הום סטיילינג

שתי שיטות מנצחות שיגרמו לכם להיפטר מהבלגן בבית אחת ולתמיד

שתי מומחיות שונות, אחת מיפן ואחת מקנדה - שתיהן פיתחו שיטות ייחודיות לסידור וארגון הבית. איזו שיטה טובה יותר, ומה באמת עובד?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחרי שהגענו למסקנה שסידור הבית יכול לעזור לנו בשיפור מצב הרוח, הגיע הזמן להתקדם לשלב מעשי ולהבין: איך עושים את זה? מסתבר, שאין שיטה אחת שמתאימה לכולם. אם הייתה כזאת, כנראה הבתים שלנו היו נראים כמו בקטלוג. בדיוק כמו בדיאטה – לא כל מה שעבד לשכנה שלך יעבוד גם לך. ליקטנו כאן עצות משתי שיטות מפורסמות, (ויש כמובן עוד הרבה שיטות לסידור וארגון) כדי שתוכלו לבחון מה מתאים לכם יותר, ולסדר אחת ולתמיד את הפינות הכי עמוסות בבית:

 

סוד הקסם היפני

השיטה הראשונה שייכת לגברת יפנית נחמדה בשם מארי קונדו. בשנת 2010 הוציאה קונדו את "סוד הקסם היפני", ספר שהפך תוך זמן קצר הפך לרב מכר ותורגם לעשרות שפות. בתוך כמה שנים הפכה שיטת הסידור שלה לאגדה, ברחבי העולם קמו יועצות בשיטת "קון מארי", חלקן אכן הוסמכו הלכה למעשה בשיטתה, וחלקן פשוט קראו את הספר והחליטו לאמץ כל מילה שבו.

 אך האם השיטה מתאימה לכולם באמת? כנראה שלא. מדובר בשיטה קיצונית למדי שמתאימה לסוג מסוים מאוד של אנשים (אם כי חסידיה טוענים אחרת לחלוטין). דוגמא לכך אפשר למצוא במיון הבגדים: כדי למיין את הבגדים בשיטת קון מארי, עליכם לקחת את כל הבגדים (בדגש על כל הבגדים) מהארונות של כל בני הבית ולהניח על המיטה בערמה אחת לפני המיון. מוזר? כן. אפשרי עם יותר מילד אחד? כנראה שלא. ויחד עם זאת, מצאנו כמה טיפים מעולים שניתנים ליישום גם בבית ברוך ילדים ובלגן:

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

  • כשאתם ניגשים למיין בגדים או חפצים, בדקו אם הפריט מעורר בכם שמחה. חפץ שמעורר שמחה יכול להישאר.
  • דאגו שלכל חפץ בבית יהיה מקום.
  • אל תשמרו ערמות של חפצים זהים, מספיק פריט או שניים מכל סוג.
  • היפרדו מחפצים והודו להם לפני שאתם מעבירים אותם הלאה או זורקים. החפצים שרתו אתכם בנאמנות – הודו להם על כך.
  • אל תסדרו בגדים בערמה זה על גבי זה – מארי קונדו מלמדת שיטה מיוחדת לקיפול הבגדים באופן בו הם עומדים זה לצד זה ולא זה על זה. חסידי השיטה מקפלים כל בגד ובגד בצורה זו, וחוסכים, לטענתם, הרבה מקום בארון או המגירה.

 

על חרקים ובלאגן

שיטה נוספת, קצת פחות מוכרת, למיון וסידור הבית, שייכת לגברת קסנדרה הקנדית, שטוענת נחרצות: אין דרך אחת שמתאימה לכולם, ולכן, עוד לפני ארגון הבית עליך להבין איזה סוג "מסדר" אתה. השיטה שלה נקראת: CLUTTERRBUG (באמת שאין לזה תרגום נורמלי בעברית), ולפיה כולנו מחולקים, כאמור, ל-4 סוגי "מסדרים": פרפר, חיפושית, צרצר ודבורה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

  •  האם אתם מארגנים ויזואליים שאוהבים לראות הכל על המדפים? (פרפר)
  •  או שמא אתם פשוט דוחפים הכל בארונות כדי שהכל יראה "נקי על פני השטח"? (חיפושית)
  • אולי אתם אוהבים לראות משטחים נקיים, ויחד עם זאת למיין את הפריטים בארונות לפרטי פרטים? (צרצר)
  • ואולי אתם בכלל מארגנים הכל לפרטי פרטים, אבל הכל חייב להיות גלוי על המדפים ולא מוחבא בארון? (דבורה)

 

ברגע שתבינו איך אתם אוהבים לארגן את החפצים שלכם, מבטיחה קסנדרה, יהיה לכם הרבה יותר קל להתחיל ולסיים. בשיטה שלה אין צורך לבדוק אם הפריט משמח אתכם, אלא האם הוא שימש אתכם השנה? אם עברה שנה והפריט לא שימש אתכם, נראה שהוא גם לא ישמש אתכם בעתיד.

טיפ נוסף שלה הוא להכין מראש 3 קופסאות עם כיתוב שונה על כל אחת: "לתרום", "לשמור", "לזרוק". הדבר אמור להקל משמעותית את תהליך המיון והופך אותו למהיר יותר.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ולבסוף, הטיפ הכי גדול של קסנדרה, ולא משנה איזה סוג "מארגנים" אתם, הוא תוויות. הקפידו שלכל קופסת חפצים תהיה תווית עם כיתוב ברור של תכולת הקופסה. למה תוויות? באופן כלשהו, התוויות מסדרות לנו את המוח ועוזרות לנו להחזיר כל פרט למקום.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

אז במה בוחרים?

הדבר היחיד לגביו שתי המומחיות מסכימות לחלוטין מורכב מ-2 סעיפים:

  • לכל פריט בבית צריך להיות מקום משלו
  •  הבסיס לבית מסודר הוא יצירת הרגלי סדר וניקיון יום יומיים.

מעבר לכך, השיטות די שונות במהותן. בעוד קונדו טוענת שסדר אמיתי עושים פעם אחת וזהו (ואחר כך רק שומרים עליו), קסנדרה ממליצה על מיון והפחתת חפצים באופן תדיר. לטענתה, בבית עם ילדים קשה מאוד לעשות תהליך קיצוני בן כמה ימים של מיון טוטאלי. היא ממליצה ללכת לאט לאט, ולמיין בכל פעם אזור אחר, תוך שמירה יומיומית על הסדר.

ומה נכון באמת? מה שעובד לכם! נסו וספרו לנו בתגובות.

תגיות:ארגוןסדר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה