הלכה

האם מותר להכין מנה חמה בשבת? מתי מותר להיכנס למסעדה לא כשרה? ומה עושים כשישנים לבד בבית?

מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #16, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אדם שֶׁהִכָּה את חברו בפני עדים, האם מותר לצרפו למניין?

ודאי שאדם זה לא מצטרף למניין, וכל שכן אדם המכה חלילה את אשתו - שלא מצטרף למניין (שו"ת ברוך אומר לרב הגאון רבי ברוך שרגא שליט"א חלק ראשון סימן מ').

 

האם מותר להכין מנה חמה בשבת? או שיש לאסור זאת משום "בישול" או "לש"?

מותר להכין מנה חמה בשבת, אך בתנאי ששופך את המים הרותחים מהמיחם אל כלי נוסף, וממנו אל המנה החמה, ולא ישירות מהמיחם (שו"ת שערי ציון לרב הגאון רבי ציון בוארון שליט"א חבר בית הדין הגדול לשעבר חלק שלישי סימן ד').

 

איזוהי דרך טובה שיבחר לו האדם בביתו?

אין לאדם להטיל אימה יתירה בתוך ביתו, וצריך לומר כל דבריו לבניו ובנותיו בנחת ובלי כעס, ואין לך דבר שמקלקל את היחס בין האב לבנו כמו רוב מורא (ילקוט יוסף כיבוד אב ואם כרך ב' עמוד שכ"ב).

 

ידוע שאב ובנו, או שני אחים, לא עולים לתורה אחד אחרי השני (שולחן ערוך סימן קמ"א סעיף ו'). באילו עוד מקרים עליהם להיזהר מלעלות אחד אחרי השני?!

דבר זה לא חל רק על התורה שבכתב בלבד, אלא גם על התורה שבעל פה! כגון שרב פלוני מוסר שיעור תורה בשעה מסוימת, לא ימסור אחיו או בנו שיעור תורה בשעה שאחריו, אלא רב אחר (כהפסקה, כמו בקריאת התורה) ולאחריו ימסור אחיו או בנו את שיעורו (שמעתי מהרב הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל, בשם הרב בן ציון אבא שאול זצ"ל).

 

האם מותר לאשה לקחת עמה את בנה הקטן לים נפרד, לחלקת הנשים?

ראוי להקפיד שאשה לא תביא את בנה שמעל גיל שלוש שנים לחוף נפרד לנשים, ובפרט באופן שיתכן ויזכור הדבר כשיגדל (ילקוט יוסף דיני חינוך קטן עמוד של"ד, וראה בהערה לגבי ילדה עם אבא בחוף גברים).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

האם מותר לאדם להיכנס למסעדה שמוכרת חזיר כדי להתפנות, או כדי לקנות בה בקבוק מים? (בקבוק סגור עם חותמת כשרות).

לקנות מים – אסור.

אולם להתפנות - מותר, משום שאסור להשהות את נקביו ("ופריו מתוק" לרב הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א כרך ויקרא עמודים 158-160).

 

על מה מברכים קודם – על בננה או על סוכריה? ומדוע?

אדם הרוצה לאכול בננה וסוכריה, יקדים ברכת "שהכל" וימצוץ הסוכריה, ואחר כך יברך על הבננה "בורא פרי האדמה".

והטעם - שיש פוסקים רבים שפוסקים לברך על הסוכריה "בורא פרי האדמה", כיון שעשויה מסלק סוכר, ורק מספק מברכים עליה "שהכל", אולם אם יברך על הבננה "בורא פרי האדמה" - יפטור את הסוכריה מספק, ולכן יקדים את ברכת "שהכל" על הסוכריה ("בעתה אחישנה" לרב הגאון רבי יעקב יוסף זצ"ל עמוד ק"פ אות כ"ז).

 

האם מותר לקנות מניות של חברה יהודית שמחללת שבת? והאם יש חילוק בזה בין מניות הנמכרות לראשונה לבין מניות שכבר נסחרות בבורסה? האם מותר לקבל חלק מהרווחים המחולקים בין בעלי מניות של חברות אלו ("דִּיבִידֶנְדִּים")? והאם מותר להשקיע בקרנות נאמנות הרוכשות גם מניות של חברות שכאלו?

אין לקנות מהבורסה מניות חדשות מחברה של יהודים שידוע שעובדת בשבת, דהיינו מניות הנקראות מניות "אמיסיות", שהם קודם שנמסרו למסחר כללי בבורסה, והרוכשים נחשבים כבעלי החברה.

אולם מותר לקנות מניות אלו מהקונים הראשונים, לאחר שהתחיל המסחר במניות אלה בבורסה. וכן מותר למוכרם לאחרים, ואין לאסור בזה משום "ולפני עיוור לא תתן מכשול", או משום איסור מסייע בידי עוברי עבירה.

ומותר גם לקבל רווח כספי המתחלק מידי שנה ("דיבידנד"), ואין לחוש בזה לאיסור שכר שבת. והמחמיר שלא להנות מרווח ימי השבת, ולתת את הרווח מימי השבת לצדקה - תבוא עליו ברכה.

ומותר להשקיע בקרנות נאמנות שבחסות הבנקים, אף שאפשר שהם ירכשו מניות של חברות העובדות בשבת, שהרי אין זה ברור שיקנו מחברות העובדות בשבת (ילקוט יוסף שבת כרך ב' סימן ש"ו סעיף ד' עמוד י"ח).

 

גבר שרוצה לטבול במקווה, אך מסיבות שונות לא יכול להגיע למקווה או לטבול בו, כיצד עליו לנהוג?

גבר שלא יכול ללכת למקווה, ישפוך על גופו תשעה קבין של מים (כ-12.6 ליטר מים ללא הפסק, בעודו מתקלח).

ואם גם את זה אינו יכול לעשות – טוב שיטול ידיו 40 פעמים בצורה כזו: יטול יד ימין, ואז יטול יד שמאל, וכך יחזור עד 20 פעמים, ועוד 10 נטילות רק על יד ימין, ועוד 10 נטילות רק על יד שמאל (בן איש חי שנה ראשונה פרשת ניצבים אות ג').

(וכמובן מדובר רק בתחליף טבילה לגברים ולא בתחליף טבילת נשים).

 

מה יעשה מי שהוצרך לישון לבד בביתו?

טוב שידליק מנורה קטנה בחדר הסמוך, כדי שיהיה קצת אור בבית (ילקוט יוסף כרך ברכות מהדורת תשנ"א עמוד תשס"ז).

לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:מנה חמההרב יעקב מעברי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה