חדשות בארץ

נתניהו מגיב לביידן: "ישראל היא מדינה עצמאית ולא מקבלת החלטות על סמך לחצים חיצוניים"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתח ביקורת חריפה על ישראל בעקבות ניסיונות הממשלה לקדם את הרפורמה המשפטית ואמר כי לא יזמין בקרוב את ראש הממשלה לבית הלבן. נתניהו: "ישראל מקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה"

נתניהו וביידן (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)נתניהו וביידן (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הלילה (רביעי) לביקורת החריפה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על ישראל בעקבות ניסיונות הממשלה לקדם את הרפורמה במערכת המשפט.

"אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחויבותו רבת השנים לישראל", אמר נתניהו בהודעה שפרסם. "הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלים מעת לעת בינינו".

"הממשלה בראשותי מחויבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותה אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה", הדגיש נתניהו. הוא הוסיף כי "ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר".

בשיחה הלילה עם כתבים אמר ביידן: "כמו הרבה תומכים חזקים של ישראל, אני מאוד מודאג. הם לא יכולים להמשיך בדרך הזאת, הבהרתי את זה. אני מקווה שראש הממשלה ינהג בדרך שבה הוא ימצא פשרה הוגנת. נראה אם זה יקרה". בתשובה לשאלה, ענה הנשיא האמריקני כי אינו מתכוון להזמין בזמן הקרוב את נתניהו לביקור בבית הלבן. הוא טען כי לא מדובר בהתערבות בפוליטיקה הפנימית של ישראל: "אנחנו לא מתערבים. הם מכירים את עמדתי, הם מכירים את עמדת אמריקה ואת עמדת יהודי אמריקה". כעבור מספר שעות, כשנחת בבית הלבן, נשאל ביידן שוב על הנושא והביע תקווה כי נתניהו ייסוג מהרפורמה.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר מיהר להגיב בטוויטר על דבריו של ביידן וכתב: "עצוב שגם הנשיא ביידן נפל קורבן לפייק ניוז שהופץ בישראל נגד הרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו". כעבור זמן קצר מחק זוהר את הציוץ וכתב: "מתוך כבוד ליחסים החשובים שלנו עם בעלת הברית הכי גדולה שלנו ארה"ב מחקתי את הציוץ. הלב נשבר לראות כמה נזק נגרם לישראל מכל הפייק ניוז שהופץ בקשר לרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו".

שר התפוצות עמיחי שיקלי הגיב: "ישראל היא מדינה ריבונית. ביקורת ניתן להעביר בשמחה, אבל מי שקובע מי יוביל אותה ולאן זה העם ורק העם באמצעות נבחריו – כמו באמריקה".

שר החינוך יואב קיש אמר הבוקר, בריאיון לכאן רשת ב': "כולנו מכבדים את נשיא ארה"ב, הוא יכול לומר את עמדתו בכל נושא שקשור לישראל. אבל עם כל הכבוד, ישראל היא מדינה ריבונית, ההחלטות מתקבלות כאן. ביקורת אמריקנית יכולה להיות, ההחלטות הן שלנו".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר בריאיון לגלי צה"ל: "אנחנו מעריכים את המשטר הדמוקרטי בארה"ב, אבל דווקא מהסיבה הזאת הם צריכים להבין שישראל היא מדינה עצמאית ולא עוד כוכב בדגל של ארה"ב. צריך שיהיה ברור בכל רחבי העולם – העם כאן הלך לבחירות ויש לו את הרצונות שלו".

מנגד, באופוזיציה תקפו בחריפות את הממשלה. יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, אמר כי "הנשיא ביידן שיגר הלילה קריאת השכמה דחופה לממשלת ישראל. פגיעה ביחסים עם ארה"ב, ידידתנו הטובה ביותר ובעלת בריתנו החשובה ביותר, היא פיגוע אסטרטגי. ראש הממשלה חייב להנחות את צוותי המו"מ שלו בנוגע לחקיקה המשפטית, לפעול מהר כדי לתקן את המצב ולשמור על הדמוקרטיה הישראלית שבבסיס הערכים האלו. ולא פחות חשוב, עליו לנהוג באחריות מדינית וביטחונית –  להודיע עוד הלילה שהשר גלנט יישאר בתפקידו, להפקיע את סמכויות הביטחון מהשר סמוטריץ' ולא לאפשר את ההשתוללות של השר בן גביר".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הגיב הבוקר על דברי ביידן: "במשך עשרות שנים ישראל היתה בעלת הברית הקרובה ביותר של ארה"ב, הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה קלקלה את זה בשלושה חודשים".

תגיות:ג'ו ביידןבנימין נתניהוהרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה