פסח

מנקים לפסח ולא יודעים מאיפה להתחיל? קבלו מדריך שיעשה לכם סדר אמיתי

הניקיונות לפסח מבלבלים אתכם ואתם מרגישים חסרי אונים? יתכן שאתם מתחילים לנקות במקום הלא נכון. קבלו טיפים מעולים שישנו את כל מה שחשבתם על ניקיונות פסח. מתחילים מחדש

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

היה זה לפני 13 שנים. הייתי אחרי הלידה של בני הרביעי, וברוך השם מטופלת בקטנטנים. ניקיון לפסח נראה לי אז כמו חלום רחוק, או משוכה שאי אפשר לעבור. חיפשתי מישהי שתבוא לעזור לי בניקיונות, וחברה טובה המליצה לי על רותי. "את לא תתאכזבי". היא אמרה.

רותי הגיעה אלי כשלושה שבועות לפני פסח, ובתוך כמה שעות מהרגע שהגיעה – שינתה לי את כל מה שידעתי, או חשבתי שידעתי, על ניקיונות לפסח. עד לבואה הייתי מנקה את כל הבית, ומשאירה את המטבח ממש לרגעים האחרונים, כי "צריך לאכול ואיך נסתדר". כשרותי הבינה שזו התוכנית שלי לניקיונות, היא הציעה אופציה אחרת, וגילתה לי בסוד שבשבוע לפני פסח, כשכולן בשיא הלחץ, היא יוצאת עם הקטנים שלה בנחת לגינה, בידיעה שאת החלק הכי חשוב של הבית – היא כבר סיימה. "מה דעתך לנסות?", היא שאלה, ואני הסכמתי. בעיקר מפני שלא היה לי מה להפסיד - הבית נראה כמו אחרי מהפכה.

בתוך כמה דקות רותי בנתה לי תוכנית פעולה פשוטה ואפשרית, שגרמה לי להסתכל אחרת על כל הניקיונות. "מה שבאמת חשוב", אמרה רותי, "זה המטבח – שם נמצא עיקר החמץ ועיקר העבודה".

מאז אותה שנה אני מיישמת את תוכנית העבודה של רותי, עם תוספות ושכלולים משלי, ובאמת מרגישה בת חורין אמיתית ככל שפסח מתקרב.

להלן התכנית שעובדת לי עד היום, בהצלחה מרובה: כפי שכבר הבנתם, במקום להתחיל משאר הבית - מתחילים מהמטבח, אך במקביל מטפלים בשאר אזורי הבית.

  • בשלב הראשון בודקים בלוח השנה, ומחליטים על יום בו אנחנו רוצים מטבח כשר לפסח. האם יומיים לפני החג זה מספיק? ואולי בכלל צריך שבוע שלם מראש? ברגע שמחליטים על תאריך יעד למטבח כשר – העבודה מתחילה לרוץ.
  • מחליטים מראש אילו ארונות מוכרים לגוי ואילו מנקים לפסח.
  • כשבועייםלפני פסח מתחילים לנקות את ארונות המטבח מלמעלה למטה. כיוון ש"יש עוד זמן" – מנקים בקצב של 2 מדפים ליום. במדפים העליונים מאוחסנים בדרך כלל כלים פחות שימושיים, אותם נאחסן בקופסאות קרטון או נעביר למחסן – כל אחד לפי הרגלו. יש שמוציאים לגמרי מהמטבח, ויש שפשוט מצמצמים מקום בארונות אחרים, ומכניסים לשם.
  • מייד בסיום הניקיון – עוטפים בנייר ומשאירים את המדפים הנקיים ריקים.
  • כדי לחסוך זמן בבדיקת חמץ – בודקים עם נר כל מדף שניקינו מייד כשמסיימים.
  • כל מדף כזה מקבל פתק "נקי לפסח", שיזכיר למי שפותח את הארון – כאן לא נוגעים.
  • כיוון שאנחנו מנקים מעט מהמטבח בכל יום, יש מספיק זמן להתמקד במקביל בחלקים אחרים בבית. אפשר לעשות זאת בחלוקת תפקידים (ילדים, אבא, אמא), ואפשר כשמסיימים במטבח את החלק שהוקצה לניקיון באותו היום. לדוגמא: ביום בו מנקים 2 מדפים עליונים במטבח, מנקים גם את ארון הספרים בסלון. וכן הלאה.
  • מתקדמים בקצב הזה עד שבוע, שבוע וחצי לפני החג – תלוי עד כמה מוקדם אתם רוצים לקבל מטבח מוכשר לפני החג.
  • שבוע עד שבוע וחצי לפני החג – מעלים הילוך. משאירים לשימוש רק כלי חמץ ממש נחוצים. שני סירים, מחבת אחת, כמה צלחות, כמה כפות, סכינים ומזלגות מכל צד, בשרי וחלבי. הרעיון הוא לא להשאיר את כל העבודה הזאת לדקות האחרונות, אלא לעשות אותה בהדרגה.
  • אם אתם מכשירים את התנור – זה הזמן.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

  • את המקרר מכשירים כשבוע עד שבוע וחצי לפני. אחרי ההכשרה מניחים שקיות ניילון / ניילון נצמד / נייר על המדפים, ומקצים פינה לחמץ, אותה נפנה כשהמטבח כשר לחלוטין, או ממש לפני החג.
  • יומיים לפני התאריך שקבענו, מפנים סופית את כל הכלים ומכשירים את הכיריים. מי שנוהג  כאשכנזים, סוגר את התנור והכיריים לכל החג, וכשהמטבח כשר לחלוטין – מוציא את התנור (אם יש) והכיריים הכשרים לפסח.
  • יום לפני תאריך היעד מכשירים את המשטחים לפי ההלכה. אשכנזים מחמירים ועוטפים לאחר ההכשרה בנייר כסף עבה או בחומר מבודד אחר.
  • ברגע שהמטבח כשר לפסח לחלוטין, ואפילו אם זה כמה ימים לפני החג – אפשר לסדר את כלי הפסח בארונות, ואפילו לבשל בסירי הפסח, תוך הקפדה להשתמש, כמובן, רק בחומרים כשרים לפסח, ולהרחיק מהם כל חמץ. לדוגמא: אחרי שמעבירים את האוכל לצלחות חד פעמיות – אפשר כמובן לאכול את המאכלים עם לחם. רק חשוב להרחיק היטב את החמץ מסכו"ם או מסירים כשרים לפסח.

 

כמה טיפים מרותי ששווים זהב:

  • אחסון סכו"ם חמץ: מנקים היטב את משטח האחסון של כלי החמץ, ומסדרים בהם את כל הסכו"ם הנקי. עוטפים בניילון נצמד ומאחסנים עד אחרי פסח. אחרי החג מסירים את הניילון הנצמד ומניחים הכל, נקי ומבריק, במגירות הריקות.
  • צנצנות סוכר, קפה, תה: מעבירים את התכולה לשקיות ניילון כשבוע אחד לפני פסח, ומשתמשים ישירות מהשקיות. את הצנצנות שוטפים ומאחסנים. אחרי פסח מוציאים אותן מהאחסון מבריקות ונקיות, וממלאים אותן מחדש.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

  • בשבוע לפני פסח, בו משתמשים במעט כלי החמץ שהשארנו, מניחים את הסכו"ם בקופסת פלסטיק פשוטה. את הסכומון של החמץ מאחסנים יחד עם כלי החמץ.

והעיקר – לנקות בשמחה ולבקש מהשם יתברך שינקה לנו את החמץ מכל חדרי הלב. בהצלחה!

מובן שבמקביל לניקיון ההדרגתי של המטבח מתקדמים עם שאר הבית לפי הצורך. הרעיון הוא לנקות את המטבח בהדרגה, במקביל לחדרים אחרים, ובכך לאפשר לעצמכם רוגע.
אם נוהגים להשתמש בבית בכלים חד פעמיים – זה הזמן. בשבוע הנ"ל משתמשים בחד פעמי כדי לאפשר אחסון הדרגתי של כל כלי החמץ.

תגיות:נקיונותפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה