כתבות מגזין

"החלטתי לעשות פיילוט להכנסת מזון בריא לישיבות, לא תאמינו מה היו התגובות"

אחרי שהדיאטן ניר כהן חזר בתשובה ואף מונה כיועץ למשרד הבריאות לענייני המגזר החרדי, הוא החליט לקדם תכנית מהפכנית בה יוכנס מזון בריא לישיבות. בשיחה מרתקת הוא מספר על חזרתו למקורות, על הפיילוט הניסיוני ועל החלום להוציא את הבורקס והמלאווח מהישיבות

בעיגול: ניר כהן (צילום רקע, אילוסטרציה: shutterstock)בעיגול: ניר כהן (צילום רקע, אילוסטרציה: shutterstock)
אא

אם תפגשו את ניר כהן בשעות בהן הוא משתתף בשיעורי התורה ב'אורות התורה' בבת ים, תחשבו שהוא אברך לכל דבר; אם תגיעו לאחת המרפאות בהן הוא עובד כדיאטן – באלעד, מודיעין עילית, בית שמש, ירושלים ובני ברק, תראו מולכם איש מקצוע בעל רזומה רב בתחום; ואם תראו אותו במטבחון של אחת הישיבות ברחבי הארץ, מייעץ לאחד הטבחים, תחשבו שהוא בכלל  שף.

התבלבלתם? ניר טוען שכל התחומים האלו קשורים זה לזה בקשר בל יינתק, ולמעשה מהווים את תמצית חייו. חיים שיש בהם כל מה שהוא היה יכול לאחל לעצמו – בית ומשפחה, לימוד תורה, דאגה לבריאות ותזונה נכונה, וגם ייעוץ למגזר החרדי שהוא כל כך אוהב וחש שהוא מייצג אותו. "אבל דווקא לא נולדתי בצד הזה של המפה", הוא מעיר, ובכך לוקח אותנו לסיפור חייו המרתק.

 

מחפש תשובות

"גדלתי במשפחה שרחוקה מתורה ומצוות", מספר ניר, "אמנם סבי וסבתי היו שומרי מצוות וראיתי סביבי זיקה ליהדות, אבל שום דבר לא היה קרוב אליי ממש. בביתנו הפרטי לא הקפידו לצערי על שמירת שבת, בפסח היינו אוכלים סעודה מסורתית בלבד, וחגים אחרים צוינו באופן קלוש. לקראת גיל בר מצווה דאג סבי שיהיה מי שילמד אותי לקרוא בתורה, ובבר מצווה התרגשתי כל כך במעמד קריאת התורה. בתחילה לא יכולתי לקרוא מרוב דמעות. כנראה שזה היה סימן לבאות".

עם הילדים לאחר תרגול קורבן פסחעם הילדים לאחר תרגול קורבן פסח

אז איך קרה שחזרת בתשובה? מה הוביל לכך?

"אני חושב שאצל רוב האנשים שחזרו בתשובה לא מדובר במשהו פתאומי שקרה, אלא בתהליך. גם אצלי היה זה תהליך ממושך מאוד שהתחיל עוד לפני הצבא, המשיך במהלך השירות הצבאי וגם לאחריו. כך למשל אני זוכר שבשלבים הראשונים התוודעתי לתפילת שבת בבית הכנסת הסמוך לביתנו. הייתי עובר באזור ושומע ניגונים ושירה שעשו לי ממש טוב בלב. הייתי בסך הכל בן 18 או 19 אבל משהו שם משך אותי. יחד עם זאת, באותם ימים לא חשבתי שזה אמור להשפיע עליי. חייתי חיים של אדם שאינו שומר תורה ומצוות, הייתי שחקן כדורגל ועסקתי בנושאים אחרים.

"השינוי המשמעותי יותר היה בעקבות ספר שקראתי. אני זוכר עד היום את המקום שבו הייתי בזמן הקריאה – בספריה בתל אביב. זה לא היה ספר יהודי, אלא דווקא רומן ידוע, אך הוא המחיש לי שלכל אחד מאתנו יש שתי דרכים בחיים, ולבחירה שלנו באיזו דרך ללכת יש משמעות רבה לגבי העתיד שלנו.

"באותם ימים הייתי עסוק מאוד במחשבות על דרך החיים שלי, ואחרי קריאת הספר הרגשתי את הקונפליקט שבחיי – איך ניתן להמשיך לשחק כדורגל בשבת בזמן שאתה שר ויודע שהשבת היא 'מקור הברכה'? הבנתי שאני נמצא לפני צומת דרכים - לשמור שבת ולדעת שהיא מקור הברכה, או להתכחש לכך ולהמשיך בחיים כרגיל. הסתובבתי סביב עצמי כשאני מתלבט בליבי בין שתי האפשרויות ומנסה לחזות את התרחישים לגבי מה שיהיה ומה שיקרה בכל אחת מן האפשרויות. בסופו של דבר תפסתי אומץ והחלטתי שאני מתחיל לשמור שבת. אני לא יכול להגיד שמאותו רגע היה הכל קל, אבל הרגשתי שמתקיים בי המאמר 'פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם כפתחו של אולם'. כי מאז שמירת השבת הראשונה הרגשתי איך שאני רק מתקדם מבחינה רוחנית'. כל זאת ברוך ה' עם הדרכתו הצמודה של מורי ורבי הרב דוד חי הכהן שליט"א שתמך בי לאורך כל הדרך, ואת דבריו אני שותה בצמא.

"אני גם חייב לציין שבתחילה חששתי מהתגובות של ההורים ובני המשפחה הקרובים. הרי עד אז הייתי רגיל ללכת בכל שבת עם אבי למשחקי כדורגל, ובכלל, איך אפשר לשמור שבת בבית שמנותק מזה? אבל ברגע שהייתי החלטי וידעתי שאני עושה את הדבר הנכון, גם המשפחה קיבלה את זה ברוח טובה. עד היום אני שומר על קשר מצוין עם בני משפחתי, וכולם מאוד מעריכים את התהליך שעברתי. זה לא אומר שהם מסכימים עם כל דבר, אבל כשיש צורך הם יודעים אפילו לפנות ולבקש שאתפלל בשבילם, ממש מרגישים שיש בכך ברכה".

תמונה מהבר מצווה של בני אריאל הי''ותמונה מהבר מצווה של בני אריאל הי''ו

 

פיילוט הטב"ח

באותם ימים, לצד תהליך ההתחזקות החל ניר את לימודיו המקצועיים במכללת תל חי, שם הוא בחר להוציא תואר ראשון בנושא מדעי התזונה.

למה דווקא תזונה?

"תמיד הייתי מחובר לנושא הבריאות, ובנוסף יש כאן גם את הערך היהודי. אני מרגיש שבעשרות השנים האחרונות עובר עם ישראל תהליך של תשובה בהרבה מישורים: הוא חוזר לארצו לאחר שנות גלות רבות, הוא חוזר לדבר בלשון הקודש, הוא חוזר לתורתו עם חזרה בתשובה של המונים בישראל ומתעורר לחזור לטבע הבריא שלו גם בפן הבריאותי, אנשים יותר ויותר מודעים לתזונה בריאה ומחפשים דרכים להרגיש טוב יותר עם גופם.

"מרגע שסיימתי ללמוד ויצאתי לעבודה, הבנתי שיש לי הזדמנות לחולל מהפך בנושא הבריאות, ולהיות שליח טוב כדי להעביר כמה שיותר מסרים בתחום", הוא מוסיף. "אחד הדברים שהובילו אותי כל הזמן הוא ההבנה שלאדם יש שליחות שרק הוא יכול לבצע בעולם ולא אף אדם אחר. ראיתי שלפי הסימנים שהקב"ה נותן לי, שליחותי היא לעזור לשפר את התזונה לכלל ישראל ולציבור החרדי בפרט. בפועל אני משתדל לעזור בכל שכבות הגילים – החל בילדים צעירים, עבור בבחורי ישיבות ועד לאברכים שאני עוזר להם לארגן טוב יותר את הבריאות שלהם.

בזמן דרשה של מורי ורבי בבר מצווה של בני, אריאלבזמן דרשה של מורי ורבי בבר מצווה של בני, אריאל

"במשך השנים", מוסיף ניר, "שמתי לב שבשנות הישיבה קשה מאוד לבחורים לשמור על תזונה נכונה ובריאה, וזו לא אשמתם. לצערי ברוב המסגרות מוגשות ארוחות שכוללות הרבה מאכלים כמו בורקס, מוצרי סויה מעובדים, מלאווח, וכדומה, חסרים שם ירקות טריים וכמעט לא מוגשים פירות.  קרה לא פעם שייעצתי לבחורי ישיבות וכשיצאו מחדרי אמרתי לעצמי שחייבים לחולל שינוי ברמה הגבוהה ביותר, לא רק בייעוץ אישי, אלא בהתאמה שתבוא מלמעלה. ואז הגיע היום בו המשכתי ללימודי תואר שני באוניברסיטת חיפה, וכחלק מכך נדרשתי לערוך מחקר מקיף בנושא מסוים. בחרתי לעשות את המחקר על תזונת בחורי הישיבות, וגם הצלחתי לסיים אותו בהצלחה בסייעתא דשמיא.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"בינתיים", הוא ממשיך לספר, "התגלגלה לידיי הצעה להיות יועץ למשרד הבריאות בתחום התזונה לציבור החרדי. "הגשתי מועמדות ואחת השאלות ששאלו אותי בראיון ההתאמה הייתה: 'מהו הדבר הראשון שתעשה ברגע שתיבחר לתפקיד?' מבחינתו התשובה הייתה ברורה והתבססה על החלום שמלווה אותו כבר שנים: "אני רוצה לעזור לשפר את התזונה בעולם הישיבות".

והחלום התגשם ואף הפך למציאות. "אחרי שנכנסתי לתפקיד הגשתי את התכנית לשיפור התזונה בישיבות וזכיתי לחבור עם שותפים מצוינים לדרך שעזרו לי לקדם את הפרויקט. ביניהם מורת דרכי בתחום התזונה, פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת אגף התזונה במשרד הבריאות, וכן כרמית ספרא, לשעבר סגנית מנהלת אגף התזונה במשרד הבריאות. הסתייעתי מאוד גם בד"ר מורן בלייכפלד מגנאזי, סגנית מנהלת אגף התזונה ואחראית על תחום התזונה בציבור החרדי, ולבסוף רתמתי ליוזמה את ישראל דודק, שף בכיר בציבור החרדי. כך יצאנו לפיילוט בישיבות כחלק מתכנית 'אפשרי בריא'. הפיילוט הופנה ישירות אל הטבחים ולא למנהלים".

מה הצעתם במסגרת הפיילוט?

"קראנו לתכנית בשם 'טב"ח' – ראשי תיבות של המילים 'טעים', 'בריא' ו'חסכוני'. הרעיון היה להעביר קורסים לטבחים בו הם ילמדו לבשל אוכל שיהיה בריא ולא מבוסס על מזונות מעובדים ומזיקים, היה חשוב לנו שיהיה גם חסכוני, כיוון שלפעמים הטבחים בישיבות מעדיפים את האוכל המזיק בגלל שהוא זול יותר, אנחנו לימדנו אותם איך לבשל אוכל בריא ועם זאת להקפיד על חיסכון, וכמובן שבראש ובראשונה צריך שהאוכל יהיה טעים, כי אם לא כן אף אחד לא יאכל אותו". 

מפגש הסיכום של תוכנית הטב''חמפגש הסיכום של תוכנית הטב''ח

וזה באמת מתאפשר?

"השף ישראל דודק הוכיח לנו בגדול שבהחלט יש אפשרות כזו והוא מצא שיטות מדהימות ללמד את הטבחים לייצר ארוחות בריאות, מזינות וטעימות במסגרת התקציב הקיים. התכנית כל כך הצליחה עד שאימצו אותה בישיבות רבות בירושלים, באופקים, בנתיבות, בתפרח ובעוד מקומות נוספים. אני מאמין גדול בתכנית הזו, וברור לי שבעזרת ה' היא תגיע בסופו של דבר לישיבות נוספות ברחבי הארץ, כי באמת אין סיבה שלא".

ויש לו גם דבר נוסף שהוא עובד עליו: "בשנים האחרונות כתבתי חיבור מיוחד שמחבר בין הדרכתם של גדולי ישראל ואנשי התורה מכל הדורות לבין הנושא של תזונה בריאה. חילקתי את זה בהתאם לפרשיות השבוע והחגים, כאשר בכל פרשה מצאתי רעיון והקשר לנושא שאני עוסק בו. הספר עומד לצאת בעזרת ה' בקרוב, ואני מרגיש שיש בו שליחות גדולה – להראות כיצד דווקא כציבור שומר תורה האמון על דבר ה', אנו מחויבים להיות סמל ודוגמה לנושא הבריאות. אסור לנו להתכחש לכך. זוהי השליחות שלנו".

תגיות:ישיבותמזוןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה