זוגיות ושלום בית

איך הופכים את הבית הפרטי שלנו מבית חנוק לבית של חנוכיה?

כשאין אוויר בבית, וכשאין לנו מקום – אנחנו מרגישים חנוקים. מה עושים כדי שהבית שלנו יהיה מקום בלי ביקורת, בלי שיפוטיות ובלי זלזול? הרב יעקב ארנברג בשלושה סיפורים שנותנים תקווה

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

לעיתים אנחנו מרגישים, בבית הפרטי שלנו, שאין לנו חמצן, מרגישים חנוקים בבית. לא נעים לשהות בבית הזה. אין אוויר, ואין לנו מקום. אפילו קירות הבית, אם יכולים היו לדבר, היו מזילים דמעה.

ובכן, מה עושים כדי שהבית שלנו יהיה מואר יותר, סימפטי יותר, ושיהיה בו יותר מקום לכל אחד, בלי ביקורת, בלי שיפוטיות ובלי זלזול, אלא עם הכלה מלאה ונתינת כבוד?

נביא 3 מקרים כדי להגיע לתשובה.

אמר ריש לקיש: "קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים!" (סנהדרין יח) כלומר תקן את עצמך, טפל בעצמך, ורק אחר כך תוכל לדון, להטיף מוסר או לתקן אחרים!

1.הגמרא במסכת סנהדרין (דף יח) מדברת על עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים. מה עשה הכהן הגדול לפני שהתוודה על חטאי עם ישראל?!

הוא התוודה על עוונותיו, על עוונות אנשי ביתו, ואח"כ הוא ביקש רחמים על העם! למה זה היה הסדר? והרי בכלל הוא אמור לבקש רחמים על עם ישראל. מה הקשר לווידוי על חטאיו הפרטיים וחטאי אנשי ביתו? מה קשורים "חטאיו" הפרטיים לשליחות שלו ככהן גדול, שאמור לבקש רחמים על כל עם ישראל?


מדוע לא היה צורך יותר בבית חולים לאסירי עולם מסוכנים?

2. הגמרא במסכת בבא בתרא (דף ס) מספרת שבשכונה של רבי ינאי השכנים התלוננו על כך שאחד העצים של אחד הדיירים נוטה לכיוון רשות הרבים, וזה מפריע להם. בא אותו שכן, שהתלוננו עליו לפני רבי ינאי כדי לספר לו ולדעת מה לעשות.

אמר לו רבי ינאי, "בוא נא אלי למחרת". גם לרבי ינאי היה עץ, שנטה מחצרו, והפריע ברשות הרבים. בינתיים הספיק רבי ינאי לקצוץ את העץ בחצרו שלא יפריע.

כשהגיע אותו שכן שוב לרבי ינאי, פסק לו רבי ינאי שהוא חייב לקצוץ את העץ בחצרו.                     

אמר לו השכן: "למה שאני אקצוץ? הרי גם העץ שלך נוטה, ומפריע לרשות הרבים".

השיב לו רבי ינאי: "אתה מוזמן לראות אם העץ שלי עדיין מפריע לרשות הרבים".

 שוב אנחנו רואים שנעשתה פעולה פרטית באותו תחום, לפני שנעשה הדין.

3. סיפור מהמזרח, מהוואי אודות שיטת ריפוי מופלאה, שנעשתה ע"י ד"ר הו לן, פסיכיאטר שהוזמן לבית חולים לחולי נפש, שהיו בו רק אסירי עולם, חלקם הגדול נשפט למאסר עולם.                                                                                                                    

ד"ר לן לא רצה לראות אותם פנים אל פנים, אלא רק לעבור על התיקים שלהם. מדי יום הוא עבר על כל התיקים, מבלי שראה והכיר את מטופליו אישית!

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
                                                                               

האסירים השתחררו, וחזרו למוטב כנגד כל הסיכויים. איך?

שנבין, מדובר בחולים פסיכיאטרים עם עברות פליליות קשות, שבנו להם בית חולים מיוחד עבורם. לשם המחשה עד כמה היה מסוכן ומפחיד לעבוד בבית חולים הזה, נציין שהעובדים והאחיות בבית החולים נהגו מרוב פחד ללכת במסדרון עם הגב אל הקיר. רוב היום החולים היו עם אזיקים, או שהם היו קשורים למיטות בגלל האלימות המילולית והפיזית שהם הפעילו.

לאחר מספר חודשים חדרי הבידוד, שבהם שהו המטופלים הקשים, התנקו, ולא היה צורך בהם, חלק מהמטופלים לאט לאט צרכו פחות תרופות, האזיקים הוסרו מהרגליים, הם הסתובבו בחצר חופשיים, התחילו לגדל צמחים בחצר בית החולים, ופתחו להם חוגים.

לאחר שנתיים בית החולים נסגר. כל אלו שנשפטו למאסר עולם שוחררו הביתה, וכל הצוות הרפואי שוחרר. לא היה צורך בהם!

מה הסוד של ד"ר הו לן?

שאלו את ד"ר לן: "מה עשית? מה הקסם? הרי אתה לא הכרת, ולא ראית את אותם חולים מעולם." אמר להם: "אני עשיתי עבודה פנימית עם עצמי, לפני שטיפלתי בהם. אני בודק בעצמי עם הרבה אחריות, איזה חלק בי ייתכן שגרם להם להגיע למצב הזה?".

וכך, על ידי השיטה הזו, לפיה אתה כמטפל, מבין שקודם כל אתה חייב להיות "נקי" מול המטופלים שלך, כך ניתן להצליח לטפל אפילו "מרחוק", לתקן את המטופלים, ולהביא אותם לחוף מבטחים.


אנחנו צריכים להפנים:אנחנו בני מלכים, וגם בני מלכים טועים לפעמים

איך כל זה נוגע לענייננו? אנחנו רואים בשלושת הסיפורים הללו שעל מנת לטפל, לדון או להוכיח את האחר, אנחנו חייבים לעשות ניקוי ותיקון פנימי בעצמנו, לעשות את השינוי המיוחל קודם כל בנפשנו, ורק זה יעזור לנו לתקן את הזולת. כך זה היה עם הכהן הגדול שקודם כל התוודה על חטאיו. כך היה עם רבי ינאי שלא נתן "פסק דין" עד שלא טיפל בעץ שלו, וכך גם בסיפור האחרון עם ד"ר הו לן!

איך הופכים בית חנוק לבית של חנוכייה?

ברגע שאנחנו נכניס אור, קודם כל לנפשנו, קודם כל לעצמנו, ואחרי שנפנים ונראה בעצמנו שאנחנו טובים - שיא הטוב, בני מלכים, שלעיתים מועדים. זה בסדר, כי אנחנו בני אדם. אלו החיים על כדור הארץ, וזה טבעם של דברים. "שבע יפול צדיק" (משלי כ"ד), לא יהיה ניתן לתקן או לשנות את הזולת, את ילדינו, בני הזוג שלנו, העובדים שלנו וכו', אם לא נעשה את העבודה הזו עם עצמנו.

רק זו הדרך שבאמצעותה הבית ישמש כחנוכיה מפיצה אור. על ידי הכנסת האור בין כותלי הבית, להכנסת האור בבני המשפחה, להכניס את האור שיהפוך לאווירה בבית, לאור של הכלה ואהבה, אור של חוסר ביקורת חוסר שיפוטיות.

רק כשנפסיק לשפוט את עצמנו, רק כשנפסיק לראות בעצמנו נקודות שליליות, רק כשנאהב את עצמנו, זה ורק זה, ייתן לנו את הכח לאהוב להכיל ולהאיר באור נגוהות את זולתנו, ואת העולם.

 

ביחד עם הידברות: הכשרת יועצי ויועצות נישואין שירבו שלום בבתי ישראל

אני שמח ומברך על הזכות לעזור לכל בית בישראל להיות בית שמח ומואר. השליחות שלי היא להכשיר אנשי ונשות מקצוע בתחום ייעוץ הנישואין כדי שייסעו להרבות שלום בכל בית בישראל. בשעה טובה מתקיים כעת שיתוף פעולה עם הידברות, ונפתחים קורסים מיוחדים, מרתקים ומעניינים להכשרת יועצי ויועצות נישואין. שיתוף הפעולה עם הידברות הוא בשורה מיוחדת במינה. ארגון הידברות, כארגון היהודי הגדול ביותר בעולם, והרב זמיר כהן שליט"א העומד בראשו, מביאים מזור - תרופה גדולה לעולם. זה בא לידי ביטוי דרך ההסתכלות הפשוטה על הטבע, על ההיסטוריה, על תכונות בני אדם, על דיבור בגובה העיניים ועל האהבה שהרב זמיר שליט"א נותן בהרצאותיו המאלפות, הניתנות כמעט כל ערב בכל פינה בארץ. זה לא היה קורה בלי הלב החם הזה ובלי תחושת השליחות שהרב זמיר שליט"א מוריד ומנחה את כל מאות העובדים של הארגון.

זו זכות גדולה עבורי לשתף פעולה עם ארגון הידברות. אני מרגיש שגם מכון ארנברג וגם ארגון הידברות נושאים את אותו הדגל, של אותה השליחות - להוסיף עוד צבע ועוד טוב לעולם!

יש לכם את זה בנשמה: השליחות לעזור לאנשים. הירשמו לקורסי ההכשרה המקצועית בתחום הייעוץ וההדרכה לבית היהודי בהנחיית הרב ד"ר יעקב ארנברג, ורכשו מקצוע מבוקש ורווחי עם הסמכה מבית הידברות כולל תעודה מוכרת של מכון ארנברג. בואו ליום הפתוח. התקשרו 073-222-1300 או לחצו כאן

תגיות:שלום ביתביקורתזוגיותהרב יעקב ארנברג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה