פיתוח האישיות

אמנות ה"לא לעשות כלום", או: למה אנחנו חייבים לעצור ולנוח?

שחוקים ועייפים? רצים ממקום למקום וממטלה למטלה, מרגישים חסרי השראה ואנרגיה? התרופה לכך נמצאת בהישג ידכם, והיא פשוטה ממה שחשבתם. מנוחת הלוחם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מכירים את המשפטים: "אין לי זמן לכלום", "אין מנוחה בעולם הזה", "אין לי זמן לנוח"? רוב האנשים מכירים את המשפטים האלו מקרוב וממלמלים אותם במשך היום. אנחנו עסוקים כל הזמן, ושוכחים שהמנוחה היא בעצם חלק חשוב מאוד מחיינו. למנוחה יש תפקיד עיקרי בהתחדשות המוח, היא משפיעה על התפקוד היומיומי שלנו, ובאופן ישיר על מצבינו הנפשי.

מחקרים גילו שמנוחה עוזרת לעבד רגשות ומידע מהר יותר מכל אמצעי אחר. כיום אנו מוצפים בכמויות של מידע דרך אמצעים אלקטרונים, ובכל רגע נתון המוח שלנו נדרש לעבד כמויות של מידע. העולם עסוק מאוד - אנחנו רצים סביב השעון, מטפלים בילדים, עובדים, קופצים מדבר לדבר ועל הדרך הופכים עייפים, מאוד.

העייפות שלנו יכולה להיות פיזית מעבודה קשה, או עייפות מנטלית שמתבטאת בגודש מחשבות על משימות שלא ביצענו, ביקורת שקיבלנו, או כל דבר אחר שמטריד אותנו. אין ספק שאנחנו צריכים מנוחה.

מנוחה אמיתית תטעין לנו מצברים ולא תרוקן אותם, מנוחה אמיתית תשאיר אותנו רעננים, יצירתיים, בעלי השראה, ובעצם תגרום לנו להרגיש במיטבנו.

השאלה היא - איך לנוח נכון?

קבלו 5 רעיונות למנוחה שתחדש אתכם באמת.

1. לכו לישון, אבל כמו שצריך

"וְחִדּוּשׁ הַשֵּׂכֶל, הַיְנוּ חִדּוּשׁ הַנְּשָׁמָה, הוּא עַל יְדֵי שֵׁנָה, כַּמּוּבָא בַּזּהַר הַקָּדוֹשׁ (בְּרֵאשִׁית י"ט:) 'חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ', כִּי כְּשֶׁהַמּחִין מִתְיַגְּעִים אָז עַל יְדֵי הַשֵּׁנָה הֵם מִתְחַדְּשִׁים, וְזֶהוּ שֶׁאָנוּ מְבָרְכִין הַנּוֹתֵן לַיָּעֵף כּחַ, כִּי הָיוּ מִתְּחִלָּה עֲיֵפִים וְעַכְשָׁו נִתְחַזְּקוּ" (ליקוטי מוהר"ן, חלק א, תורה לה, ג).

הדבר הראשון והאלמנטרי הוא: לכו לישון מוקדם. בלי הסחות דעת, בלי צפיה בשום מכשיר לפני השינה.קריאת שמע שעל המיטה ולישון. לפעמים אפשר לשכב במיטה בעיניים עצומות ולהיכנס למצב נמנום מעורפל ונעים שממש מחדש את המח ומנקה את המחשבות המיותרות בלי הרבה עבודה.

 

2. עשו משהו שאתם אוהבים

מחקרים מצאו שלתחביבים יש השפעה מחדשת ומרגיעה על המוח. אוהבים לצייר? אל תחכו לרגע בו תשלפו פלטה של צבעי שמן וקנבס, הוציאו טושים מהקלמר של הילדים וקדימה. תופתעו מהאפקט המרגיע של הפעולה הפשוטה הזו. העיקרון הוא, כאמור, לשמור על פשטות, אל תחכו שתהיה לכם גינה כדי לעסוק בגינון, קנו כמה עציצים וטפלו בהם כדי לקבל מנוחת נפש. וכן הלאה לגבי נגינה, תיקון דברים בבית או כל דבר אחר שמרגיע אתכם. אל תחכו – תעשו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. זוזו קצת

למרבה הפלא, הדרך הכי טובה לנוח כמו שצריך היא להפעיל קצת את הגוף. לא מדובר על פעילות אירובית ממריצה, אלא מתיחות עדינות של האברים יחד עם נשימות עמוקות. הדבר ישפיע אוטומטית על קצב הלב וזרימת הדם שלכם, ויגרום לגוף שלכם להירגע באופן כמעט מידי.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. היפגשו עם חברים

הקדישו זמן מוגדר למפגשים עם אנשים מעוררי השראה. בחרו רק אנשים חיוביים שעושים לכם טוב, שגורמים לכם לחייך ולצחוק. העדיפו אנשים שמחזקים אתכם באמונה, אנשים חיובים שרואים את השגחת השם בכל דבר, ומתוך כך הם גורמים גם לכם להתחזקות באמונה. מכל מפגש כזה תצאו מלאים באנרגיה שמקורה בשמחה, והשמחה כידוע מחדשת את המוח ומביאה לישוב הדעת: "עַל־יְדֵי שִׂמְחָה, הַמֹּחַ מְיֻשָּׁב וִיכוֹלִין לְיַשֵּׁב עַצְמוֹ הֵיטֵב, כִּי שִׂמְחָה הוּא עוֹלָם הַחֵרוּת. וְעַל־כֵּן כְּשֶׁמְּקַשֵּׁר שִׂמְחָה לְדַעְתּוֹ, אֲזַי דַּעְתּוֹ בְּחֵרוּת וְאֵינוֹ בְּגָלוּת, וְיוּכַל לְהַנְהִיג הַמֹּחַ וְהַדַּעַת כִּרְצוֹנוֹ, לְיַשֵּׁב דַּעְתּוֹ הֵיטֵב מָה הַתַּכְלִית מִכָּל עִנְיְנֵי הָעוֹלָם הַזֶּה".

 

5. אל תעשו כלום

זו כנראה העצה הטובה ביותר. אצל ילדים אנחנו יכולים לראות את זה בצורה ברורה. ילד מאפשר לעצמו לנוח ולבהות בקיר בדיוק כמו שהוא מאפשר לעצמו לרוץ ולצייר, אם זה מה שהוא רוצה. עצרו הכל, שבו או שכבו מול החלון, הקשיבו לציוץ הציפורים. אל תעשו כלום. נקו את המחשבות. הקשיבו למוסיקה מרגיעה אם זה מה שיעזור לכם. פשוט תהיו. בלי הצורך לעשות משהו. בלי הצורך לרוץ ולהתרוצץ.

מחקרים מראים בבירור: אנשים שמעניקים לעצמם מנוחות יזומות הם פרודוקטיביים יותר, יצירתיים יותר בעלי השראה ורעיונות טובים יותר. שווה, לא?!

תגיות:מנוחהבריאות הנפש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה