הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: הפרשת חלה – לא רק ערב נשים המסוגל לישועות

למה צריך להפריש חלה, ומה מיוחד באותה עת של קיום מצווה זו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ערב נשים בו נערכת הפרשת חלה ונשמעים דברי תורה וחיזוק הוא דבר מבורך עד אין קץ, המסוגל לחזק באמונה ולקרב רחוקים. יחד עם זאת, כדאי לזכור שהפרשת חלה איננה טקס הנערך בערבים נשיים בנוכחות רבנית בלבד, אלא מצווה שכל אחת ואחת יכולה לקיים בביתה, בזמנה האישי, לבדה, בינה ובין בוראה.  

מקורה של מצוות הפרשת חלה הוא בפסוקים "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם בְּבֹאֲכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה: וְהָיָה בַּאֲכָלְכֶם מִלֶּחֶם הָאָרֶץ תָּרִימוּ תְרוּמָה לַה': רֵאשִׁית עֲרִסֹתֵכֶם חַלָּה תָּרִימוּ תְרוּמָה כִּתְרוּמַת גֹּרֶן כֵּן תָּרִימוּ אֹתָהּ :מֵרֵאשִׁית עֲרִסֹתֵיכֶם תִּתְּנוּ לַה' תְּרוּמָה לְדֹרֹתֵיכֶם" (בראשית ט"ו, י"ח-כ"א). ישנה מצוות עשה להפריש תרומה מן העיסה של בצק המיועד להכנת דברי מאפה, כאשר יש בו שיעור של הפרשת חלה. לכן, בכל מפעל להכנת מאפים או פיצרייה בעלי תעודת כשרות ישנו משגיח כשרות הדואג, בין יתר תפקידיו, להפרשת חלה מן עיסות הבצק. על פי דיני כשרות עיסת בצק מעל כמות מסוימת חייבת בהפרשה, וכל עוד לא הפרישו ממנה היא נקראת 'טבל', ואסור לאכול ממנה עד אשר יפרישו ממנה.

ולמה ה' נתן לנו מצווה זו? מובא ב'ספר החינוך' כי, כידוע, עיקר מזונו של האדם הוא המזונות והלחם, והקב"ה רצה שהמזון שבו אנו מזינים את גופנו לא יספק רק את צורך הגוף, אלא שיהיה טמון בו גם רכיב מיוחד שישפיע על הנפש שלנו. מהו אותו רכיב מיוחד שיש בלחם שיכול להשפיע על הנפש שלנו? קדושה. הקדושה נכנסת לתוך הלחם על ידי כך שמקיימים בו את המצווה של הפרשת חלה. וכך הלחם מזין גם את הגוף – על ידי הרכיבים התזונתיים הקיימים בו, וגם את הנפש – על ידי הקדושה שנכנסה בו מעצם קיום המצווה בו.
והנה לשון ספר החינוך: "לפי שחיותו של אדם במזונות ורב העולם יחיו בלחם, רצה המקום לזכותנו במצווה תמידית בלחמנו, כדי שתנוח ברכה בו על ידי המצווה ונקבל בה זכות בנפשנו, ונמצאת העיסה מזון לגוף ומזון לנפש".

סיבה נוספת, הרלוונטית לתקופת בית המקדש, היא שאת החלה היו נותנים לכוהנים המשרתים בבית המקדש, שמשום עבודתם בקודש לא היה להם פנאי לעסוק בהכנת לחמים לצורך עצמם. תרומת חלה לכהן מאפשרת לו למלא את שליחותו הרוחנית בקודש.

מצוות הפרשת חלה היא אחת מבין המצוות המיוחדות לאישה היהודית, ובה האישה הינה קודמת לבעל בקיומה. מצווה זו של האישה מתקנת את חטאה של חוה, שהחטיאה את אדם הראשון והביאה למיתתו. על האדם הראשון נאמר "חלה טהורה היה", ומובא שהקב"ה יצר את האדם עפר מן האדמה, כמי שנוטל חלה מן העיסה. וכיוון שחוה טימאה את 'חלתו של עולם', הנשים הן אלו שמתקנות חטא זה על ידי מצוות הפרשת חלה.

מובא בזוהר הקדוש (פרשת שלח, דף קעד עמ' א) כי לאחר קיומה של מצווה זו המלאכים מיכאל, גבריאל ונוריאל מקרינים אורות רוחניים במקום, וכן האבות הקדושים, וממילא גם השכינה שורה במקום. באותה שעה, כשהשכינה נמצאת, יש כוח אדיר לתפילה לפעול. לכן, אותה עת מיוחדת שלאחר קיום מצוות הפרשת חלה היא שעת רצון לקיבול תפילות.

 

האתגר השבועי

מצאו ערב פנוי במהלך השבוע, ועשו בו הפרשת חלה. לא חייבים להזמין חברים או בני משפחה. עשו זאת בצנעה, בינכם לבין בוראכם. נצלו את שעת הרצון לאחר הפרשת החלה לתפילות ובקשות מעומק ליבכם.

למה זוכה האישה בשעת הפרשת חלה? הרב זמיר כהן בסרטון קצר על סוד וסגולת הפרשת חלה על פי הקבלה:

למה ה' ציווה אותנו בהפרשת חלה, כיצד עושים אותה ומהן הסגולות שלה?

הרב שי עמר בשיעורו על דיני הפרשת חלה. צפו:

קראו גם:

סדר הפרשת חלה – ויהי רצון

מתכננת לעשות הפרשת חלה? מקבץ הלכות שחשוב לדעת

החל מאיזו כמות של קמח צריך להפריש חלה, ומאיזו כמות צריך גם לברך?

קראו כאן את ההלכות המלאות בילקוט יוסף בנושא הפרשת חלה

תגיות:הפרשת חלההדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה