הלכות ומנהגים

מכמה קילו אפשר להפריש חלה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, אני כבר מבולבלת מכל עניין הפרשת החלה. החלטתי להתחיל לעשות הפרשת חלה, קראתי קצת למה עושים את זה בכלל וקראתי הסבר איך עושים וכמה שאלות ותשובות בעניין באתר. אבל אני כבר לא מבינה כלום. אני לא רוצה לעשות ברכה לבטלה כדרך קבע, אני מפחדת שהבנתי את הדברים לא נכון. מכל בצק שהוא מחמשת סוגי דגן מפרישים חלה? ואם זה רק חצי קילו? ואם 2 קילו? והאם יש כמות מים מסוימת? או סדר מסוים, כי אני פשוט שמה קמח מנופה ואז שמרים ואז מים בלי הרבה סדר. -ובאיזה יום אני צריכה לעשות את זה לקראת שבת? בחמישי בערב? בשישי בבוקר? מה הכמות שמפרישים את החלה, אני לא מבינה מה זה 30 גרם. ואיך שורפים את זה? לוקחים גפרור? איך שורפים בצק בכלל? זה גדול.. -ומה אם אני אופה רוגלך, שיש שם קילו קמח, ושמרים, ורסק תפוחים, וסוכר, וכל מיני חומרים אחרים, וערבבתי מלא פעמים, גם על זה אני עושה הפרשת חלה? ומתי עושים את ההפרשה, לאחר ההתפחות של הבצק או לפני? - האם מבקשים את הבקשות והתפילות אחרי שמברכים "ברוך אתה השם..וציונו להפריש חלה תרומה" או לפני? - ומה זה הפרשת חלה ללא ברכה? פשוט לוקחים את הכמות מהבצק ושורפים בלי לומר "ברוך אתה.." ? ואם כן, האם נעלמה המשמעות של הפרשת החלה עקב חוסר הברכה? -ומה אני עושה אם סבתי שתחיה, לא עושה הפרשת חלה, אסור לי לאכול מהלחם שהיא עושה? ומה אומר לה ? האם זה חוסר כבוד או כפיות טובה? שאלה נוספת הקשורה במעשר-צדקה: יש עניין שצריך לתת מעשר מהכסף שלך לצדקה, אבל אני לא עובדת ואין לי הכנסה משל עצמי. אני נותנת כסף מהדמי כיס שאבי וסבי (שיחיו) נותנים לי, ואבי טוען שהכסף שאני נותנת לצדקה זה הוא תורם כאשר אני תורמת כי זה למעשה כסף שלו כי אני לא עובדת. האם זה נכון? ומה עלי לעשות? אני מקווה שתוכלו להתפנות לשאלתי, תודה רבה מראש ושבוע טוב.

תשובה

שלום וברכה

מכל בצק של חמשת מיני דגן שמעל 1.2 ק"ג מפרישים חלה. מברכים על ההפרשה רק אם יש 1.666 ק"ג קמח.

כמות המים או שאר המוצרים לא משנה.

ניתן לאפות בחמישי בלילה או בשישי בבוקר מתי שנוח לך, אם שני הזמנים נוחים במידה שווה תאפי ביום שישי.

יש לקחת בצק בגודל של קופסת גפרורים ומצווה לשורפו באש על גבי הכיריים בתוך נייר כסף. אם זה לא הולך מותר להכניס בשני שקיות ולהכניס באשפה.

הרוגלך שיש בהם רק ק"ג אחד קמח, אין מפרישים חלה כלל.

את ההפרשה ניתן לעשות לאחר ההתפחה ולהוריד את החלה ולומר את הברכה ולאחר מכן לומר "הרי זו חלה" אם אין מברכים אומרים הרי זו חלה בלבד ללא ברכה.

את הבקשות אומרים לאחר ההפרשה והברכה.

אם הסבתא אופה בכמות המחייבת בחלה אסור בהחלט לאכול מהעיסה ואין להקל אף במקום מחלוקת. בימות השבוע ניתן להפריש חלה מהלחם האפוי שלך ותורידי מעט לחם/חלה ותאמרי הרי זו חלה על כל העיסה ותזרקי.

אם אביך מקפיד על כך שאת נותנת צדקה מדמי הכיס, אין לתת. אם הוא לא מקפיד על כך את יכולה לתת והמצוה היא שלך.

בברכה,

בנימין שמואלי

מאפית "הצבי" בבני ברק בסרט מיוחד על הפרשת חלה:

הרב ברוך רוזנבלום על כוחה של הפרשת חלה:


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הלכההפרשת חלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה