נטורופתיה ורפואה טבעית

האם פריכיות שוות בריאות?

חלקנו מרגישים בעונש כשאנחנו אוכלים את ה"קלקר" הזה, וכשמאמצים אורח חיים בריא וירידה במשקל חשובה ההנאה. אז פריכיות, כן או לא?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

התרגלנו לקשר באופן טבעי בין פריכיות אורז לבין אכילה בריאה. אנחנו מנשנשים פריכיות כשרוצים לשמור על המשקל, ומרגישים שאכלנו "בריא".

האם באמת הן בריאות ומזינות?

מתברר שלפריכיות אורז יש מדד גליקימי גבוה, דהיינו אכילה מרובה של פריכיות גורמת לעלייה מהירה ברמת הסוכר בדם ולייצור מוגבר של אינסולין.

כלומר, זהו מזון שמעלה בקלות את רמות הסוכר בדם, ממש כמו נשנושים אחרים - קרקרים וביגלה, למרות היותן דלות בקלוריות.

בנוסף, בדרך כלל בפריכיות יש רמה גבוהה של נתרן – כמות מלח גבוהה שמזיקה ולא מומלצת בכלל, ובהקשר ללחץ דם בפרט. מלח הוא אחד הגורמים לעליה בלחץ הדם.

חלקנו מרגישים בעונש כשאנחנו אוכלים את ה"קלקר" הזה, וכשמאמצים אורח חיים בריא וירידה במשקל חשובה ההנאה.

בתהליך ההכנה של הפריכיות, חלק נכבד מהערכים התזונתיים שיש באורז המלא נהרסים ונאבדים. הפריכיות הן מזון שקשה לקיבה לעכל, זהו חומר שהקיבה לא מכירה, וזה מחליש אותה.

בנוסף, בתהליך ההכנה הפריכיות תופחות, וזה גורם להן לשחרר יותר סוכרים ולפרק יותר סוכר לדם בזמן שאנחנו אוכלים אותן, מה שגורם לעליה בחשק למתוק ולהשמנה. במקום זה עדיף לאכול את הדגן עצמו - במקום פריכיות לאכול אורז, או לחם מכוסמת. זה גם יתרום לתחושת שובע, וגם יגרום לפחות רצון למתוק.

בפריכיות יש כמות קטנה של סיבים וכמות גבוהה של פחמימות. סיבים עוזרים למערכת העיכול, מעכבים ספיגת סוכר ומאפשרים עיכול נינוח. משכנעים אותנו שבפריכית אחת יש כמות קלוריות קטנה, אבל בפועל בדך כלל אוכלים כמה יחידות (במקרה הטוב). ואפילו יותר.

כמות הפחמימות בפריכיות גדולה מכמות הפחמימות שיש בלחם. והלחם משביע יותר ומכיל יותר ויטמינים ומינרלים.

יש שסובלים באכילת פריכיות, תוך הרגשה שאנחנו עושים טוב לבריאותנו. אך ההפך הוא הנכון , באכילת שתי פרוסות מלחם איכותי - טעימות, מהנות ומשביעות, המוח קיבל שדר שאכלנו, ואנו שבעים לאורך זמן, וזה יעיל יותר מאשר לאכול פריכיות שיוצרות תחושת שובע לזמן קצר וכך גם הנטייה הטבעית לאכול מהן כמות גדולה ולהמשיך ולנשנש.

בכל מקרה, נסו לאכול פריכיות במתינות, הוסיפו להן תוספות בריאות בלבד, כמו אבוקדו, חומוס או טחינה וירקות.

זוהרה שרביט היא נטורופתית N.D ומאבחנת על פי גלגל העין, בעלת ניסיון רב שנים בטיפול וייעוץ והנחיית סדנאות. להזמנת סדנא ללא עלות חייגי 073-2221290

תגיות:פריכיות אורזבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה