זוגיות ושלום בית

"למה הוא לא עושה את זה לבד? זה הבית שלו כמו שזה הבית שלי!"

טבעי ששניכם מתנגדים לתהליך, כי זה יושב לשניכם על אותן נקודות תורפה. בשביל להצליח להתגבר על ההתנגדות הטבעית שיש לכם למקומות האלה, נדרשת התבוננות עקבית

  • כ"ד טבת התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"נמאס לי, הוא פשוט תינוק מגודל. כל פעם שהוא מנסה להתקרב אלי ואני לא משתפת עם זה פעולה - הוא נעלב כמו ילד קטן. זה לא ייאמן. הוא ב'תמורה' פשוט מחליט שהוא חייב אוויר, אז הוא לוקח את נעלי הספורט שלו ויוצא לריצה, שהוא חותם אותה עם בירה עם החברים שהוא רץ איתם.

"אם גם זה לא מספיק, אז הוא גם שותק, מתרחק כמה ימים עד שהוא חוזר לדבר איתי. הוא נעלב כמו ילד קטן", אמרה תמר בעיניים דומעות.

"לא הבנתי מה הבעיה, במקום לעשות מזה סיפור ודרמה כמוך, אני פשוט יוצא לרוץ. אני חייב את זה, זה מרגיע ומחזיר אותי לאיזון. אולי תלמדי ממני להיות אדם מאופק ושקול, שבוחר בצורה בוגרת לשחרר את האנרגיה שלי? את שוכחת לספר שאני בסך הכל התקרבתי אליך, ואת הרחקת אותי. היא פשוט מעליבה ופוגעת בי, אז מה יש לי להתקרב אליה בכלל? אם היא לא רוצה אותי, אז אני לא רוצה אותה. היא לא עושה לי טובה", הגיב דורון בכעס.

"נמאס כבר מה'חייב' הזה שלך, כל דבר אתה חייב, כל העולם מסתובב סביב הצרכים שלך. לא משנה מה אני עושה בשבילך, אף פעם לא מספיק לך! נמאס לי כבר!". הגיבה בזעם.

"לי נמאס יותר!!!", הרים דורון את קולו.

"שניכם צודקים! שניכם צודקים שנמאס לכם. אי אפשר ולא כדאי להמשיך ככה. בואו ננסה להבין כמה נקודות חשובות לגבי התפיסה הזוגית על פי תורת הנפש היהודית".

 

כלי ואור

"תמר, את הקרקע. כוח הצמיחה של הבית טמון בתוכך. כמו במישור הביולוגי, את מפתחת את הזרע ומצמיחה בתוכך ילדים. דורון מגיע לקשר עם אנרגיות וכוחות, ואת הכלי לכוחות האלה שהוא מביא לבית.

"בזכות הרגישות שלך, את בעצם מייצגת את מערכת הוויסות שלה של המערכת הזוגית הזו".

"דורון, כשאתה מגיע לתמר עם אנרגיה ורצון להתחבר, ואז אתה נתקל במחסום – אתה חווה דחייה, אבל זו לא דחייה אישית. זהו סימן למקום שבו הקשר שלכם נמצא.

"זו בעצם אמירה כנה שלה, שהיא פתוחה לקבל ממך. לנסות להיכנס בדלת נעולה, בכוח - זה לא עובד!

"צריכה להיות עדינות ורגישות. אתה צריך לראות אותה, לבדוק אם היא פנויה רגשית. צריך לדפוק בעדינות על פתח הדלת ולבקש רשות. כמו להציע כוס תה... צריך להיות בעידון נפש לפני החיבור. זה לא יכול לקרות מאפס למאה.

"היא מרגישה שאתה לא בנתינה אליה, אלא אתה רוצה לקחת ממנה.

"כל הקסם בחיבור אמיתי זה הרצון לתת. היא צריכה להרגיש שאתה בעמדה של נתינה כלפיה. אסור שהיא תחווה את החתירה שלך למגע כאילו היא אובייקט. אתה צריך לגדול, להתפתח, להעלות את ההתבוננות שלך ולהבין איך אתה חווה אותה כסובייקט.

"כמו כולנו, התנועה הטבעית היא להיות מרוכזים בעצמנו. וכשאתה, דורון, מביא את כל האנרגיות שלך, ותמר דוחה אותך, אתה מרגיש שזה בגללך, ואז אתה נעלב. ואז אתה בוחר להוציא את כל האנרגיה הזאת מחוץ למשק הבית שלכם.

"יש פה הבנה גדולה על כך שיש שוני ביניכם.

"תמר, מה שאת זקוקה לו כדי להרגיש חיבור, זה די הפוך ממה שהוא זקוק לו, אבל שניכם רוצים את אותו דבר: קרבה וחיבור.

"תמר, התיקון שלך בקשר הוא ראשית להבין שלדורון יש שפה שונה משלך, זה לא נגדך. זו השפה והדרך שלו.

"אתם רוצים קשר אמיתי לא קשר של ריצוי, וקשר אמיתי דורש אמת ואמון.

"אתה, דורון, תלמד לתת אמון בתמר ובוויסות הזוגי שהיא מביאה. כי קשר אמיתי צריך חיבור בעוד ממדים, גם בממד הרגשי התקשורתי.

"תמר מביאה את המקום האמיתי שבו היא נמצאת, על מנת שתגיעו בהמשך לחיבור עמוק ועוצמתי.

"מנגד, תמר, עליך לעמוד ולתבוע את מקומך מתוך עמידה איתנה והתעקשות על האמת - שקשר צריך להגיע מתוך קרבה וחום. להכניס את אלה לתוך השגרה, על מנת שלא ייווצרו כל כך הרבה פערים, זה מסע וזו דרך שצריך לעבור.

"האנרגיה וההשתוקקות שלו אליך הם חשובים מאוד, הם כוח מניע לקשר והם צריכים להיות מתועלים לזוגיות ולבית.

"כשאת מרגישה שאין הוא מביא את זה למקומות המשפחתיים / הזוגיים, עליך לעמוד באומץ מול זה ולהביא את הקול שלך. ואתה, דורון, לאט לאט, ככל שייבנה האמון בינכם, תוכל להתענג בלהביא את כל האור שבך לתוך קשר של אמת.

"הקב"ה זיווג ביניכם, בין היתר על מנת להתמודד ולתקן בעצמכם את המקומות האלה. יחד עם זאת, צריך שיהיו תענוג והשתוקקות. הקשר הזוגי הוא קשר בחירי, הוא לא נועד לשם סבל. נהפוך הוא, הוא נועד למציאת תענוג וחוויית חיבור.

"זה לא פשוט לעמוד מול המקומות החשוכים והמכאיבים. הרבה פעמים מעדיפים להתעלם ולהמשיך הלאה, אבל כנראה עכשיו הקשר שלכם יציב ועמוק מספיק כדי לעלות לשלב נוסף, בו האמת היא המובילה, ולא ריצוי או פחדים.

"תמר, לא באמת קל לעמוד איתן מול אדם שאוהבים, אדם שהוא בן זוגך שנים רבות. פחדת להיות 'מכשפה', או 'רעה', אבל עליך להבין, תמר, שזו לא האמת. להיות אמיתית, טוב יותר מלהיות טובה.

"את לא האמנת שאם תעמידי בתוקף את המקום האמיתי שאת נמצאת בו, הוא לא יעזוב אותך. פחדת מנטישה. התיקון שלך הוא להתמודד מול התכונות הטבעיות והפחות מתוקנות שלו.

"אבל דורון, כל זה לא יכול לקרות אם אתה לא תיתן בה אמון, ותבין ששותפות מלאה בתחזוקת הבית, כביסות, כלים, חינוך וגידול הילדים – זו אנרגיה זוגית.

"אתה תוכל להפסיק להרגיש 'מסונג'ר' כשתקלוט את כמות הנתינה שיש לתמר כלפיך, כלפי הבית והילדים".

"אני לא מבינה, למה הוא לא אמור לבד לעשות את זה? זה הבית שלו כמו שזה הבית שלי", אמרה תמר.

"מבחינת אחריות, זו אפילו יותר אחריות שלו מאחריות שלך. הרי כשהוא נשא אותך לאשה הוא חתם על זה שידאג לכל הצרכים שלך, ומן הסתם לצרכים של הבית. המשמעות של זה היא שמבחינת אחריות, האחריות שלו גדולה יותר. אבל מבחינת המקום הנפשי הטבעי, הוא סובב בטבע שלו, ולכן הוא מעדיף באופן טבעי להשקיע את האנרגיות שלו בדברים אחרים שמעניינים אותו. זה לא בגלל שזה לא מעניין אותו, אלא בגלל שזה מוטבע בו".

 "זה פשוט לא ייאמן, כל הגברים האלה כולם אותו דבר", הגיבה תמר.

"לא נכון. כל גבר עומד בפני עצמו, ביחס לחינוך שהוא קיבל ולמה שהוא עבר בחיים, עד כמה הוא הצליח לתקן ולעצב את הטבע שלו ולהיות מוכן לקשר של נישואין.

"כולנו צריכים לעבור תיקון במקומות שונים. טבעי ששניכם מתנגדים לתהליך, כי זה יושב לשניכם על אותן נקודות תורפה. בשביל להצליח להתגבר על ההתנגדות הטבעית שיש לכם למקומות האלה, נדרשת התבוננות עקבית, להתחיל להתבונן על הקשר ולתפוס אותו מתוך משקפיים זוגיים ולא אינדיבידואליים.

נכתב בשיתוף עם אישי היקר.

חנה דיין hanna.tipul@gmail.com

לכל הטורים וליצירת קשר, לחצו כאן

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה