול מאוד, אתה נאלץ לעשות כל מיני דברים נגד רצונך, אתה הופך להיות 'שפוט' של הרצונות של אשתך, וזה מייצר פער ומרחק גדול ביניכם, ניכור וריחוק".

"אני לא מבין. אני אמור ללכת אחרי כל הרצונות שלה? ואם הרצונות שלה הם לבזבז כסף בלי הפסקה ולהביא את כל הבית הזה לגירעון של מיליון שקל? אני אמור ללכת אחריה?", שאל בכעס.

"כאשר היא פועלת מתוך המקום הזה, המשמעות היא שהיא לא מחוברת בחלק הזה למקום המתוקן שלה בבניית הבית, שיש לה צרכים אישיים שהיא צריכה לטפל בהם. ופה התפקיד שלך למסירות נפש… בזה שאתה תתעקש לחזור ולכוון אותה לדרך הנכונה, על מנת שהיא תוכל לחזור להתחבר למקום הבריא והטבעי שלה".

"את יודעת כמה פעמים ניסיתי? אבל היא צועקת ולא מדברת איתי יומיים, אין לי כוח לזה".

"אבל פה באה מסירות הנפש האמיתית שלך לידי ביטוי, בזה שאתה תעמוד מולה, תכיל את כל הכעסים ולא תשבר מזה – וזוהי הדרך השנייה למסירות נפש בקשר.

"כאשר תאמץ את שתי תנועות הנפש האלה ותתרגל אותן היטב בתוך הקשר, כוחות הנפש שלך יהיו מכוונים לשרה ולבית, וככה היא תרגיש שאתה מביא את כל כולך לידי ביטוי בתוך הקשר, והשמחה תחזור לביתכם".

חנה דיין hanna.tipul@gmail.com

לכל הטורים וליצירת קשר, לחצו כאן

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה