בריאות ותזונה

הדיאטנית מפתיעה: "זו הסיבה שכדאי לכם להפריד בשר מתורבת מחלב - למרות שהוא פרווה"

לאחרונה התקבלה פסיקה מעניינת של הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, שפסק כי בשר מתורבת הוא כשר פרווה. הדיאטנית הישראלית מאיה רוזמן הפתיעה כאשר אמרה כי למרות שמדובר בבשר פרווה "כדאי להמשיך לפי הציווי הדתי, ולהפריד בשר מתורבת ממאכלי חלב"

תחליף בשר מחומרים צמחיים שונה מבשר מתורבת (צילום: שאוטרסטוק)תחליף בשר מחומרים צמחיים שונה מבשר מתורבת (צילום: שאוטרסטוק)
אא

לאחרונה התקבלה פסיקה מעניינת של הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, באשר לבשר מתורבת. הרב פסק כי בשר מתורבת של חברה מסוימת יהיה כשר פרווה באם החברה המייצרת אותו תגדיר אותו כצמחוני, וטעמו ומראהו לא יהיו דומים לבשר הרגיל, אך הדיאטנית הישראלית מאיה רוזמן, בעלת טור קבוע ב'מעריב' - הפתיעה כאשר אמרה השבוע כי למרות שמדובר בבשר פרווה, "כדאי להמשיך לפי הציווי הדתי ולהפריד את הבשר המתורבת ממאכלי חלב, גם מבחינה בריאותית".

את דבריה אלו מעגנת רוזמן בהגיון פשוט, ואומרת כך: "צריך לשים לב שההפרדה בין בשר וחלב יש לה הגיון בריאותי, לא רק הגיון הילכתי מסורתי. חלב ומוצריו, בעיקר גבינות צהובות וריקוטה, הם מקור מאוד חשוב לסידן בתזונה שלנו. מנגד, בשר ומוצריו - בקר או עוף, הם מקור חשוב מאוד לברזל. למה חשוב להפריד ביניהם? כי הם נספגים בדיוק באותו מקום במעיים ואז ברגע שאוכלים סידן וברזל ביחד מפסידים את הספיגה של חצי מהסידן וחצי מהברזל".

ומה באשר לתוספי סידן וברזל שנלקחים ביחד? כשנשאלה על כך השיבה כי גם אותם עדיף לקחת בנפרד מהאוכל. 

בתוך כך, ביום שני האחרון הכריז הטכניון כי הוא מקים מרכז מחקר רב-תחומי בעלות השקעה של 20 מיליון דולר - לטובת חקר מזונות שעשויים מתחליפים ועתידים להחליף מזון מן החי.

לדברי חוקרים בכירים בטכניון מדובר במרכז ראשון ויחידי מסוגו בעולם, שעתיד למשוך חוקרים מהעולם כולו כדי לחקור את תחום החלבונים האלטרנטיביים ואף עתיד להכשיר סטודנטים בתארים לתחומי הלימוד הרלוונטיים. 

כמה עובדות שלא ידעתם על בשר מתורבת:

- בשר מתורבת מכונה גם בשר סינתטי - הודות לעובדה שהוא מיוצר במעבדה

- לצורך ייצור הבשר משתמשים היצרנים בתרבית תאים ולא בגופם של בעלי החיים עצמם. 

- היצרן הראשון שהציג בשר מתורבת בשוק הוא מסעדן בסינגפור. מיד אחר כך חיקו אותו גם בישראל. 

- בשל עלויות הייצור הגבוהות, בשר מתורבת הוא הרבה יותר יקר מבשר רגיל. 

- יודעי דבר מעריכים כי בעתיד מחירו של הבשר המתורבת יירד בכחצי ממה שהוא נמכר כיום. 

- בשר מתורבת הוא תחום שנחקר כל הזמן בענף המחקר הביוטכנולוגי והמדע שמסתתר מאחוריו נקרא 'הנדסת רקמות'.

- על אף שרבים מתבלבלים, בשר מתורבת אינו דומה לתחליף בשר מן הצומח - שכן כאן מדובר על מוצרים שמופקים מסויה או חיטה ואילו בשר מתורבת הוא בשר שמיוצר מתאי גזע מזעריים של בעלי חיים. 

הפן ההלכתי:

מה באשר לבשר שטעמו וריחו דומים לבשר האמיתי? במקרה כזה, אומר הרב לאו, כי "יש מקום להחמיר ולהגדירו ככשר, אך לא כמוצר פרווה".

תגיות:בשרחלבבריאותדיאטנית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה