בריאות ותזונה

חסה או תרד? אלו העלים הירוקים שהכי בריא לכם לאכול

הרוקט טעים אבל לא כזה בריא, האנדיב מפתיע עם ערכים תזונתיים, ותרד יכול להועיל לנשים הרות. להלן הרשימה המלאה של הירקות העליים שהכי שווה לאכול על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן

אילוסטרציה אילוסטרציה
אא

ירקות עליים וירוקים נחשבים לבריאים במיוחד משום שהם מכילים כמויות גדולות של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. העלים הירוקים גם דלים בקלוריות ולכן הם מומלצים למי שמקפיד על דיאטה. אם תכללו עלים ירוקים בתפריט שלכם, תוכלו להפחית משמעותית את הסיכון ללחץ דם גבוה, השמנת יתר, מחלות לב וסרטן. גם לכלורופיל, שנותן לצמחים את צבעם הירוק, יש יתרונות בריאותיים, כגון: העלאת הברזל וההמוגלובין בגוף.

עם זאת, הערך התזונתי משתנה מעלה לעלה, ולא כל העלים בריאים באותה מידה. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן פרסם רשימה של מזונות-על שצריכתם מסייעת במניעת תחלואה, בה שוקללו תכולת הרכיבים התזונתיים פר קלוריה, ולהלן התוצאות:

קייל  

הקייל הוא אחד העלים הכי בריאים שיש, משום שהוא עשיר בנוגדי חמצון ושופע בוויטמינים. כוס אחת של קייל תספק לכן כ-134% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C, כ-206% של ויטמין A ו-684% של ויטמין K, שחשוב במיוחד לקרישת הדם וניהול רמות הסידן בגוף.

תרד

בדרך כלל אנו צורכים תרד כירק מבושל ולא בצורתו הטבעית, אך בדיוק כמו הקייל – כדאי לאכול תרד טרי משום שכוס אחת ממנו מלאה ב-181% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין K ו-56% ויטמין A. כמו כן, תרד מכיל כ-15% מהכמות היומית המומלצת לחומצה פולית, מה שהופך אותו לירק מומלץ עבור נשים בהריון ונשים שמתקשות להרות.

עלי ברוקולי

יש לנו נטייה לאכול את פרחי הברוקולי ולזרוק את העלים, אך עלי הברוקולי עשירים בחלבון ומכילים את הכמות הגבוהה ביותר של ויטמין A ושל סיבים ביחס לשאר העלים הירוקים ברשימה.

חסה ערבית

גם החסה מקור מעולה לויטמין A, שכוס אחת ממנה מכיל 81% מהצריכה היומית המומלצת של וויטמין זה. החסה הפופולרית אומנם דלה בסיבים, אך עשירה באשלגן, מגנזיום, זרחן, סידן, ויטמין  K, חומצה פולית, ויטמין C ובטא קרוטןמחקרים מראים כי חסה ערבית יכולה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. כמו כן, נוגדי החמצון בה מסייעים להילחם במצבי לחץ חמצוני ודלקת, העלולים לעורר נזק לתאים ורקמות.

עוד יתרונות לחסה: ראייה משופרת, עצמות חזקות, מערכת חיסונית חזקה והריון בריא.

מנגולד

עלי מנגולד נקראים "סלק עלים" והם מכילים ערכים תזונתיים גבוהים. בעלי מנגולד כמויות נכבדות של ויטמין K, ויטמין A וויטמין C, מינרלים וסיבים תזונתיים. החומצה המצויה בהם מסייעת לשמור על רמות סוכר מאוזנות בדם, והסידן המצוי בהם עוזר לשמור על בריאות העצמות. כמו כן, עלי מנגולד עוזרים לשפר את הראייה ושומרים על זרימת דם בריאה.

אנדיב

באנדיב יש תכולה גבוהה של ויטמין K ו-20 אחוזים מהצריכה היומית של ויטמין A. כוס אנדיב מכילה 8 קלוריות בלבד.

גרגיר נחלים

בגרגיר נחלים יש 4 קלוריות בכוס אחת, מה שהופך אותו לירק דל קלוריות, אך יש בו הרבה וויטמינים. עליו העגולים נקשרו גם בהפחתת הסיכון לסוכרת סוג 2.

עולש אדום

עולש אדום הינו ירק דל קלוריות ומקור לסיבים תזונתיים. הוא מכיל ויטמינים ומינרלים שדרושים למערכת החיסון שלנו, כגון: ברזל ואבץ, ויטמין A וויטמין C.

חסה אייסנברג

חסה זו אינה מצטיינת בערכיה התזונתיים. כוס אחת של חסה אייזנברג מכילה 7 אחוזים מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין A ו-3 אחוזים של ויטמין C. כוס אחת ממנה מכילה 10 קלוריות.

רוקט

עלי רוקט שאנו מרבים להשתמש בסלטים ובכריכים בשל טעמם הייחודי, אינם עשירים בערכים תזונתיים. הרוקט מכיל מספר ויטמינים אך אינו עשיר במינרלים ורכיבים תזונתיים שניתן למצוא בעלים אחרים. בקיצור, הטעם שלו הוא עיקר התכלית שלו.

 

תגיות:עלים ירוקיםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה