בריאות ותזונה

האם בורא עולם ציווה עלינו לאכול מצה מקמח לבן ולסבול?

הנזק הבריאותי מאכילת מצות מקמח לבן נוצר מתעשיית המזון, אבל הנטורופתית ר.ל.פלץ מעודדת אותנו שהשנה, הסיפור של פסח יהיה אחר: מצות מיוחדות (ואפילו לאפות) מקמח מצה בריא וטעים

  • כ"ו אדר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אצל אנשים רבים הסיפור בפסח חוזר על עצמו: כאבי בטן, נפיחויות, תחושת כבדות, מיגרנות, עליית סוכר בדם, ועוד בעיות שונות ומרעין בישין בגלל אכילת מצות פשוטות מקמח דגן החיטה הלבנה. נשאלת השאלה מדוע הרבה אנשים ממשיכים לצרוך מוצר שמזיק להם באופן מידי, וכמובן מזיק להם גם בטווח הארוך? האם בורא עולם יצר לנו מצווה של אכילת מצה עם נזק בריאותי? הנטורופתית ר.ל פלץ, מחברת הספר "רזי התזונה" משיבה: "חס ושלום. את הנזק עשו בני האדם: יצרני המזון, מהנדסי המזון ובכלל תעשיית המזון שהוציאה מהחיטה את החומרים הטובים והמזינים שלה מקדמת דנא, והשאירה רק את מה שהכי פחות תורם לבריאות".

כדי להבין את כל הסיפור מראשיתו, מבחינה הנטורופתית בין חמישה סוגי דגנים: דגן החיטה, השעורה, שבולת שועל (קוואקר), כוסמין ושיפון.

 

איך אוכלים אותם? עם הקליפה או בלעדיה?

"הדגנים בשדה, כפי שבורא עולם מכין אותם, מכילים 4 רכיבים:

  1.  נבט 
  2. אנדוספרם
  3.  מעטפת פנימית
  4. מעטפת חיצונית – סובין.

הדגנים המעובדים עוברים התערבות של בני אדם במרכיבים שלהם, והם מכילים, בדרך כלל, רק את חלק האנדוספרם. כך מתקבל מטחינת הדגנים האלה קמח לבן. בתעשיות המזון, לרוב משתמשים בקמח של דגן החיטה, שממנו מייצרים מוצרים כמו: לחם לבן, פיתות, עוגיות, קורנפלקס, מצות ועוד. בשנים האחרונות חלה מגמה מבורכת של חזרה לטבע, למה שבורא עולם טבע בכל אחד מחמישה מיני הדגן. לאנשים יש מודעות גדולה יותר לבריאות, וגם המצות נכללות בקטגוריית המוצרים מקמח מלא.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הנטורופתית פלץ מוסיפה כי אכילת דגנים מלאים עדיפה מבחינה תזונתית ובריאותית על אכילת דגנים מעובדים מכמה סיבות:

  1. הם עשירים בסיבים תזונתיים.
  2. יש בהם נוגדי חמצון.
  3. נמצא שם גם חלבונים, במיוחד חומצת האמינו "ליזין", שטובה למניעת הרפס בשפתיים.
  4. יש שם מינרלים שונים – מגנזיוםמנגןזרחן וסלניום.
  5. וגם ויטמינים, כולל ניאצין  B3, ויטמין B6 וויטמין E.

 

כיצד הסיבים, למשל, מוסיפים לבריאות?

  1. הם מזרזים את תהליך התרוקנות המעיים, ומשחררים עצירות.
  2. לסיבים אין ערך קלורי, הם טובים בדיאטות, כי הם מספקים הרגשת שובע לזמן רב. זו הסיבה שלא אוכלים הרבה מהדגן המלא, כי שבעים מהר.
  3. הם סופחים חומרים שונים מהמעיים, שתורמים לניקוי המעיים.
  4. הם משפרים את תהליך העיכול, ואת תפקוד מערכת העיכול.
  5. הם מונעים עצירות, ועל ידי כך מונעים טחורים.
  6. הסיבים המסיסים טובים בהורדת רמת הסוכר בדם, ולכן הם טובים לסוכרתיים.

"לגבי שאר המרכיבים בדגן המלא: הדגן המלא עשיר במינרלים ובוויטמינים, כפי שציינו, שנצרכים לקליטת הסוכר של הדגן מהדם לתוך התאים, והם מועילים לבריאות טובה ברבדים שונים (ראו מה קורה בלעדיהם בהמשך). אם צורכים דגן 'ריק' ולא מלא, הרי הגוף ישתמש במחסני הוויטמינים והמינרלים שלו לצורך ספיגת הסוכר מהדגן לתאים, וכך תפסידו חומרים יקרים אלה לצרכים אחרים בגוף. אין פלא, כי כאשר צורכים הרבה מוצרים מדגן 'ריק' (קמח לבן), חסרים הרבה ויטמינים ומינרלים שציינו, ואז עלולות להופיע תופעות רבות ומשונות, כמו למשל:  רעב למזון (האמת היא שזה רעב לוויטמינים ולמינרלים), עצבנות, סוכר גבוה בדם, מיגרנות, אלרגיות, עור שמן, עייפות, עצירות, נפיחויות בבטן, נשירה, אקזמות, הפרעות קשב וריכוז, דיכאון, אנמיה, הרפס, רעב, פצעי קור, ועוד ועוד...".

כל אלו הן סיבות מצוינות להמשיך את הקו הבריא גם בפסח, וליהנות ממצות מיוחדות וטעימות מדגנים מלאים, ואפילו ממצות לאפות רכות כשרות לפסח.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"אם תרצו דיוק נוסף, העדיפות הטובה ביותר היא לצרוך מצות מקמח כוסמין מלא או שיפון, או משיבולת שועל (הדגן היחיד שנקי מגלוטן וטוב לחולי צליאק). דגנים אלה עדיין לא עברו עיבוד של הנדסה גנטית על ידי הוספת גלוטן מעבר למה שקיים שם, כפי שעשו לדגן החיטה. ידוע שאנשים רבים מפתחים סימפטומים שונים ומעיקים במערכת העיכול ובשאר מערכות הגוף עקב צריכת מוצרים מדגן החיטה, שהעשירו אותה בחלבון הגלוטן. רבים נרתעים מגלוטן, אבל צריך לדעת כי צריך להירתע מהנדסה גנטית. לכן, כאשר עוברים לצריכת קמח מלא מדגנים אחרים, שלא עברו עיבוד, כמו דגן הכוסמין, שיפון או שיבולת שועל, ראו זה פלא. תחלואים רבים חולפים!

"בסופו של דבר, הזול עולה ביוקר. אכילת מצות פסח זולות מדגן החיטה המעובדת ה'ריקה' יוצרת לאנשים רבים חוסר איזון גדול בבריאות. ראיה לכך היא שאחרי פסח, אנשים רבים פונים למטפלי בריאות שונים ולרופאים על מנת לעזור להם בסימפטומים השונים שפיתחו בחג הפסח. לא חבל על הכסף? חסכו אותו מלכתחילה בקניית מצות בריאות ומלאות להרגשה טובה בפסח הזה. חכם עיניו בראשו, ואם אנשים ישכילו לצרוך מצות מדגן מלא ובריא יותר, הם ודאי יחושו טוב יותר בחג הפסח השנה, כדי לקבל פני משיח בבריאות שלמה ובהרגשה טובה. טעמו וראו כי טוב. חג שמח של שמחה, בריאות וגאולה לכל בית ישראל".

גם השנה ממשיכים בהידברות את ההצלחה הגדולה: מצות בריאות מקמח מלא, טריות ונהדרות בכשרות מהודרת: מצות רכות | מצות קשות | לאפות מצוינות | חיטה מלאה | קמח כוסמין אורגני | שיבולת שועל במיוחד לרגישים לגלוטן | ואפילו מצות מחולקות לכזיתות! אל תחמיצו. לחצו כאן או התקשרו 073-222-12-50

תגיות:מצותנטורופתיהבריאותקמח לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה